رئیس حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی آذربایجان شرقی خبر داد:

ضرورت ارتقای فرهنگ رانندگی در تبریز/ اتوبان ها به مرکز تخلیه هیجانات جوانان بدل شده است

1400/08/08 - 15:41 - کد خبر: 53315 نسخه چاپی

نصر: رئیس حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی آذربایجان شرقی گفت: در حوزه اتومبیلرانی در تبریز جز اولین ها هستیم، در بحث آفرود و سافاری ذهنتیت های منفی وجود دارد، اما زمانی این موضوع قابل حل است که ساماندهی صحیح و علاقه مندان این رشته شناسنامه دار باشند، اگر صنعت سافاری به روش صحیح جلو نرود مطمئنا آسیب جدی دیده و اتفاقات ناگواری می افتد.

به گزارش نصر، بهنام صمدی تبریزی با حضور در تحریریه نصر با اشاره به فعالیت های این کانون در استان افزود: فعالیت کانون سه سال قبل از طریق کلوپ سافاری در استان آغاز شده است.
وی ادامه داد: مصوبه دولت و هیئت وزیران کانون به سال 1362 بر می‌گردد.
رئیس حوزه اتومبلیرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی آذربایجان شرقی اظهار داشت: در استان ما کلوپ سافاری به نسبت سایر استان ها، اول از همه فعال شد و توانستیم به همراه دوستان استارت کلوپ را بزنیم.
وی اضافه کرد: هدفمان در کلوپ سافاری، حفاظت از محیط زیست، ارتقای فرهنگ سفرهای مسئولانه طبیعت، معرفی جاذبه های گردشگری استان، ساماندهی خودروهای دودیفرانسیل در جهت برنامه های طبیعت گردی با خودروهای دودیفرانسیل(سافاری) بود.

وی با بیان اینکه مهمترین دغدغه ما بحث آموزشی و محیط زیست است؛ اذعان داشت: خیلی تلاش کردیم تمام گروه های سافاری را گردآوری کرده و در قالب یک مجموعه منسجم فعالیت کنیم متاسفانه ناهماهنگی و کم لطفی برخی عزیزان و فعالین سافاری باعث شده تاکنون با استقبال کمی مواجه شویم.
وی با اشاره به پتانسیل قوی در تبریز گفت: فعالیتمان را با کلوپ سافاری ادامه دادیم تا اینکه پیشنهاد شد تا در حوزه اتومبیلرانی استان فعالیت داشته باشیم و کلوپ های دیگر را نیز فعال کنیم،
در حال حاضر بجز کلوپ سافاری، کلوپ وسایل نقلیه تاریخی، کلوپ خودروهای مدرن، کلوپ کمپینگ و کاروانینگ، کلوپ موتور سواری ، کمیته آموزش و کمیته رالی فعال می باشند. این پتانسیل در تبریز بی نهایت قوی است، به هر دلیلی تابحال پیشرفت خوبی نداشته است.
وی ادامه داد: استارت کارمان همزمان با شیوع ویروس کرونا بود به همین دلیل اجرای برنامه و فعالیتمان کم رنگ شد؛ تلاش داریم اقدامات زیربنایی و ایجاد زیرساخت های مناسب را با قوت ادامه دهیم و با تمامی ارگان های زیربط و ادارات ارتباط خوبی برقرار کرده ایم، در این راستا با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و محیط زیست استان، تفاهم نامه سه جانبه بستیم.
رئیس حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی آذربایجان شرقی در خصوص اینکه چه تعداد عضو جذب کرده اید؛ گفت: هدف اصلی ما عضو گیری نیست، می‌خواهیم کلوپ ها مردمی تر باشد و در برگزاری رالی تورهای گردشگری و کلاس های آموزشی و دوره های تخصصی حتی برای برخی از اداراتی که نیازمند چنین دوره هایی هستند حضور داشته باشند، که در این دوره ها به طور مثال: مهارت های عمومی موتورسواری و اتومبیلرانی، امداد و نجات، حفظ و نگهداری از خودرو هم میتوان اشاره کرد.
وی اضافه کرد: نداشتن اطلاعات کافی در بحث نگهداری صحیح خودرو باعث می‌شود عمر قطعات و خودرو پایین آمده در مدت زمان کوتاهی خراب شود که این به ضرر اقتصاد جامعه و تضییع بیت المال است.
وی افزود: در نهایت کسانی که این دوره ها را سپری می کنند هزینه کمتری بابت تعمیرات خودرو می‌پردازند که در نوع خود قابل توجه است.
وی در خصوص اینکه آیا فعالیت هایتان موازی کاری با هیات اتومبیلرانی نیست؟؛ تصریح کرد: هیچ تداخلی با هیئت اتومبیلرانی نداریم، حیطه اختیارات هیئت اتومبیلرانی اداره ورزش و جوانان در داخل مجموعه و پیست، قهرمان پروری، برگزاری مسابقات ورزشی است(طبق آیین نامه فدراسیون جهانی اتومبیلرانی، بخش اسپورت). فعالیت ما آموزش، ارتقای سطح مهارت و فرهنگ رانندگی، ایمنی جاده ها، سفرهای مسئولانه، معرفی جاذبه های تاریخی،مذهبی و گردشگری، رالی تورهای گردشگری درون جاده ای، خارج از ایران و بین المللی است(طبق آیین نامه فدراسیون جهانی اتومبیلرانی، بخش موبیلیتی).
وی اظهار کرد: یکی از اصلی ترین دغدغه های ما بحث آموزش است، می‌خواهیم از فاز ایده آل گرایی دور باشیم و آن چیزی که در بحث آموزش نیاز واقعی جامعه است به آن پرداخت کنیم.
وی گفت: رعایت مسائل خیلی جزئی از حجم ترافیک درون شهری می کاهد، زمانیکه در سطح شهر بارندگی وجود دارد ترافیک سنگین ایجاد شده و شهر قفل می شود، علت اصلی این موضوع نداشتن مهارت عمومی همگانی رانندگی است، برای بحث آموزش، مهارت و فرهنگ سازی رانندگی از رده نونهالان برنامه داریم.
وی ادامه داد: در بحث آفرود و سافاری، سرعت و حرکات نمایشی با موتورسیکلت و اتومبیل و… اگر مکان مناسبی برای جوانان وجود داشته باشد که با نبود همچین بستری مناسب، شاهد اتفاقات ناگواری(تصادفات شدید،نقص عضو و مرگ جوانان و عزیزانمان) در سطح شهر و اتوبان، بزرگراه ها هستیم، در قالب پیست این امکان وجود دارد که هیئت اتومبیلرانی باید ورود کند و باید این را مطالبه کنیم که چرا در تبریز پیست مناسبی وجود ندارد؟ چرا باید جوان در اتوبان های کسایی و پاسدارن انرژی و هیجانات درونی خود را تخلیه کنند؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه اتومبیلرانی در تبریز جز اولین ها هستیم.
انتهای پیام/
 ضرورت ارتقای فرهنگ رانندگی در تبریز/ اتوبان ها به مرکز تخلیه هیجانات جوانان بدل شده است محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار