خبر/

نشان و سایت مرکز دیرینه‌شناسی کشور رونمایی شد

1400/08/03 - 20:53 - کد خبر: 53055 نسخه چاپی

نصر: نشان و سایت اینترنتی مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه ایران با حضور مدیرکل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست در «مراغه» رونمایی شد.

به گزارش نصر، رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه با اشاره به اینکه منطقه فسیلی مراغه جزو پنج منطقه مهم دارای فسیل مهره‌داران جهان است، بیان کرد: بر همین اساس احداث مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور طی سال ۱۳۸۴ در این شهرستان آغاز شد اما همچنان به دلیل کمبود اعتبار نیمه‌کاره بوده و اخیرا تحرک‌هایی برای تکمیل آن آغاز شده که رونمایی از سایت و نشان (لوگو) مرکز از جمله آنهاست.
«غلامرضا زارع» با ابراز امیدواری نسبت به تخصیص اعتبار لازم برای تکمیل ساختمان این مرکز، اضافه کرد: این نشان با شاخص‌های مربوط به منطقه فسیلی مراغه طراحی، و تصویری از فسیل «ببر دندان شمشیری» در آن گنجانده شده است. 
وی اظهار داشت: نشان به دو رنگ سبز و سیاه طراحی شده که رنگ سبز نمادی از حیات و محیط زیست است و رنگ سیاه نیز به بی‌کرانگی علم و تحقیق توجه دارد.
به گفته وی در طراحی نشان مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور همچنین از نشان «MMTT» که بیانگر کد بین‌المللی فسیل‌های مراغه می‌باشد، استفاده شده است.
«زارع» با یادآوری این موضوع که سایت اینترنتی مرکز به آدرس iprc.doe.ir نیز در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته است، اضافه کرد: اطلاعات مربوط به پژوهش‌های دیرینه‌شناسی و آخرین خبرها از فعالیت‌های این مرکز نیز در سایت اینترنتی آن گنجانده می‌شود. 
وی اظهار داشت: امروز همچنین در آیین روز ملی فسیل‌شناسی در مراغه از پوستر پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه که از یکم تا سوم خردادماه ۱۴۰۱ به میزبانی مراغه برگزار خواهد شد، رونمایی شد.
به گزارش ایرنا منطقه فسیلی مراغه جزو پنج منطقه مهم دارای فسیل مهره‌داران جهان به شمار می‌رود و به علت تنوع بالای جنس و گونه‌ها و همچنین گونه‌زایی‌های جدید، از اهمیت خاص بین‌المللی برخوردار است.
این منطقه از حدود ۹ میلیون سال پیش که فسیل‌هایش رسوب‌گذاری شده تاکنون حرکت تکتونیکی شدیدی را متحمل نشده و در نتیجه فرونشست منطقه آذربایجان در این قسمت از مراغه وجود نداشته است.
بر همین اساس دسترسی آسان به لایه‌های فسیلی از جمله شاخصه‌های مهم منطقه فسیلی مراغه محسوب می‌شود اما در شهرهای دیگر کشور فسیل‌ها در ارتفاع منفی ۲۵ متر به پایین قرار دارد و استخراج آنها مقرون به صرفه نیست.
فسیل‌های منطقه مراغه دارای قریب به ۱۷۰ سال قدمت مطالعات کلاسیک و دانشگاهی است و برای نخستین‌بار متخصصانی از کشور روسیه طی سال ۱۸۴۰ به این منطقه آمدند و سپس پژوهشگرانی از کشورهای فنلاند، اتریش، آلمان، فرانسه، هلند، ژاپن و چین برای انجام این مطالعات به مراغه سفر کردند.
کارشناسان می‌گویند مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور پس از شروع فعالیت، رکوردهای جهانی فسیل‌های مهره‌داران را به نام ایران ثبت خواهد کرد اما ساختمان آن اکنون ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
انتهای پیام/
نشان و سایت مرکز دیرینه‌شناسی کشور رونمایی شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار