رئیس جهاد کشاورزی استان؛

۵۰ درصد اراضی آذربایجان شرقی مشمول طرح جهش تولید در دیمزارها است

1400/07/21 - 16:31 - کد خبر: 52421 نسخه چاپی

نصر: رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه با رعایت اصول علمی می‌توان شاهد افزایش تولید در دیمزارها بود، گفت: امسال حدود ۵۰ درصد اراضی زیر کشت استان مشمول طرح جهش تولید در دیمزار است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز چهارشنبه در همایش جهش تولید در دیمزارهای آذربایجان شرقی با بیان اینکه سال گذشته طرح کاهش تولید در دیمزارها به همراه ۶ استان دیگر در آذربایجان شرقی به صورت الگو انجام شد، اظهار کرد: ارزیابی سال گذشته نشان داد در برخی مزارع که با اصول علمی و دقت و حوصله رعایت شده در هر هکتار ۱۵۰ کیلو نسبت به سایر مزارع افزایش تولید داشتیم.
وی با بیان اینکه کمبود بارندگی ما را مجبور به استفاده از طرح جهش تولید در دیمزارها می‌کند، افزود در استان بالای ۶۰ درصد اراضی زراعی مختص کشت دیم است.
وی با بیان اینکه حتی اراضی آبی نیز به دلیل کمبود بارندگی ها حالت دیم می‌گیرند، گفت: در دنیا ۷۰ درصد کشت و کارها در اراضی دیم انجام می‌شود در صورتی که در کشور ما بالای ۶۰ درصد تولیدات از اراضی آبی حاصل می شود.
رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در سایرکشورها عملکرد اراضی دیم بهتر از اراضی آبی ما است، خاطرنشان کرد: باید به همین منظور اصول علمی از قبیل مبارزه با آفات و علفهای هرز رعایت شود تا بتوانیم از دیمزارها محصول مناسبی برداشت کنیم
وی اظهار کرد اگر در ۴۰۰ هزار هکتار اراضی دیم استان بتوانیم در هر هکتار ۱۰۰ کیلو افزایش تولید داشته باشیم میزان تولید استان ۴۰ هزار تن افزایش می یابد که علاوه بر اینکه در امنیت غذایی نقش موثری دارد این افزایش تولید باعث رونق معیشت کشاورزان نیز می‌شود.
فتحی با بیان اینکه استفاده از بذرهای اصلاح شده و شناسایی شده نقش مهمی در افزایش تولید دیمزارها دارد، گفت: کارشناسان پهنه باید کشاورزان را ملزم به استفاده از بذرهای اصلاح شده کنند. 
وی با اشاره به اینکه یافته های علمی نشان داده است که امروزه آیش در دیمزار نقشی ندارد بلکه باید تناوب کشت رعایت شود، گفت: امروز باید برای کشاورز ارقام کشت را تعیین کنیم
مدیرعامل ستاد اجرایی فرمان امام آذربایجان شرقی نیز در این همایش با بیان اینکه سال گذشته  جزو استان‌های منتخب اجرای این طرح بودیم و تجربه خوبی در این زمینه کسب کردیم، خاطرنشان کرد: طرح جهش تولید در دیمزارها تجربه خوبی بین همکاری بین دو دستگاه اجرایی و حاکمیتی بود.
مصباح ربانی با اشاره به اینکه بحث امنیت غذایی و خودکفایی کشاورزی همیشه جزو تاکیدات رهبر معظم انقلاب است، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بر این اساس طرح جهش تولید در دیمزارها را با همکاری جهاد کشاورزی اجرا می‌کند.
وی گفت: پشتیبانی بیمه کشاورزان پشتیبانی ادوات خودروهای استیجاری و ارائه مشاوره های فنی به کشاورزان از جمله خدمات ستاد اجرایی فرمان امام به کشاورزان در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها می باشد.
طرح «جهش تولید در دیم‌زارها» در پاییز ۱۳۹۹ مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار گرفت، در قالب این طرح افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ها روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری کشور با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گرفته است.
در زمان حاضر متوسط تولید گندم دیم در کشور یکهزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است و این میزان در سال پنجم اجرای طرح جهش تولید به یکهزار و ۴۵۰ کیلوگرم در هکتار افزایش می‌یابد.
در زمان حاضر ارقام جدید بذر همراه با بسته‌های زراعی شامل نیازهای خاک‌ورزی و مکانیزاسیون، تغذیه، کنترل آفت‌ها و بیماری‌ها و تمام عملیات مورد نیاز برای رسیدن به پتانسیل عملکرد، از سوی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور معرفی می‌شود و این موسسه برای انتقال یافته‌های پژوهشی به عرصه‌ها و دیم‌زارها همواره پیشرو بوده است. 
کشت دیم یکی از روشهای کم هزینه و استفاده بهتر از منابع طبیعی مانند باران و خاک هست که توسط بشر از ابتدا رایج بوده است .
مساحت کل اراضی کشاورزی استان یک میلیون و ۲۲۲ هزار هکتار است که به طور معمول ۸۰۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت دیم و ۲۹۴ هزار هکتار نیز اراضی زیر کشت آبی می رود.
انتهای پیام/
۵۰ درصد اراضی آذربایجان شرقی مشمول طرح جهش تولید در دیمزارها است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار