مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

ابعاد جدید «هک» اخیر جایگاه‌های سوخت

1400/08/08 - 15:10 - کد خبر: 53309 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری استان گفت: هکی که برای پمپ بنزین ها رخ داد یکی از هزاران حمله بود که به چشم آمد و این نمی‌تواند عملکرد تمام دستگاه ها را زیر سوال ببرد، نباید دیگر این گل را بخوریم، تهدیدات غیر قابل شناسایی است و به راحتی قابل اثبات و شناسایی نیست؛ اگر این اتفاق از طریق کشوری باشد حمله نیست بلکه جنگ سایبری محسوب می شود.

به گزارش نصر، "محمد باقر آقایی" در نشست خبری همزمان با پدافند غیر عامل با تبریک هفته پدافند غیر عامل به شعار های این هفته پرداخت و افزود: شعار های مناسبتی که در این هفته وجود دارد، پدافند غیرعامل ایران پایدار، پدافند زیستی مدافع حریم سلامت، پدافند سایبری حکمرانی در قلمرو ملی، شهر آماده و پایدار، پدافند اقتصادی و پدافند پرتوی است.
وی ادامه داد: تا زمانی که دشمن هست تهدید هم وجود دارد، تهدید و ناامنی وجود دارد و ما باید خودمان را آماده کنیم چرا که دائما تهدیدات در حال دگرگونی است؛ باید جنس و ابعاد و شکل تهدید را بررسی و شناسایی و برای هر تهدید سناریویی آماده کنیم؛ عصر، عصر آسیب پذیری است و حیات شهری پیچیده است، شهر ها با بحران های پیچیده ای روبرو هستند.
آقایی تاکید کرد: از شهردار کلانشهر تبریز و سایر شهرداران تقاضا داریم به موضوع پدافند غیرعامل ورود داشته باشند، چرا که اولین درگیری و تهدید در مقابل شهر ها است که شهرداران باید با جدیت یه این موضوع وورد داشته باشند.
وی افزود: ایران جز ده کشور حادثه خیزی را دارد، کلا 16 حادثه طبیعی در تبریز ثبت شده است، زندگی بشر با تهدیدات عجین شده است، آرامش این است که بتوانیم در داخل طوفان تداوم زندگی داشته باشیم.
آقایی تاکید کرد: اگر برنامه ای برای تهدیدات نداشته باشیم موازی هم حرکت خواهیم کرد، آثاری که خرابی بحران را به جای می‌گذارد به چشم دیده نمی‌شود اما از لحاظ روحی اثر خود را به جای می‌گذارد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گفت: سلاح های نظامی اکنون بعنوان ماکت نشان داده می شود و کاربرد آن نسبت به قبل متفاوت است، اکنون نمی‌توان با شمشیر در مقابل دشمن ایستاد.
وی ادامه داد: نگاه پدافند غیرعامل به فناوری دفاع، در مقابل تهدیدات است، رویکرد تهدیدات انسان ساز با انگیزه و فکر و دکترین همراه است، مشکل تهدیدات غیرطبیعی این است که علمی و تکنولوژی است و به نسبت آن باید دفاع نیز علمی و تکنولوژی محور باشد.
آقایی گفت: اگر تهدیدی در حوزه سایبر باشد از ادبیات سایبر باید استفاده کنیم، تهدیدات سیاسی 5 مولفه دارد که بحران های هویتی، مشارکت، مشروعیت، نفوذ از آن دسته اند؛ دشمن تصمیم دارد تسخیر اراده با عملکرد روانی را پیش گیرد که نیاز است رسانه ها در این حوزه نسبت به آگاهی به مردم وظیفه خود را ایفا کنند.
وی اضافه کرد: طرفین درگیر ميدانند که علاوه بر درگیری فیزیکی از طریق رسانه نقش خود را ایفا کنند، خصوصا در مواقع بحرانی که در شرایط شیوع ویروس کرونا نقش آن را دیدیم، پدافند غیرعامل را باید به شکل مردمی فرهنگ سازی کنیم، رسانه ها با افکار عمومی شناخت کامل و جامع دارند، رسانه ها مکمل پدافند غیرعامل اند.
مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری استان گفت: شهرداری ها به مبحث حاشیه نشینی بصورت جدی وارد نمی‌شوند، امداد رسانی مناطق حاشیه نشینی و راه های دسترسی برای زمان های بحرانی الزامی است که وظایف دستگاه های اجرایی است و باید پاسخگو باشند.
وی اضافه کرد: تذکر جدی به شهرداری و دستگاه های اجرایی با امضای استانداری داده ایم که هیچ پروژه ای بدون پیوست پدافند غیرعامل اجرا نشود.
وی تاکید کرد: سازمان پدافند غیرعامل دنبال یک کارگروه قضایی است تا دستگاه هایی که به آن ها تذکر داده می‌شود و موارد اجرایی توجه نشود را به دستگاه قضا معرفی کنند، این بحث امنیتی است و با کسی تعارفی نداریم، تیم های تخصصی در استان تشکیل داده ایم که اعضای آنها اکثرا از دستگاه های تخصصی است.
وی افزود: وظیفه سازمان پدافند غیرعامل رصد و پایش تهدیدات و ابلاغ به دستگاه های مربوطه است.
مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری استان در رابطه با حمله اخیری که برای پمپ بنزین های کشور اتفاق افتاده بود گفت: هکی که برای پمپ بنزین ها رخ داد یکی از هزاران حمله بود که به چشم آمد و این نمی‌تواند عملکرد تمام دستگاه ها را زیر سوال ببرد، نباید دیگر این گل را بخوریم، تهدیدات غیر قابل شناسایی است و به راحتی قابل اثبات و شناسایی نیست؛ اگر این اتفاق از طریق کشوری باشد حمله نیست بلکه جنگ سایبری محسوب می شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار نصر درباره زیرساخت های استان، گفت: علی رغم اینکه مصونيت ایجاد شده باز نیز نگرانیم و احتمال اینکه حمله ای صورت بگیرد غیرممکن نیست، شهرک های تولیدی از این جمله است که نیاز است پای کار بیایند و در این راستا دستورالعمل‌های پیشگیرانه را ابلاغ کرده ایم اما توجه جدی مدیران را نمی‌بینیم و مجبور به قوه قهریه ایم چون که برخی از مدیران به موضوع پدافند غیرعامل توجه ندارند.
وی افزود: در حوزه شیمیایی، سایبری و پرتوی آسیب پذیری داریم، تهدیدات پرتوی را در استان احساس می کنیم و قرارگاهی را در این رابطه تشکیل داده ایم که با دانشگاه تبریز قرارداد بستیم و نقشه راه آن در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار خواهند گرفت.
وی در پایان در پاسخ به اینکه آماری از حملات به استان دارید یا نه؟ گفت: آمار دقیقی از حملات به استان نداریم.
انتهای پیام/
  ابعاد جدید «هک» اخیر جایگاه‌های سوخت محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار