عضو شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم مطرح کرد:

حاضرم در رابطه با بخش باسمنج مناظره کنم / استاندار توسعه و تقویت استان را در نظر بگیرد

1400/08/03 - 13:51 - کد خبر: 53032 نسخه چاپی

نصر: عضو سابق شورای شهر تبریز گفت: اگر از اهالی باسمنج بطور رندم نظر سنجی کنند، قطعا موافق الحاق به کلانشهر تبریز هستند، به شرطی که مردم باسمنج ضرر هایی که برای بخش بودن می‌گوییم را از زبان کارشناسان محلی خودشان جویا شوند.

به گزارش نصر، "کریم حسین زاده دلیر" در گفتگو با «نصر» در واکنش به مصوبه بخش باسمنج گفت: اگر فرایند رشد جمعیتی و سرزمینی شهر ها را نگاه کنیم، آمار ها می‌گویند در سال 1299 اولین شهر پرجمعیت کشور، تهران با 350 هزار نفر جمعیت و دومین شهر بزرگ کشور، تبریز با 300 هزار نفر جمعیت است، یعنی یک قرن قبل موارد توسعه شهری در ایران تنها دو شهر بعنوان کلانشهر محسوب می شد که تهران بعنوان پایتخت و بعد از آن تبریز بود که آن هم نوعی پايتخت بحساب می آمد.
حسین زاده دلیر گفت: اعضای شورای شهر باسمنج خودشان اکنون در تبریز زندگی می کنند و ساکن تبریز هستند اما جشن می گیرند و می گویند تبریز را شکست دادیم و باسمنج را از تبریز گرفتیم! خب پس اگر شما باسمنج را از تبریز گرفتید و شکست دادید پس خودتان در تبریز چرا ساکن هستید؟! یا مثلا چرا در شورای شهر تبریز، باسمنجی وجود دارد؟ اگر شما مستقل یا خود مختارید که این جای بحث دارد، باسمنج جزئی از تبریز است، هم اهالی باسمنج و هم تبریز باید خوشحال باشند که جزئی از بدنه تبریز هستند.
وی ادامه داد: اگر این فرایند را ارزیابی کنیم آمار سال 1395 تبریز را بعنوان پنجمین شهر نشان می دهد و بعد از آن تبریز دو پله نیز پایین آمده و بعنوان هفتمین شهر ایران معرفی می شود، بحث بررسی پژوهش ژئوپلیتیکی و چه پژوهش اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و همه این ها را در کنار هم قرار دهیم ببینیم علت اینکه تبریز روز به روز عقب مانده، یک علامت سوال بزرگ است که پژوهشگران باید بررسی کنند.
وی افزود: اگر بخواهیم در مقیاس های دیگر موضوع بخش باسمنج را بررسی کنیم در شهر نیویورک، شهر های کوچک و بزرگ بسیاری وجود دارد که در راس همه آنها نیویورک قرار دارد، در سایر کشور ها هم همینطور است، شهر های بزرگ در آینده شهر های کوچک اطراف خود را در بر می گیرند.
وی در واکنش به برخی اظهار نظر ها در رابطه با اینکه سایر شهر ها هم چنین است گفت: در تهران؛ ونک، قلهک، حصارک جزئی از تهران است و اکنون باید آنها بگویند که چرا تهران آمد و ما را احاطه کرد؟! چرا برای ما اجازه مقایسه تبریز با تهران و اطراف آن را نمی‌دهند؟
وی اضافه کرد: بطور مثال خیلی خنده دار است که بارنجی ها بگویند ما می‌خواهیم مستقل باشیم! بارنجی که در کنار ولیعصر تبریز و چسبیده به آن و جزئی از تبریز است.
استاد برنامه ریزی دانشگاه تبریز تصریح کرد: بحث قانون گذاری و تبعیت از قانون در کشور ما دچار مشکل شده است، وقتی طرح جامعی برای تبریز نوشته می شود از مسیر نهاد های مختلف گذشته و بررسی می شود و نهایتا طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب می شود و وقتی طرحی تصویب می شود یعنی قانون شد، متاسفانه همان قانون را وزارتخانه دیگری زیر چتر دولت واحد نفی کند این همان مشکل تبعیت از قانون در کشور ما است.
وی تاکید کرد: با تاسف بسیار فرماندار شهرستان برود باسمنج و جشن بگیرد که در باسمنج بخشداری درست کردیم! این به ما، وزراتخانه ها و دولتی که رفت خنده دار است.
حسین زاده دلیر ادامه داد: در طرح جامع تبریز محل هایی را بعنوان فضای گسترش بخشداری باسمنج برداشته اند در حالی که آن مناطق مربوط به منطقه 9 شهرداری تبریز است و این منطقه آن محل ها را واگذار کرده که این بار مالی نیز دارد، منطقه 9 در آن منطقه سرمایه‌گذاری عظیم کرده است.
پدر شهرسازی ایران گفت: از نظر من قانونی که مسئولیت با آن وزارتخانه است و آن وزرات راه و شهرسازی است، همان قانون باید وصول شود نه جوانب حاشیه ای که در وزارت کشور یا سایر وزارتخانه ها وجود دارد، جای تعجب است که یک استاد شهرسازی استاندار استان باشد و این طرح را تصویب کند، واقعا جای تاسف است.
وی افزود: اگر از نظر سرزمینی نگاه کنیم، تبریز با شهر های دیگر متفاوت است، اکنون جمعیت تبریز نزدیک به 2 میلیون است و این دو میلیون از نظر سرزمینی استقرار پیدا کرده است با یک چهارم وسعت اصفهان و سایر شهر های دیگر با مقیاس های متفاوت، درست است که تبریز کلانشهر است اما از نظر سرزمینی جایی برای توسعه تبریز وجود ندارد.
وی تاکید کرد: تبریز تنها از کریدور شرق می‌تواند به لحاظ توسعه نفس بگیرد، شکاک هستم که آیا منظوری از محدود کردن توسعه تبریز دارند؟ هیچ مسیری جز شرق برای توسعه تبریز وجود ندارد.
وی گفت: با کلام رسا می گویم این مسئله با آبروی شورای ششم عجین است، اگر شورای شهر تبریز بتواند این موضوع را حل کند که هیچ والا باید خداحافظی کنند، البته این نه تنها برای تبریز بلکه برای باسمنج هم ضرر دارد، نباید فضا برای زمین خواران آماده شود.
وی ادامه داد: اگر از اهالی باسمنج بطور رندم نظر سنجی کنند، قطعا موافق الحاق به کلانشهر تبریز هستند، به شرطی که مردم باسمنج ضرر هایی که برای بخش بودن می‌گوییم را از زبان کارشناسان محلی خودشان جویا شوند.
وی اضافه کرد: شورایی که بخاطر منافع خودش شهر را سپر خود کند تا منافعش به ضرر نیفتد؛ باسمنج اگر منطقه 11 تبریز باشد دیگر نیازی به شورای شهر نیست.
وی اظهار کرد: حاضرم با هرکسی در رابطه با موضوع بخش باسمنج مناظره کنم، این موضوع هم به لحاظ قانون مدنی، شهرسازی، قوانین مصوب داخل کشور برای یک دولت و از هر جنبه دیگری غلط است، کسانی که این مسئله را تقویت کنند هم به اهالی باسمنج و هم تبریز ظلم می کنند.
وی خطاب به استاندار گفت: استاندار جدید باید در کنار مسیر حرکت استان، توسعه استان را در نظر گرفته و مرکز استان را تقویت و توسعه دهد.
وی افزود: نهایتا هر چقدر روند ابطال این حرکت طولانی باشد هر دو شهر متضرر خواهند شد.
وی تاکید کرد: عدم حضور کلانشهر تبریز در کنار منطقه باسمنج موجب افت شدید تجهیزات و مسائل مالی خواهد شد، البته مسیری که منطقه 9 تبریز را به باسمنج وصل کرده است باعث آبادی بیشتر باسمنج شده و اگر اکنون این مسیر را قیچی کنیم اولین دود آن به چشم اهالی باسمنج خواهد رفت، اگر شرکت اتوبوس رانی، اتوبوس های باسمنج را حذف کنند چه خواهد شد؟! همین الان هم بستان آباد وابسته به تبریز است، مسلما باسمنج هم وابسته‌ تبریز خواهد بود، اما در صورت الحاق باسمنج به تبریز بیشترین استفاده و امکانات را اهالی باسمنج برخوردار خواهند شد.
انتهای پیام/
 حاضرم در رابطه با بخش باسمنج مناظره کنم / استاندار توسعه و تقویت استان را در نظر بگیرد محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار