خبر/

شرایط پرخطر هوای در تبریز با آلودگی سوخت مازوت

1400/07/28 - 20:52 - کد خبر: 52835 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: در صورت ادامه استفاده نیروگاه تبریز از سوخت مازوت روز‌های پرخطری در انتظار تبریز است.

به گزارش نصر، در نشست بررسی آلودگی هوای تبریز با بیان این مطلب گفت: با توجه به قرار گرفتن نیروگاه تبریز در جوار این کلانشهر مازوتی که به عنوان سوخت اصلی در این نیروگاه استفاده می‌شود تهدیدی بر زیست محیط منطقه به حساب می‌آید.
وی افزود: با رسیدن به فصل سرد سال و سکون هوایی که از حدود آبان ماه به علت کمبود بارش‌ها داریم هوای کلانشهر تبریز به حد کافی آلوده خواهد بود و در صورتی که نیروگاه تبریز و بناب هم همچنان از مازوت استفاده کنند روز‌های آینده پرخطری از لحاظ آلودگی هوا مردم منطقه را تهدیبد می‌کند.
عباس نژاد با اشاره به اینکه علاوه بر مشکلات سوختی برخی نشتی ها‌ی آلاینده در زمین‌های اطراف هم از این نیروگاه خطر آفرین است ادامه داد: بار‌ها برای مسئولان این نیروگاه‌ها تذکراتی مبنی بر استفاده از تجهیزات و فیلتر‌های سوختی برای استاندارد سازی دودکش‌های این نیروگاه‌ها از طرف محیط زست داده شده است، اما متاسفانه هیچ عکس العملی برای نصب تجهیزات کاهش آلودگی از سوی نیروگاه تبریز و بناب دیده نشده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هم در این نشست گفت: ضرورت دارد برای حفظ سلامت مردم تمهیداتی برای جلوگیری از افزایش آلاینده‌ها توسط نیروگاه تبریز انجام شود.
هنربر افزود: لازم است مکاتباتی با تهران و شرکت‌های برق و گاز برای تامین سوخت مایع در این نیروگاه انجام شود تا بتوانیم سهمیه سوخت مایع نیروگاه‌های بناب و تبریز را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی که به عنوان نماینده نیروگاه تبریز در این جلسه حضور داشت گفت: برخلاف سال‌های گذشته که مصرف مازوت در نیروگاه تبریز و بناب از زمان پیک مصرف گاز در استان آغاز می شد، اما امسال طبق دستورعمل از وزارت از ۱۷ شهریور ماه سوخت نیروگاه تبریز را از گاز مایع به مازوت تبدیل کرده ایم.
وی افزود: از آنجایی که مالک نیروگاه تبریز بخش خضصوصی است شرکت برق در استان هیچ اختیاراتی به عنوان بهره بردار برای تغییر سوخت نیروگاه به گاز مایه یا مازت را ندارد و حتی برای نصب تجهیزات استاندارد کاهش آلودگی هوا هم نیروگاه هیچ نقشی ندارد و هزینه‌های بالای خرید نصب فیلتر در نیروگاه از خارج از کشور با عث ممانعت مالک شده است.
رحمتی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم در این نشست با اشاره به اینکه تبریز کانون جمعیتی استان است و حدود ۵۰ درصد از جمعیت استان در تبریز و مناطق همجوار قرار دارد گفت: طبق بررسی‌ها امسال با بازآمادی که در نیروگاه تبریز داریم حدود ۳۰۰ مگاوات برق در نیروگاه تبریز تولید خواهد شد، اما برای این مقدار کم از تولید برق نباید جان و زندگی و معیشت و کشاورزی جمعیت ۵۰ درصدی تبریز را در معرض خطر قرار دهیم.
رحمتی افزود: بحث استفاده از مازوت و تمکین از نصب فیلتر‌ها در نیروگاه تبریز سالها است در تبریزمطرح است، اما تا امروز اقدامی در خور شان مردم تبریز برای حفظ سلامت آن‌ها انجام نشده است.
وی گفت: کلانشهر تبریز به لحاظ موقعیت اجتماعی و قرار گرفتن در مسیر دود ناشی از مازوت نیروگاه همه ساله روز‌های آلوده ای را داشته است و امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها این آلودگی‌ها افزایش خواهد یافت و با ترکیب دود ناشی از مازوت هم از دی ماه باید شاهد تعطیلی حتی ادارات هم باشیم.
انتهای پیام/
شرایط پرخطر هوای در تبریز با آلودگی سوخت مازوت نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار