تحلیل بازی تراکتور آذربایجان و استقلال تهران

یک تراژدی تلخ برای فوتبال آذربایجان!

1398/08/11 - 10:25 - کد خبر: 5330 نسخه چاپی

نصر: مصاف تیم تراکتور آذربایجان پنجمین تیم پرهوادار جهان با استقلال تهران دومین تیم پرهوادار ایران با یک تراژدی تلخ برای فوتبال دوستان آذربایجان و ۹۰ هزار تماشاگری که به عشق تراکتور به ورزشگاه رفته بودند همراه بود.

هر چند هر رشته ورزشی مسابقه شامل برد و باخت هست و رشته فوتبال هم از این امر مستثنی نیست منتها باخت تراکتور آذربایجان به دلیل بودجه کم و یا نبود بازیکنان باکیفیت نبود چرا که این تیم در این فصل گران ترین بازیکنان لیگ برتر را به خدمت گرفته است!
در ادامه میخواهم دلایل فنی باخت این تیم را تشریح نمایم:

اشتباهات داوری جزئی از فوتبال
اشتباهات داور مسابقه برای تراکتور گران تمام شد علی الخصوص عدم اخراج شیخ دیاباته مهاجم خارجی استقلال که در این بازی هتریک کرد و استقلال بردش مقابل تراکتور را مدیون اوست.
این بازیکن در دقیقه (۴) بازی با خطای شدیدی روی صورت مظاهری در مستحق دریافت کارت قرمز از داور بود که متاسفانه داور مسابقه به راحتی از کنار این قضیه عبور کرد!
البته چندین صحنه مشکوک دیگر نیز بودند که داور یا خطا نمیگرفت و یا به بازیکنانی که مستحق دریافت کارت زرد بودند حتی تذکر هم نمی داد!

مشکل روانشناختی تیم تراکتور

آمادگی روانی تیم به اندازه بلکه هم بیشتر از آمادگی جسمانی و تاکتیکی و فنی تیم می باشد که متاسفانه این مورد در ورزش ایران مورد اجحاف قرار گرفته و یا تا زمانی که تیمی به مشکلی برنخورد از روانشناس ورزشی استفاده نمیشود در صورت استفاده هم از روانشناس بالینی یا خانواده که هیچ تخصصی ندارند استفاده میشود.
در صورتی که یک روانشناس ورزشی همیشه باید در کنار تیم باشد تا همانند پزشکان تیم که بازیکنان را از لحاظ سلامتی جسمی یا آسیب دیدگی مراقبت و مربیان را آگاه میکنند روانشناس نیز بازیکنان را از لحاظ روحی و روانی غربالگری کرده و آماده ترین بازیکنان را از لحاظ روحی و روانی به کادر فنی قبل هر بازی اعلام نماید.
متاسفانه در بازی تراکتور چندین مشکل روانشناسی وجود داشت که می بایست قبل بازی بررسی و سپس نسبت به رفع آن تلاش میشد.
اولین عامل و مشکل روانی تراکتور، غرور و خود را از قبل برنده دانستن تک تک بازیکنان و کادر فنی بود که این حس در اثر موفقیت های کم نظیر در هفته های گذشته، پرشدن استادیوم از هواداران بیشمار، امتیاز میزبانی و عدم باخت هشت ساله تراکتور در ورزشگاه یادگار امام تبریز به وجود آمده بود.
دومین عامل نیز این بود که برخی بازیکنان تراکتور دچار منیت شده بود که هر کدام میخواستند خودشان گل بزنند یا با توپ به فواصل طولانی حرکت کنند و یا تک روی کنند بدون اینکه پاسی بدهند.
سومین عامل که خود باعث گل خوردن تراکتور می شد نداشتن تمرکز کافی در بازیکنان بود.
چنانچه مشاهده کردین اکثر بازیکنان تراکتور خصوصا خط دفاعی دچار یک نوع سردرگمی و دستپاچگی بودند و عدم هماهنگی بازیکنان دفاعی نیز از این مورد نشات می گرفت.

مهدی دهقانی - کارشناس ارشد تربیت بدنی گرایش روانشناسی ورزشی و مربی فوتبال

انتهای پیام/

 یک تراژدی تلخ برای فوتبال آذربایجان! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار