سردار جلالی:

به دنبال ساخت پلتفرم‌های بومی سایبری شهری هستیم

1400/08/10 - 13:50 - کد خبر: 53446 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در اختیار داشتن پلتفرم های بومی سایبری شهری یک ضرورت است که تلاش‌های خوبی در این زمینه در کشور انجام شده و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.

به گزارش نصر، سردار غلامرضا جلالی در چهارهمین همایش ملی پدافند شهری اظهار کرد: در پدافند شهری، با چهار کلید واژه؛ ارزیابی و طبقه بندی دارایی ها، مهندسی تهدید شناسی نسبت به زیرساختها، ارزیابی و کاهش آسیب پذیری ها در شهر و عنصر مدیریت مخاطرات و مصون سازی و تاب آوری نمودن شهرها مواجهیم.
وی ادامه داد: سازمان پدافند غیرعامل کشور آمادگی دارد با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان شهرداری و دهیاری های وزارت کشور، آموزش‌های لازم در مورد الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل را برای شهرداران و شوراهای شهر و روستایی که به تازگی تصدی امور مدیریت شهری را به دست گرفته اند ارائه کند.
جلالی گفت هرچه قدر شهرها به سمت شبکه‌ای شدن و سیستمی شدن می‌روند و رویکرد سیستم در سیستم در شهرها متجلی می‌شود؛ مدیریت تعارض زیرساختها با یکدیکر و هماهنگ کردن و هم افزا کردن آنها پیچیده می‌‎شود که رویکرد مدرن مدیریت شهری و شهرسازی باید به این موضوع بپردازد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: با افزایش رویکرد هوشمندی و هوشمندسازی در زیرساختها، مانند خانه هوشمند، کنترل هوشمند ترافیک، خودرو هوشمند و شهر هوشمند ما به سمت افزایش بهره‌برداری ها در حوزه هوشمندی می رویم ولی در کنار استفاده از مزایا و قابلیت هوشمندی، آسیب‌پذیری‌ها و مخاطرات ناشی از هوشمندی شهرها نیز افزایش می‌یابد. به طوری که می‌توان گفت که در آینده یکی از تهدیدات عمده ما تهدیدات سایبری شهری است که باید به آن بپردازیم؛ چرا که می خواهیم زیرساختهای شهری را روی پلتفرم‌های شهر هوشمند استفاده کنیم.
وی قرن بیست و یک را قرن دفاع سایبری شهری دانست و افزود: هوشمندسازی، پدیده‌ای بسیار ارزشمند است که کارکردهای ما را توسعه می‌دهد در عین حال باید همزمان هوشمندی را هوشمندانه پیاده سازی کرد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در اختیار داشتن پلتفرم های بومی سایبری شهری یک ضرورت است که تلاش‌های خوبی در این زمینه در کشور انجام شده است که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.
 جلالی تاکید کرد: برنامه آینده توسعه شهرها و برنامه توسعه کشور در حوزه زیرساختها، باید از یک مدل نهادینه شده مهندسی پدافند غیرعامل در ذات طرح برخوردار باشد.
وی یادآور شد: بسیاری از موضوع پدافند غیرعامل به عنوان پیوستی برای توسعه شهرها یاد می‌کنند، ولی امروزه به دلیل، پیشرفت تکنولوژی و پیچیده شدن زیرساختها، انتخاب مدل پدافندی باید منطبق با انتخاب مدل تکنولوژی باشد. یعنی توجه به طراحی منطبق بر اصول پدافند غیرعامل جزء ذات طراحی تلقی شود.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: ما موضوع ایمنی، امنیت و پایداری را در شهرها هدف گذاری کردیم. بنابراین بسیارمهم است که به عنوان طراحی مبتنی بر پدافند غیرعامل در ذات شهر باید مورد توجه قرار گیرد.
 جلالی، هدف گذاری سازمان پدافند غیرعامل کشور در طرح پدافند شهری را ایجاد شهری سبز، امن، مدرن و منطبق بر ارزشها و معماری ایرانی اسلامی و پایدار دانست و گفت: چنین شهری است که از نظر پدافند غیرعامل یک شهر پایدار محسوب خواهد شد.
وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور با استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی، موفق به تدوین یک الگو با سند راهبردی پدافند شهری شده است که به توسعه شهرها با توجه به معیارها و ضوابط پدافند غیرعامل توجه دارد ادامه داد: در این زمینه ۱۰ عنوان برنامه مشترک پدافند شهری تدوین شده است. که از جمله آن می‌توان به طرح نظام‌های عملیات پدافند غیرعامل شهرک‌های صنعتی، تدوین سند راهبردی پدافند شهری با محوریت طرح‌های واکنش اضطراری، تخلیه جمعیت، چندمنظوره‌سازی فضاهای شهری، فرماندهی واحد مدیریت بحران، تجهیز نیروهای عملیات شهر و تقویت الزامات و ملاحظات پدافند غیر عامل در مکان یابی و طراحی شهرک های مسکونی جدید اشاره کرد.
جلالی ادامه داد: همچنین بسته دوم تجهیز نیروهای عملیات شهر برای شهرهای بالا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، انجام مطالعات پدافند شهری در ۵۲ شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت کشور، ساماندهی مراکز پرخطر به بیرون شهر و امن سازی واحدهای باقی مانده داخل شهر، ساماندهی تاسیسات زیر سطحی شهری در قالب تونل های امن انرژی و تاسیسات در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد، ساخت بوستان فرهنگی-آموزشی فرهنگی دوستدار پدافند غیرعامل، ایجاد سامانه فرماندهی و کنترل واحد شهری برای مقابله با تهدیدات و شرایط بحران و سازماندهی و تقویت پدافند نوین شهری به منظور مقابله حوادث CBRNE از دیگر مواردی است که در سند راهبردی پدافند شهری مورد توجه قرار گرفته است.
انتهای پیام/
به دنبال ساخت پلتفرم‌های بومی سایبری شهری هستیم خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار