خبر/

کشت کلزا در ۸۳ هکتار از زمین‌های کشاورزی هشترود

1400/08/05 - 12:52 - کد خبر: 53165 نسخه چاپی

نصر: مدیر جهاد کشاورزی هشترود گفت: کلزا در ۸۳ هکتار از زمین‌های آبی بخش کشاورزی این شهرستان کشت شد.

به گزارش نصر، مجید احمدی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کلزا از محصولات استراتژیک و کاربردی در صنعت روغن‌های خوراکی به شمار می‌رود، افزود: کشت آن در کنار محصولاتی مانند گندم و جو طی چندین سال گذشته به کشاورزان منطقه توصیه شده است.
وی ادامه داد: ارقام کشت شده در این شهرستان شامل «دانوب» و «گابریلا فرانسوی» است و زمان شروع برداشت محصول کلزا در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیم منطقه اواخر خردادماه تا اوایل تیرماه خواهد بود. 
مدیر جهاد کشاورزی هشترود با بیان اینکه کشت این محصول طی سال زراعی جاری نسبت به سال‌های قبل بیش از سه درصد افزایش داشته، بیان کرد: توسعه کشت کلزا در الگوی کشت اراضی پایاب سد سهند از اولویت‌ها و برنامه‌های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محسوب می‌شود.
کلزا (Brassica napus) از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.
سالانه بیش از ۵۵ میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می‌آید؛ میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از ۳۰۰ هزار تن در سال برآورد می‌شود که این رقم نیز در سال‌های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است.
تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.
کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی بوده است.
انتهای پیام/
کشت کلزا در ۸۳ هکتار از زمین‌های کشاورزی هشترود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار