رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان؛

سهم اقتصادی آذربایجان‌شرقی حدود ۳.۵ درصد است

1400/08/03 - 14:53 - کد خبر: 53038 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی سهم استان در اقتصاد کشور را حدود ۳.۵ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه با زندگی ۴.۹ درصد جمعیت کشور در این استان، حداقل انتظار منطقی برای سهم اقتصادی همان ۴.۹درصد است.

به گزارش نصر، داود بهبودی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته آمار اظهار کرد: سهم آذربایجان شرقی از صنعت و خدمات هر کدام پنج درصد بوده در حالی که سهم کشاورزی به علت سنتی و معیشتی بودن آن پایین است اما از منظر اشتغال همواره آمار نشان داده که نرخ بیکاری از متوسط کشور پایین تر و نرخ مشارکت در این استان بالاتر است.
وی گفت: البته مهاجرت ها و سرمایه گذاری ها موجب کاهش نرخ متوسط بیکاری در آذربایجان شرقی شده اما تعداد جوانان جویای کار استان بالاتر است.
بهبودی افزود: برای اشتغال بر روی صنعت و کشاورزی نمی توان اکتفا کرد بلکه همانند دنیا باید روی بخش خدمات سرمایه گذاری کنیم تا اشتغال زایی مورد نظر ایجاد شود.  
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح های احیا دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی یادآور شد: با اجرای این طرح ها،  ۴۰درصد در مصرف آب کشاورزی کاهش داشتیم که در این مورد و همچنین انسداد چاه ها و نظارت از استان های پیشرو بوده ایم.  
تورم در آذربایجان شرقی حدود ۲ درصد از متوسط کشوری بالاتر است
بهبودی با اشاره به اینکه سبد کالای مصرفی مردم استان در برخی اقلام متفاوت با کشور است، اعلام کرد: تورم در آذربایجان شرقی حدود ۲ درصد از متوسط کشوری بالاتر است که نشان می دهد شاخص قیمت بالاتر یا بهره وری در این استان پایین تر است.  
وی ادامه داد: نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در کشور ۳۹درصد است که در آذربایجان شرقی ۴۲درصد گزارش شده است.
وی ادامه داد: البته در سه ماهه امسال کشور دارای رشد اقتصادی بوده که امیدواریم مستمر باشد چرا که استمرار رشد اقتصادی و غیر نوسانی در رشد از الزامات ادامه یافتن رشد اقتصادی کشورها محسوب می شود اما این به معنای کاهش قیمت ها نیست.   
مدول دوم تصفیه خانه آب تبریز آبان ماه امسال وارد مدار می شود
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مدول دوم تصفیه خانه آب تبریز آبان ماه امسال وارد مدار می شود، گفت: دریاچه ارومیه چالش ملی است که اقدامات خوبی انجام شده است بر این اساس بخشی از آب دریاچه ارومیه توسط این تصفیه خانه تامین می شود.  
بهبودی افزود: همچنین تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر از مسیر ۳۵ کیلومتری انتقال آب از تونل زاب به دریاچه ارومیه باقی مانده است که به زودی به پایان می رسد.  
وی همچنین با اشاره به ضرورت تامین نیاز برق تبریز و آذربایجان شرقی، اظهار کرد: استفاده از انرژی های نو و ساخت و تقویت نیروگاه ها از جمله الزامات استانی است که باید در آینده انجام شود.  
وی با اشاره به نقش راه آهن در توسعه، اظهار کرد: راه آهن در موضوع توسعه پیشرو است بر این اساس در ماه های آینده شاهد اتمام خط آهن میانه- بستان آباد- تبریز و پایان ساخت ایستگاه خاوران خواهیم بود که این ایستگاه به ایستگاه مرکزی تبریز اتصال پیدا خواهد کرد.  
بهبودی گفت: در مورد افق آینده آذربایجان شرقی نیز موضوع تعادل بخشی مهم است طوری که در شرق استان فراهم ساختن زیرساخت ها، راه آهن، راه، استقرار واحدهای صنعتی و گردشگری، مدیریت چالش های زیست محیطی محقق شود تا مهاجرت معکوس اتفاق بیافتد.  
وی تاکید کرد: تبریز نقش فراملی دارد بر این اساس باید در جهت ارتقای جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطح منطقه، ملی و بین المللی تلاش شود، طرح آمایش و چشم انداز ۲۵ ساله استان نیز تهیه شده است که در قالب پنج برنامه پنج ساله قابل اجرا است.  
انتهای پیام/
سهم اقتصادی آذربایجان‌شرقی حدود ۳.۵ درصد است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار