یادداشت/

تاثیر حاشیه ها بر توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی

1400/08/06 - 12:21 - کد خبر: 53158 نسخه چاپی

نصر: پس از انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمده دولت جدید و همزمان تشکیل دور جدید شوراهای اسلامی شهر و روستا ، تحولات در لایه های مدیریتی در بخشهای مختلف آغاز شد.

 در این بین تقابل های سیاسی، جناحی و حتی اعتقادی در سطوح مختلف بالا گرفته و حاشیه های بسیاری در فضای مجازی و رسانه های داخلی و خارجی ایجاد مطرح شد؛ از برخورد فیزیکی در مراسم معارفه مدیران تا سخن به میان آوردن از نفوذ عناصرجاسوسی به کشور.
حال باید بیاندیشیم که در عصر اطلاعات و ارتباطات که رسانه ها و ابزارهای ارتباطی نقشی فراتر از اطلاع رسانی را در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و به ویژه جریان جلب و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی با تاثیرات توسعه فرهنگی و اجتماعی و سایر بخشها را ایفا می نمایند؛ چگونه در انعکاس این رویدادها و اتفاقات قلم فرسایی نموده و تاثیر آنها در آینده کشور چه خواهد بود.
صاحبان سرمایه و دانش در جهان همواره به دنبال مامنی امن برای سرمایه گذاری بوده و جریان امنیت سرمایه گذاری مجموعه عواملی است که در مسیر شکل گیری آن شاخص های متعددی درکنار هم قرار گرفته و با شکل گیری حلقه های مختلف در حوزه های اقتصاد کلان، منابع انسانی، دانش، زیرساختهای انرژی، آزادی اقتصادی، رفاه اجتماعی، مقررات و رویه های اجرایی، عملکرد دولت ها و تاثیرات تحریم های بین المللی در نهایت منجر به جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی می گردد.  
در این میان استان آذربایجان شرقی با مرکزیت تبریز که طی دهه های متمادی میزبان سرمایه گذاران دولتی و خصوصی بسیاری بوده است طی سالهای اخیر از جایگاه واقعی خود در این حوزه فاصله گرفته، با حضور دولت سیزدهم بارقه ی امیدی جهت قرارگیری مجدد در جایگاه واقعی خود در عرصه های ملی و بین المللی در آن ایجاد گردیده که این مهم در همان ایستگاه اول درگیر ناملایمات داخلی و تنشهایی با تاثیر گزاری بسیار بالا در جلوگیری از توسعه استان شده است.
این ناملایمات و درگیری ها تاثیرات به سزایی را در یکی از اصلی ترین مولفه های امنیت سرمایه گذاری یعنی ثبات مدیران و اعتماد عمومی به آنها داشته و مطمئنا  لطمات بسیاری را در کوتاه مدت و بلند مدت به موضوع جذب سرمایه گذاری در پروژه های مختلف خدماتی ، صنعتی ، گردشگری و زیربنایی وارد خواهد نمود و در نتیجه آن بیکاری، فساد، مشکلات معیشتی و ... در استان و کلانشهر تبریز افزایش یافته و نارضایتی ها افزایش خواهد یافت.
اختلاف سلیقه و دیدگاه، موضوعی اجتناب ناپذیر و در هر سیستمی است که می توان با گفتمان های منطقی و به دور از هر گونه مسائل حاشیه ای نسبت به طرح آن اقدام نمود و پس از اجماع و اتحاد نسبت به انعکاس آن در فضای مجازی و منابع اطلاع رسانی مبادرت ورزید تا بدین وسیله از هر گونه تبعات و آثار منفی هر گونه تنش جلوگیری کرد.
 
 بهنام درخوشی
انتهای پیام/
تاثیر حاشیه ها بر توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار