مدیرکل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست:

​تنوع زیستی ایران ظرفیتی برای اشتغال و درآمدزایی است

1400/08/03 - 20:36 - کد خبر: 53054 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران جزو ۲۰ کشور دارای تنوع زیستی بالاست، بیان کرد: این تنوع زیستی از سرمایه‌های ملی کشورمان محسوب می‌شود و باید از آنها حفاظت و در جهت اشتغال و درآمدزایی برای کشور استفاده شود.

به گزارش نصر، محمد مدادی روز دوشنبه در آیین روز ملی فسیل‌شناسی که در محل احداث مرکز دیرینه‌شناسی کشور در مراغه برگزار شد، افزود: تکمیل پروژه مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور در مراغه که بیش از ۲ دهه نیمه‌تمام مانده نیز از اهمیت ویژه‌ در زمینه بهره‌برداری از تنوع زیستی کشور برخوردار است.
وی ادامه داد: طی خردادماه امسال توافقی برای تامین اعتبار پروژه مرکز دیرینه‌شناسی متعهد شده بودیم که در موافقتنامه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده و به محض تخصیص ابلاغ خواهد شد.
وی اضافه کرد: همچنین در آن جلسه در سطح استان و شهرستان قرار بر این شده بود که محوطه‌سازی و امکانات اولیه پیگیری و اجرایی شود.
وی ابراز امیددواری کرد که تکمیل مرکز دیرینه‌شناسی کشور در قالب پروژه‌های تنوع زیست محیطی تعریف شود و نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر نیز در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشد. 

زاویه نگاه سازمان حفاظت محیط زیست به سمت دیرینه‌شناسی است
رئیس انجمن دیرینه‌شناسی ایران نیز از طریق ویدئوکنفرانس در این آیین شرکت کرد و اظهار داشت: اکنون نگاه سازمان حفاظت محیط زیست به سمت دیرینه‌شناسی است و این حوزه در اولویت کاری این سازمان قرار دارد.
«عباس قادری» افزود: طی ۱۵ سال اخیر و با تاسیس انجمن دیرینه‌شناسی شاهد توجه ویژه به این حوزه در کشور بوده‌ایم و در چهار تا پنج سال اخیر نیز در برنامه‌های مختلف شاهد معرفی روز سوم آبان به عنوان روز فسیل در ایران هستیم.
وی تاکید کرد: این روز با هدف ترویج و آشنایی بیشتر مردم با فسیل نامگذاری شده است تا همگان بدانند که ذخایر قابل توجهی در کشور وجود دارد و می‌توان از آن به صورت بهینه استفاده کرد.

منطقه فسیلی مراغه جزو مناطق منحصربفرد جهان است
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به اینکه ۱۳ درصد از مساحت این استان جزو مناطق حفاظت شده است، بیان کرد: منطقه فسیلی مراغه از جمله مناطق دارای اهمیت بالا در حوزه حفاظت به شمار می‌رود و جزو مناطق منحصر به فرد در سطح جهان شناخته می‌شود.
حسن عباس‌نژاد اظهار داشت: بر همین اساس احداث مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور در مراغه از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و تلاش برای تکمیل و شناساندن آن در عرصه ملی و جهانی کلید خورده است که امیدواریم با تزریق اعتبارات لازم، هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.
وی بیان کرد: شناساندن مرکز دیرینه‌شناسی کشور و استفاده از ظرفیت‌های آن از جمله اهداف اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان بوده و راه‌اندازی آن از اولویت‌های سازمان و استان محسوب می‌شود زیرا این بهشت فسیلی تنها متعلق به شهر مراغه و استان نیست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی این موضوع را هم مورد تاکید قرار داد که «بهره‌برداری از این مرکز موجب شکوفایی و تحرک علمی و فنی در منطقه خواهد شد».

بهره‌برداری از مرکز دیرینه‌شناسی، فسیل‌شناسان جهان را به ایران می‌کشاند
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز در این مراسم با تاکید بر تکمیل مرکز دیرینه‌شناسی کشور در مراغه، گفت: اگر این مرکز به بهره‌برداری برسد، شاهد حضور فسیل‌شناسان برجسته جهان در ایران و آغاز فعالیت‌های پژوهشی و علمی خواهیم بود.
وی اضافه کرد: خوشبختانه بیش از ۲۰ سازمان مردم‌نهاد نیز در حوزه محیط زیست در مراغه فعال هستند که در تمامی آنها افراد توانمند و متخصص حضور دارند و می‌توانیم از ظرفیت آنان نهایت استفاده را برای بالندگی این مرکز داشته باشیم.
فرماندار مراغه: پیگیری اساسنامه کارگروه راهبری منطقه فسیلی مراغه باید در دستور کار قرار گیردوی افزود: پیگیری اساسنامه کارگروه راهبری منطقه فسیلی مراغه باید در دستور کار قرار گیرد و در این راستا فرمانداری مراغه خود را در کنار محیط زیست می‌بیند.

بهره‌برداری از مرکز دیرینه‌شناسی کشور گردشگری طبیعی را متحول می‌کند
رییس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: گردشگری طبیعی ایران با بهره‌برداری از مرکز دیرینه‌شناسی کشور در مراغه و گسترش مطالعات در خصوص مناطق فسیلی متحول می‌شود.  
غلامرضا زارع افزود: مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور پس از شروع فعالیت، رکوردهای جهانی فسیل‌های مهره‌داران را به نام ایران ثبت خواهد کرد اما ساختمان آن اکنون ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل هرچه سریع‌تر مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور در مراغه، بیان کرد: این مرکز ۹ هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا دارد و پس از بهره‌برداری، بیشتر مناطق فسیلی ایران از طریق کارشناسان آن کاوش و نمونه‌های شاخص فسیلی نگهداری خواهد شد.
وی شناسایی، بازسازی و مدل‌سازی فسیل‌های کشور را از جمله مهمترین اقدامات برای بالندگی روزافزون این ظرفیت بین‌المللی دانست و اظهار داشت: موزه‌های تاریخ طبیعی ایران و دیگر کشورهای جهان باید با ماکت‌هایی که بر اساس فسیل‌های حقیقی استخراج شده ساخته خواهد شد، تزئین شود تا این ظرفیت بیش از پیش به جهانیان معرفی گردد.
به گزارش ایرنا در این آیین از لوگو مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه‌ای ایران و پوستر همایش ملی دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه کشور که در سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، رونمایی شد.
راه‌اندازی سایت اختصاصی مرکز تحقیقات و موزه دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه‌ای ایران و تجلیل از فعالان حوزه محیط زیست مراغه از دیگر بخش‌های این آیین به شمار می‌رود.
 منطقه فسیلی مراغه جزو پنج منطقه مهم دارای فسیل مهره‌داران جهان به شمار می‌رود و به علت تنوع بالای جنس و گونه‌ها و همچنین گونه‌زایی‌های جدید، از اهمیت خاص بین‌المللی برخوردار است.
این منطقه از حدود ۹ میلیون سال پیش که فسیل‌هایش رسوب‌گذاری شده تاکنون حرکت تکتونیکی شدیدی را متحمل نشده و در نتیجه فرونشست منطقه آذربایجان در این قسمت از مراغه وجود نداشته است.  
بر همین اساس دسترسی آسان به لایه‌های فسیلی از جمله شاخصه‌های مهم منطقه فسیلی مراغه محسوب می‌شود اما در شهرهای همجوار از جمله در تبریز فسیل‌ها در ارتفاع منفی ۲۵ متر به پایین قرار دارد و استخراج آنها مقرون به صرفه نیست.
انتهای پیام/
​تنوع زیستی ایران ظرفیتی برای اشتغال و درآمدزایی است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار