محمدامین خوش نیت*

آقای استاندار! بیانیه ندهید جواب بدهید/ پس لرزه های یک سیلی

1400/08/06 - 07:44 - کد خبر: 53199 نسخه چاپی

نصر: آقای استاندار! اینجا میدان عمل و کار است نه پادگان و عرصه تبلیغات جنگ و توجیه!

برای جمع کردن حواشی این رویداد تلخ (سیلی تبریز)، شما می باید با طمانینه و در نهایت آرامش موضوع را به مشاوران رسانه ای و روابط عمومی تان می سپردید و یا حداقل قبل از مصاحبه با افراد صاحب نظر و صلاحیت دار مشورت می کردید. شما به جای صدور بیانیه و دمیدن در آتش این خصومت پیش آمده باید به افکار عمومی پاسخ دهید.
جناب آقای استاندار! ماجرای معروف به « سیلی تبریز» می تواند برای شما، ما، رسانه ها و همه مسئولان و مردم نقطه عطفی در برنامه ریزی های زندگی و اشتغال باشد. به شرط آنکه بتوانیم پیام آن را درک کرده و از آن پند بگیریم.
بگذارید با شما بدون تعارف و القاب معمول سخن بگویم. شما اینک لباس رزم و فرماندهی را از تن به در کرده و خلعت خدمت بر تن کرده اید. بنابراین برخلاف همه القاب سرداری و تعابیر مقدس و قابل احترامی که برای شما از سوی شخصیت های مختلف حقیقی و حقوقی و نهادهای انقلابی داده می شود صمیمانه تر می نویسیم. چرا که دیگر کاربرد این عبارت برای یک مسئول سیاسی چندان محلی از اعراب ندارد. بنابراین شما را به نام آقای «خرم» خطاب می کنم صریح تر، جسورانه تر و بدون ترس از عواقب نقد سانه ای ! به حکم قانون مطبوعات و مقررات نظام مقدس جمهوری اسلامی، انتقاد رسانه ها از مسئولان نیز مجاز و حتی محترم شمرده می شود.
آقای خرم! همه عملکردهای خوب و بد شما، کارنامه درخشان تان در عرصه جنگ و جبهه مقاومت و فرماندهی پرافتخارترین لشکر کشور، یک طرف و رویکرد و موضع گیری های شما از این به بعد یک طرف. اگر تا دیروز بنا به ملاحظات امنیتی و احترام به جایگاه فرماندهی و محل خدمت ارزشمند شما بر عملکردتان نقدی ننوشته ایم دلیل نمی شود زین پس همان روال را ادامه دهیم. رسانه ها و خبرنگاران به عنوان چشم و گوش جامعه رسالت خطیر نقد حاکمیت را بر دوش گرفته اند و بنابراین اگر در این جایگاه سیاسی و مدیریت کلان استان، از سوی خبرنگاران و حتی گروه های صنفی و شغلی و حزبی مورد خطاب و تخطئه قرار گرفتید نباید از کوره در بروید و با برخی استدلال های بی پایه، اشتباهات احتمالی و عملکرد اشتباه مدیریت خود و زیرمجموعه تان را توجیه کنید!
صادقانه و برادرانه بگویم که متاسفانه عملکرد و واکنش شما در حادثه اخیر به استثنای صبوری و سعه صدر و گذشت شما در برابر آن سیلی، بسیار پیش پا افتاده و از نظر مدیریتی و رسانه ای کاملا ضعیف بود و این ضعف شما در مدیریت حادثه برای ما اهالی آذربایجان و رسانه هم بسیار گران است. به همان اندازه که متانت و سعه صدر شما در عدم مقابله به مثل به سیلی، ارزشمند بود واکنش تند شما و دشمن خطاب کردن ضارب سیلی اشتباه بود. او دشمن نبود بلکه یکی از همرزمان شما و هم وطنان ما بود که بنا به دلایل شخصی آن کار ناپسند را مرتکب شد.
اما موضوع به همین جا ختم نمی شود. اگر بخواهیم واکنش رسانه ای شما در مصاحبه های بعد از آن سیلی را تحلیل و کنکاش کنیم موضوع خیلی پیچیده تر و تاسف بارتر می شود. شما بدون تسلط بر چارچوب ماجرا و حفظ روحیه خود، در اظهارات خود به جای شفاف سازی و تعدیل بحران بر دامنه این آتش افزودید. در مصاحبه اول خود، سخنان ضد و نقیض بسیاری را بر زبان آوردید که نه آن خبرنگار تهرانی قانع شد و نه ما و ملت! این امر نشان می دهد که مشاوران شما چه در عرصه رسانه و روابط عمومی و چه در حلقه مشاوران مدیریتی چندان تسلطی بر ماجرا و تبعات آن ندارند و نگاه چکشی و انکار موضوع و بهانه آوری حاکم است. یا مشاوره درست نمی دهند و یا شما آنها را به کار نمی گیرید! بگذارید از جنبه ارتباطی و تحلیل رسانه ای یک بار دیگر حرف های شما را مرور کنیم. فارغ از آنکه زبان بدن شما، استرس نهفته در صدایتان و عدم تسلط در این مصاحبه غوغا می کند. برای مدیری که می خواهد به مدت چهار سال سکان کشتی مدیریت استان را بر عهده بگیرد تسلط بیشتری انتظار می رود.
ابتدا از عدم شناخت شخصی تان با ضارب سیلی سخن می گوئید و دلیل این کار را تزریق واکسن به همسر ضارب به وسیله پرستار آقا (نامحرم) می دانید. اما در ادامه و آنچه در فضای مجازی منتشر می شود چیزی غیر از این را اثبات می کند. دلیلی آوردید که هیچ بنی بشری آن را باور نکرد و در نهایت آن بهانه هم دیگر تکرار نشد!
در مصاحبه دیگرتان با همان خبرنگار رسانه ملی، بار دیگر استرس و عدم تسلط بر فضای مصاحبه بیداد می کند. همه چیز را انکار می کنید و چند بار هم تکرار می کنید که بیانیه خواهید داد! و مثل همه فرماندهان نظامی، دستور می دهید که شما نباید هر چه که در فضای مجازی منتشر می شود را ملاک عمل قرار دهید!
آقای استاندار! اینجا میدان عمل و کار است نه پادگان و عرصه تبلیغات جنگ و توجیه! برای جمع کردن حواشی این رویداد تلخ (سیلی تبریز)، شما می باید با طمانینه و در نهایت آرامش موضوع را به مشاوران رسانه ای و روابط عمومی تان می سپردید و یا حداقل قبل از مصاحبه با افراد صاحب نظر و صلاحیت دار مشورت می کردید. شما به جای صدور بیانیه و دمیدن در آتش این خصومت پیش آمده باید به افکار عمومی پاسخ دهید. ضمن ادای احترام به ایثارگری ها و زحمات شما در سنگر نظامی گری، قبول کنید که در همین ابتدای کار سیاسی شما و تیم کاری تان در مدیریت این بحران، نمره قبولی نگرفتید! شما باید به افکار عمومی پاسخ دهید تا اعتماد مردم به شما جلب شود. همانطور که شما به رسم عادت مالوف نظامی گری تان از واژه «باید»و «نباید» برای رسانه ها استفاده می کنید اگر اجازه بدهید ما هم این واژه را مودبانه تر برای مسئولان به کار ببریم که آنها باید به مردم، افکار عمومی و رسانه ها پاسخ دهند. هر چند می دانیم که در طی چند روز گذشته اتهامات کذب و بسیار ناجوانمردانه ای علیه شما و خانواده تان در سطح رسانه های داخلی و خارجی شکل گرفته چند درصد از ادعاها و اتهامات ضارب سیلی را قبول دارید؟ اگر خطایی صورت گرفته اقرار بر اشتباه و عذرخواهی نه تنها از قدرت و ابهت شما نمی خواهد که بر عظمت روحی و اقتدار مدیریتی شما می افزاید.
گذشته از همه این مسائل، اخیرا فایلی از سخنرانی های قبلی دکتر علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز و از حامیان اصلی احمدی نژاد در فضای مجازی منتشر می شود که به مسایل پشت پرده اسارت شما در سوریه و کمک احمدی نژاد برای آزادی شما می پردازد. این حرف ها را تائید می کنید یا خیر؟ سوال و ابهام دوم، مربوط به مخالفت و ممانعت شما برای سخنرانی آقای احمدی نژاد در تبریز است. آیا شما مجوز سخنرانی رئیس جمهور اسبق در یکی از مساجد تبریز را ندادید؟! شما در این قضیه مقصر بودید یا این اتهامات متوجه افراد دیگری بوده و مظلومانه بر شما وارد شده است؟
این مسایل برای مردم و افکار عمومی بیشتر اهمیت دارد تا نوع برخورد شما با فلان کارمند و زیردست در مجموعه تحت فرماندهی تان! برای اینکه مسایل درون سازمانی به خود مدیران و عوامل زیردست مربوط است و چندان ارتباطی به مردم ندارد. اما دو موضوع و ابهام اخیر و نیز برخی اظهارات شخصیت ها و صاحب نظران سیاسی (مانند اکبر اعلمی) حائز اهمیت بوده و لازم است جنابعالی به عنوان فردی که می خواهید دیوارها و فاصله های بین مردم و دولت را بردارید در مقام پاسخ برآئید.
آقای استاندار! روحیه جهادی، تلاش و خستگی ناپذیری و اقتدارتان در لشکر و در جریان پاندمی کرونا زبانزد خاص و عام است. شما این اقتدار و تدبیر در امور را به زیور نقدپذیری مزین کنید. انتقاد پذیری، یکی از خصیصه های مدیران موفق است. شما نیز در فضای جدید خدمت تان انتقاد پذیر باشید.
آقای خرم! شما به نقل از رئیس جمهور، عنوان کرده اید که ایشان پس از رأی اعتماد هیأت وزیران به شما توصیه کرده اند که حتما از همه ظرفیت‌های جامعه مخصوصاً صاحب‌نظران برای توسعه استان استفاده کنید و تاکید کرده اید که لازمه این امر، ارتباط شفاف و بدون واسطه با مردم و انتقادپذیری و سعه صدر در برابر مخالفان و منتقدان است. خودتان هم اخیرا بیان کرده اید که «در ارتباط با مردم مشکل داریم» ! اگر شما به عنوان مدیر عالی استان به این باور رسیده اید که ارتباط مردم و دولت باید اصلاح و ترمیم شود به عنوان اولین گام به تمام این شبهه ها و ابهامات در فضایی آرام و بدون تنش و استرس پاسخ داده و مردم و اصحاب رسانه را از خودتان بدانید. برخوردهای احساسی و موضع گیری های غیرقابل قبول را پایان دهید و در نهایت آرامش و تدبیر و با بهره گیری از مشاورانی کارآزموده، مجرب و با انصاف به جای پرداختن به حاشیه ها، با قبول انتقادها و با سعه صدر بیشتر به رتق و فتق امور مهم استان بپردازید.
امیدورام شما پاسخ آن سیلی را با عملکردتان در طی ماه ها و سال های آینده، به منتقدان و مخالفان و جنجال آفرینان خارجی و رسانه های بیگانه بدهید.
برایتان آرزوی موفقیت می کنیم.

*روزنامه نگار و دانشجوی دکتری ارتباطات
انتهای پیام/
آقای استاندار! بیانیه ندهید جواب بدهید/ پس لرزه های یک سیلی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 6 نظر

  حسن مطلبی   2 سالها پیش  

دست مریزاد استاد خوش نیت عزیز،،همواره زبان مردم بودید حرف دل مردم جاری ساختید،بسیار از خواندن مطلب دلنشینت لذت بردم،واقعا حلقه مفقوده اینروزهای نظام ارتباط صادقانه با مردم است که متاسفانه برای آن دولتمردان پشیزی ارزش قائل نمیشوند،
اگر استاندار خودرا از مردم می‌داند وتاقته جدابافته نیست کاری بکند ویا حرفی بزند که به دل مردم بنشیند،والا حنای سیاه کردن مردم این رزا دیگه رنگی ندارد،شخص اول اجرایی استان گرانی بیداد می‌کند بیداد...‌‌
با مردم صادق باش تا مردم پیرو تو باشد نه اینکه بگویند این هم دهان دارد....

  کریم خلج‌   2 سالها پیش  

بسیار عالی هم راهنمایی هم راهکار برای یک مسئول واقعا کاری است شایسته البته باید با کنار گذاشتن کینه وکدورت و تکبر مسائل حاشیه ای کنار ءذارده شود و به مسائل مهم استان پرداخته شود . بسیار عالی 🌹🌹🌹

  هادی   2 سالها پیش  

شما از کدام سازمان و مشاور و تیم و... حرف می زنید
مگه مراسم معارفه نبود؟
مسئول مراسم استاندار قبلی و تیمش بود یا غیر از اینه؟؟؟

  علیرضا اشرافی   2 سالها پیش  

عالی بود جناب خوش نیت. مرحبا.

  جواد   2 سالها پیش  

آقای خوش نیت کمی تامل!
در بیانات چنین به نظر می‌رسد که گویا خودتان عالم دهر هستید واشتباه بزرگ استاندار این است که از شما مشاوره نگرفته است

  ناصر   2 سالها پیش  

عالی فقط همین
پژوهشیار