رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

۷۵ مرکز خدمات غیردولتی کشاورزی در آذربایجان‌شرقی فعالیت می‌کنند

1400/08/04 - 10:08 - کد خبر: 53076 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۷۵ مرکز خدمات غیردولتی کشاورزی در استان فعالیت می‌کنند، گفت: مراکز خدمات غیردولتی در مقایسه با مراکز دولتی به دلیل گره خوردن منافع آنها با فعالیت هایشان توانایی موفقیت بیشتری دارند.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز سه شنبه در جلسه نظام نوین ترویج با تقدیر از فعالیت مراکز خدمات غیردولتی کشاورزی، اظهار کرد: مجبوریم خود را با شرایط زمان وفق دهیم و بر این اساس اگر به مرور ترویج و آموزش در طول دوره فلاحت پرداخته شود، روند پرنشیب و فراز آن تا رسیدن به زمان حاضر را مشاهده خواهیم کرد. 
وی با اشاره به دوره زمانی حضور و رفت و آمد گروه های ترویجی در روستاها و اهتمام آنان به مسائل ترویجی بر اساس امکانات روستاها و موفقیت هایشان در زمان خود و سپس توسعه مراکز ترویج کشاورزی در دهستان ها و مراکز بخش ها گفت: آنان نشان دادند تا چه حد حضور کارشناسان در کنار کشاورزان می تواند در توسعه بخش کشاورزی موثر باشد و به ارتقاء بهره وری بیانجامد.
فتحی با اشاره به نقش مهم شرکت های سهامی زراعی، تعاونی های تولید، شرکت های خدماتی فنی و مشاوره ای، مراکز خدمات جهادکشاورزی در مزارع و واحدهای تولیدی در امر آموزش و ترویج ادامه داد: در واقع اینها استراتژی های متفاوتی برای رسیدن به هدف واحد افزایش آگاهی کشاورزان در راستای ارتقاء بهره وری عوامل و نهاده های تولید داشته اند.
وی ورود مراکز خدمات غیردولتی کشاورزی به توسعه این حوزه را مبارک دانست و گفت: نباید بین مراکز دولتی و غیر دولتی فاصله ای قایل شویم زیرا تلاش همه در راستای افزایش بهره وری و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان و در نهایت تامین امنیت غذایی جامعه می باشد. 
وی بر لزوم یاری رساندن و همکاری با تمام تشکل ها و نهادهایی که به این امر اهتمام می ورزند، تاکید کرد و با اشاره به توانایی موفقیت بیشتر مراکز خدمات غیردولتی در مقایسه با مراکز دولتی اظهار داشت: علت این موضوع در این واقعیت نهفته است که منافع این مراکز با فعالیت هایشان گره خورده است زیرا به ازای فعالیتی که انجام می دهند، درآمد خواهند داشت.
فتحی گفت: ما محکوم به این موضوع نیستیم که همواره در مورد مراحل کاشت، داشت و برداشت با کشاورزان صحبت کنیم، بلکه باید نسبت به مشکلات حال حاضر بخش کشاورزی و وضعیت کلی بخش کشاورزی استان، اشراف داشته و بر مبنای آن به کشف نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدیدهای بخش کشاورزی بپردازیم و پس از این مرحله است که می توان ادعا کرد برنامه ریزی های صورت گرفته علمی و خارج از روش های سنتی گذشته است.
رتبه ۱۱ کشوری آذربایجان شرقی در کشت آبی 
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تغییر شرایط اقلیمی ما را مجبور به اتخاذ روش های علمی و جدیدتر می کند، بیان کرد: با توجه به آمار سطح زیر کشت آبی، آذربایجان شرقی رتبه ۱۱ را در کشور دارد و با توجه به اینکه این اراضی جزو اراضی آبی محض نمی باشند، بنابراین به طور طبیعی متوسط عملکرد آنها از اراضی آبی پایین تر می باشد.
وی افزود: در بررسی دقیق تر ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشت آبی موجود در آذربایجان شرقی متوجه می شویم که حدود ۲۰۰ هزار هکتار آن در حوزه شهرستان تبریز واقع شده  که امروزه از وضعیت کشت آبی خارج شده و فقط آبیاری تکمیلی می تواند داشته باشد، این در حالی است که همچنان ارقام آبی در این اراضی کشت می شود.
فتحی ادامه داد: در صورتی که اگر ارقام متناسب با کشت دیم به ویژه گندم در این اراضی کشت شود، عملکرد تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد یافت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: نیازمندی دیگری که حوزه ترویج ایجاب می نماید حرکت به سمت کشاورزی قراردادی  و تغییر الگوی کشت در راستای تنظیم بازار است، بنابراین این راهبردها باید در سرلوحه فعالیت ها قرار گیرد که مراکز خدمات غیردولتی با دستی بازتر می توانند به انعقاد قرارداد با کشاورزان بپردازند.
وی ادامه داد: سنددار کردن اراضی کشاورزی موضوع مهم دیگری است که سنگ بنای اولیه برای توسعه سرمایه گذاری در این بخش به شمار می آید، در حال حاضر که چنین فرصتی فراهم شده که کشاورزان با راهنمایی به این سمت حرکت کنند.
فتحی با تاکید بر این که مراکز خدمات غیردولتی کشاورزی جزو مجموعه وزارت جهادکشاورزی تعریف شده اند، گفت: نگرش به این مراکز باید دقیقا همانند نگرش به مراکز دولتی باشد و اگر طرح الگویی در زیربخش های مختلف داشته باشیم باید اولویت مزارع طرف قرارداد با این مراکز باشد. 
وی در ارتباط با فراهم کردن تسهیلات برای مکانیزاسیون نیز ابراز داشت: مراکز غیردولتی خدمات کشاورزی نه تنها برای اخذ تسهیلات مکانیزاسیون هیچ محدودیت یا موانعی ندارند بلکه باید برای تجهیز آنها تلاش شود تا بتوانند خدمات موثرتری ارائه کنند. 
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ارتباط با صدور مجوز نهاده های کشاورزی و تحویل ادوات الگویی به مراکز خدمات غیردولتی نیز گفت: این مراکز می توانند به عنوان کارگزار و مراکز دارای اهلیت به این امور بپردازند.
وی با بیان اینکه رویکرد سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، استفاده حداکثری از ظرفیت مراکز غیردولتی و توسعه آنها در تمام دهستان هاست تا بتوانند برابر تعرفه مصوب ارائه خدمت کنند، ادامه داد: این مراکز هم فعالیت های تصدی گری واگذارشده را انجام می دهند و هم در قالب قرداد با کشاورزان حوزه عمل خود تحت عنوان سهم بری دانش از تولید در راستای افزایش بهره وری از عوامل تولید و افزایش عملکرد در واحد تولیدی فعالیت می کنند. 
وی گفت: به طور یقین این نوع قراردادها در افزایش اعتماد کشاورزان به علوم مهندسی کشاورزی بسیار موثر می باشد و انتظار این است بخش دولتی از ظرفیت این مراکز استفاده حداکثری را بکند.
انتهای پیام/
 ۷۵ مرکز خدمات غیردولتی کشاورزی در آذربایجان‌شرقی فعالیت می‌کنند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار