مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز؛

کف‌ سازی تیمچه امیر شمالی شروع شد

1400/07/26 - 11:50 - کد خبر: 52669 نسخه چاپی

نصر: مدیر پایگاه جهانی بازار جهانی و مسقف تبریز گفت: عملیات اجرایی کف‌سازی تیمچه امیر شمالی این بازار از سوی این پایگاه شروع شد.

به گزارش نصر، حسین اسمعیلی سنگری  روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، با بیان انیکه این عملیات اجرایی در راستای ساماندهی و بهسازی تیمچه‌های امیر بازار جهانی تبریز صورت می گیرد، اظهار کرد: اصناف و کسبه این محل در اجرای کف سازی با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نهایت همکاری را دارند.
وی افزود: حفاظت، مرمت و بازسازی تیمچه امیر جنوبی طی چند ماه گذشته به همت اصناف آغاز شده و به دنبال این اقدام کف سازی تیمچه امیر شمالی نیز در دستور کار قرار گرفت و این مرحله با تأمین بخشی از مصالح از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان و اصناف در حال انجام بوده و تا یک ماه آینده به پایان خواهد رسید.
اسمعیلی سنگری ادامه داد: با توجه به اینکه نورگیرهای بالای سقف تیمچه امیر شمالی نیز نیازمند ساماندهی است، لذا مراحل انجام این عملیات نیز همچون تیمچه امیر جنوبی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته و پس از اتمام کف سازی، آغاز خواهد شد.
مجموعه مسقف بازار تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
این بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.
کف‌ سازی تیمچه امیر شمالی شروع شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار