خبر/

سه هزار و ۵۰۰ تن چغندرقند در هشترود برداشت می‌شود

1400/08/09 - 10:36 - کد خبر: 53345 نسخه چاپی

نصر: مدیر جهاد کشاورزی هشترود گفت: امسال در ۷۰ هکتار از اراضی این شهرستان چغندرقند کشت شده و پیش‌بینی می‌شود که حدود سه هزار و ۵۰۰ تن محصول از این مزارع برداشت شود.

به گزارش نصر، مجید احمدی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به اینکه برداشت چغندرقند در این شهرستان همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: کشت چغندرقند در هشترود هرساله از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و برداشت محصول نیز از اوایل پاییز تا اواسط آبان به طول می‌انجامد.
وی با تاکید بر اینکه چغندرقند تولیدی هشترود برای فرآوری و استحصال قند به واحدهای تولیدی استان‌های همجوار از جمله کارخانه قند میاندوآب در آذربایجان‌غربی ارسال می‌شود، بیان کرد: میانگین تولید محصول در هر هکتار از اراضی شهرستان در سایه استفاده از آبیاری نوین و روش کاشت مکانیزه به ۵۰ تن رسیده است.
مدیر جهاد کشاورزی هشترود اضافه کرد: طی سال زراعی جاری استفاده بهینه از کودهای دامی و شیمیایی و ریزمغذی‌ها، استفاده از ارقام اصلاح شده و کنترل علف‌های هرز و مبارزه با آفت‌ها و بیماری‌ها در زمان مناسب، باعث شد تا عملکرد کمی و کیفی محصول چغندرقند شهرستان افزایش پیدا کند.
به گزارش ایرنا سالانه ۲۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی در هشترود تولید می‌شود که عمده محصول تولیدی آن گندم است و بر همین اساس این شهرستان به انبار غله آذربایجان‌شرقی شهرت دارد.
زمین‌های کشاورزی این شهرستان در مجموع ۱۳۷ هزار هکتار مساحت دارد اما بهره‌وری و افزایش تولید در واحد سطح طی سال‌های اخیر در این شهرستان مورد توجه قرار گرفته و نتایج مثبتی داشته است. 
اکنون بیشتر مردم هشترود به کشاورزی اشتغال دارند و پیش‌بینی می‌شود با تکمیل طرح پایاب سد سهند و تامین آب مورد نیاز اراضی زیر پوشش این طرح، تولید محصولات کشاورزی این شهرستان با افزایش چشمگیر مواجه شود. 
تا جایی برخی از مسئولان هشترود مدعی هستند که در صورت بهره‌برداری کامل از پایاب سد سهند، بخش قابل توجهی از نیاز شمال‌غرب کشور به محصولات کشاورزی از طریق هشترود تامین خواهد شد.
از سوی دیگر بیشتر کارخانجات قند شمال‌غرب کشور در استان آذربایجان‌غربی و شهرستان‌های میاندوآب، نقده و ارومیه قرار دارد و از آنجایی که کشت محصول پرآب‌بر چغندرقند در حوزه آبریز دریاچه ارومیه با محدودیت مواجه است، این احتمال وجود دارد که پس از بهره‌برداری از پایاب سد سهند، زمین‌های زیر کشت چغندرقند در هشترود با توجه به نیاز واحدهای تولیدی منطقه، با افزایش روبرو شود.
انتهای پیام/
سه هزار و ۵۰۰ تن چغندرقند در هشترود برداشت می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار