رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی در تحریریه نصر:

کارشناسان دادگستری، امانت دار مردم هستند/ ایجاد مرکز مشاوره رایگان در مرکز کارشناسان رسمی دادگستری

1400/08/05 - 09:20 - کد خبر: 53104 نسخه چاپی

نصر: رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان، کارشناسان را مسئول و امانت دار مردم معرفی کرد و گفت: اگر در اموری کارشناسی نظر اشتباه دهد، منجر به ضایع شدن حق افراد خواهد شد.

به گزارش نصر، "اسماعیل عبداللهی"، به مناسبت اول آبان ماه، روز کارشناسی، با حضور در تحریریه نخستین رسانه دیجیتال شمال غرب کشور، ضمن قرار گرفتن در روند فعالیت های این رسانه دیجیتال گفت: کانون کارشناسان رسمی دادگستری برای نخستین بار در سال ۱۳۱۷ و مرکز کانون کارشناسان رسمی دادگستری طبق قانون سوم توسعه و با تصمیم مجلس در سال 1379 تاسیس شد؛ اما کانون کارشناسان رسمی دادگستری استقلال واقعی خود را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در اول آبان ماه سال ۱۳۵۸ به دست آورد که به دلیل اهمیت شغلی کارشناسان دادگستری، دکتر بهشتی اول آبان ماه را به نام روز کارشناسی معرفی نمود.
وی با بیان اینکه به دلیل تعدد علوم قضات محترم نمی توانند در تمامی رشته ها اطلاعات لازم را داشته باشند، تصریح کرد: قضات برای قضاوت عادلانه و به منظور اجرای صحیح عدالت، در اموری که در آن تخصص لازم را ندارند، از نظر کارشناسان رسمی دادگستری که صلاحیت و علم لازم برای نظر دهی در امور مورد نظر را دارند، استفاده می کنند.

کارشناسان دادگستری، یاری گران عدالت
عبداللهی با تاکید بر این که کارشناسان رسمی دادگستری در تمامی نظر دهی های خود علاوه بر درآمد حلال، باید رضایت پروردگار را نیز مدنظر داشته باشند، افزود: نظر دهی کارشناسان در امورات مختلف، می تواند زمینه ساز احقاق حقوق عامه مردم و اجرای عدالت باشد. و این کارشناسان به عنوان یاری گران عدالت، باید علم خود را همواره به روز نگه دارند و مسلط به سلاح تعهد، اخلاص، صداقت و امانت داری باشند تا پرونده به سمت مسیر خود که همان اجرای عدالت است، رهنمون شود.
رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان، کارشناسان را مسئول و امانت دار مردم معرفی کرد و اظهار داشت: اگر در اموری کارشناسی نظر اشتباه دهد، منجر به ضایع شدن حق افراد خواهد شد. اما تا به الان در این مرکز، شکایتی که منجر به ابطال نظر کارشناس شود نداشته ایم.
عبداللهی از ایجاد مرکز مشاوره رایگان در مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان خبر داد و افزود: از مردم عزیز درخواست می کنیم قبل از طرح پرونده در مراجع قضایی استان، از نظرات کارشناسان دادگستری استفاده کنند و زوایای پنهان قرارداد نود را آشکار سازند تا مسیر دقیق پرونده برای آنان آشکار شود.
 

رتبه سه استان
وی اما در ادامه سخنان خود به آمار فعالیت این مرکز اشاره کرد و اذعان داشت: در طول یک و نیم سال گذشته در استان، اقدام به برگزاری دو آزمون ملی کرده ایم که در هر آزمون بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ نفر شرکت کننده بود. همچنین در طول این مدت، در این مرکز سه مراسم تحنیف انجام شده است، که منجر به جذب ۳۰ کارشناس جدید شده است.
عبداللهی به اعضای این مرکز اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰۰ کارشناس عضو این مرکز هستند که نزدیک به ۷۵۰ نفر از آنان در ۴۴ رشته مختلف فعالیت می کنند.
وی رتبه استان را در میان مراکز کارشناسان رسمی دادگستری کل کشور سوم خواند و افزود: در زمینه طرح شکایات نیز آذربایجان شرقی رتبه ۲۸ کشوری را دارد که نشات از عملکرد خداپسندانه اعضای این مرکز است. همچنین در این مرکز به منظور رسیدگی به تخلفات اعضا، بستگی به نوع رشته و زمینه فعالیت کارشناسان، شش کمیسیون مختلف فعال است.
انتهای پیام/
کارشناسان دادگستری،  امانت دار مردم هستند/ ایجاد مرکز مشاوره رایگان در مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار