یک متخصص بیماری‌های عفونی:

شروع علایم آنفلوانزا و کرونا مشابه هم است

1400/08/08 - 12:21 - کد خبر: 53289 نسخه چاپی

نصر: یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: شروع علایم بالینی آنفلوانزا و کرونا و البته بقیه بیماری‌های ویروسی تنفسی مشابه بوده و درمان همه آن‌ها در مرحله اول مثل هم و علامتی است.

به گزارش نصر، دکتر سعیده آذری  اظهار کرد: نکته مهم در درمان همه عفونت‌های ویروسی این است که در روزهای اول بیماری که فاز تکثیر ویروس است، کورتون به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ چراکه می‌تواند باعث تشدید علایم شود.
وی ادامه داد: ولی درمورد ویروس کرونا در فاز دوم بیماری که منجر به ایجاد التهاب شدید و فعالیت سیستم ایمنی علیه بدن و از جمله درگیری ریه می‌شود، تزریق کورتون ضروری و پای اصلی درمان است و عدم تجویز به موقع می‌تواند باعث مرگ بیمار شود.
 وی در رابطه با نیاز به واکسن آنفلوانزا، اظهار کرد: رسیدن فصل سرما، همواره با افزایش شیوع بیماری آنفلوانزا و سرماخوردگی‌های معمول همراه بوده است؛ به طوری‌که طی دو سال اخیر شیوع ویروس کرونا نیز این معضل را پررنگ تر کرده و باید تا حد امکان تمهیدات لازم برای پیشگیری از این ویروس‌ها و درنتیجه عوارض بعدی آنها انجام بگیرد.
آذری ادامه داد: ویروس آنفلوانزا از سال‌های دور بین افراد بشر حضور داشته و در فصول سرد سال باعث ایجاد همه گیری‌های متعدد می‌شود؛ از سویی نیز اضافه شدن گونه H1N1، (آنفلوانزای خوکی که با نام ویروس H1N1 نیز شناخته می‌شود) در سال‌های اخیر هم با ایجاد بیماری شدیدتر موجب افزایش میزان بستری و مرگ و میر شده و لذا تجویز واکسن اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بهترین واکسن آنفلوانزا برای دریافت چیست؟، گفت: واکسن آنفلوانزا سویه های مختلفی از این ویروس را پوشش می‌دهد، انواع مختلف واکسن ارجحیت قابل توجهی نسبت به همدیگر ندارند و دریافت سالانه آن باعث کاهش در دفعات ابتلا می‌شود.
آذری در خصوص این‌که چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا دریافت کنند، افزود: تجویز آن در ابتدا برای گروه‌های خاص از جمله کارکنان سیستم سلامت، ساکنین مراکز پر جمعیت مثل خانه های سالمندان، پادگان‌ها، افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه ای خاص توصیه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اخیرا با حضور مستمر ویروس کرونا، اهمیت واکسیناسیون آنفلوانزا نیز افزایش پیدا کرده است؛ چراکه از طرفی باعث گمراهی در تشخیص و نیاز به قرنطینه شدن طولانی مطرح بوده و از طرف دیگر حضور همزمان یا اضافه شدن یک ویروس بر دیگری با افزایش شدت علایم و خطر بستری و مرگ همراه است.
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این‌که با توجه به مطالب ذکر شده تزریق واکسن آنفلوانزا برای همه گروه‌های سنی بالای ۶ ماه حائز اهمیت می‌باشد، گفت: این واکسن برای گروه سنی ۶ماه تا ۸ سال که سابقه دریافت قبلی ندارند در دو دوز با فاصله چهار هفته و برای بقیه افراد یک دوز در سال توصیه می‌گردد؛ بهترین زمان دریافت آن یک تا دو هفته قبل از شروع فصل پاییز است.
وی درباره همزمانی واکسیناسیون آنفلوانزا و کرونا نیز تصریح کرد: منعی برای تجویز همزمان این دو واکسن وجود ندارد؛ ولی توصیه می‌شود حدود یک هفته فاصله بین تزریق باشد.
وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود، تمام اصول بهداشتی برای حفظ جان خود و عزیزانمان رعایت شده و در دریافت واکسن که درحال حاضر تنها سلاح در دسترس می‌باشد کوتاهی نشود؛ همچنین در صورت داشتن علایم بیماری، جهت تشخیص و درمان صحیح به پزشک مراجعه شود.
انتهای پیام/
 شروع علایم آنفلوانزا و کرونا مشابه هم است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار