معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان خبر داد:

ارائه آموزش‌ مهارت‌های زندگی به چهار هزار و 181 سرباز در آذربایجان شرقی

1400/07/20 - 10:11 - کد خبر: 52316 نسخه چاپی

نصر: معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی از ارائه آموزش‌ مهارت‌های زندگی به ۴۱۸۱ کارکنان وظیفه نیروهای مسلح مستقر در استان و صدور ۴۱۶۵ گواهینامه این دوره طی شش ماهه نخست سالجاری خبر داد و گفت: ارائه این آموزش‌ها برای سایر سربازان نیز تا پایان سال ادامه دارد.

به گزارش نصر، امیر تقی زاده در گفت‌وگویی با اشاره به اجرای طرح "سرباز مهارت" از سال ۹۶ در سطح کشور، اظهار کرد: معاونت امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان در سال ۹۵، دبیرخانه تخصصی نیروهای مسلح را تشکیل داد که بر این اساس، برنامه‌های مختلفی برای پرسنل سربار، کادر نظامی یگان‌های مسلح و خانواده‌های آن‌ها و در نهایت تمامی مراکز نظامی را پوشش می‌داد. 
وی افزود: پیرو فعالیت‌های این دبیرخانه، پنجمین جشنواره تجلیل از سربازان نمونه استان و پنجمین جشنواره تجلیل از زوج‌های موفق یگان‌های مسلح استان برگزار شده و با فراهم سازی زمینه‌های گذران اوقات فراغت در پادگان‌ها، مشاوره‌های رایگان برای کلیه پرسنل سرباز و خانواده‌های آن‌ها و به خصوص پرسنل گروه‌های یگان مسلح که در گروه‌های سازمانی مستقر بودند، فراهم شد. 
وی با اشاره به برگزاری اردوی راهیان امید در استان، ادامه داد: بر این اساس، سربازان پادگان‌های استان امکان بازدید از مراکز فنی حرفه‌ای و آشنایی با مشاغل فنی را داشتند که تاثیرات بسیار مثبتی بر زندگی سربازان گذاشته و حتی پس از این بازدیدها، تعدادی از سربازان در این مراکز ثبت نام کردند.
تقی زاده گفت: وقتی نتایج تمامی این اقدامات و فعالیت‌های دبیرخانه را به معاونت وزارت ورزش و جوانان اطلاع دادیم، این امر ایده‌ای برای ایجاد طرحی در قالب "سرباز مهارت" برای تمامی استان‌های کشور شد که در فاز نخست این طرح در سال ۹۷، تعداد ۱۶ استان کشور از جمله آذربایجان شرقی به عنوان مناطق پایلوت اجرای این طرح انتخاب شدند.
وی افزود: در سال ۹۷، تفاهم‌نامه‌ای را با جهاد دانشگاهی منعقد کردیم و بر این اساس، آذربایجان شرقی جزو اولین استان‌هایی بود که طرح سرباز مهارت را به اتمام رسانده و در این راستا بیش از ۸۰۰۰ سرباز استان در دوره‌های مهارت آموزی شرکت کردند. این طرح هم‌چنین در تمامی مناطق سطح استان به خصوص منطقه صفر مرزی اجرا می‌شود.
وی با بیان این‌که در سال‌های بعدی جهت اعطای گواهینامه رسمی به سربازان دوره دیده از ظرفیت جهاد دانشگاهی در بحث اساتید و آموزش استفاده شد، اظهار کرد: در این راستا تفاهم نامه‌ای بین سازمان جهاد دانشگاهی و وزارت ورزش و جوانان به صورت منسجم در سطح کلان کشوری منعقد شد.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی تصریح کرد: دستگاه‌های مختلفی چون آموزش فنی و حرفه‌ای، هلال احمر، جهاد کشاورزی، اداره کل ورزش و جوانان، دانشکده فنی حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در اجرای طرح سرباز مهارت ورود کرده و هرکدام از این دستگاه‌ها برابر حیطه وظایف خود، یکسری آموزش‌هایی را تعریف کرده‌اند.
وی افزود: آموزش‌های قبل از ازدواج در قالب یک کتاب تدوین شده و در اختیار سربازان قرار می‌گیرد. اساتیدی نیز از سوی سازمان جهاد دانشگاهی معرفی و در پادگان‌ها مشغول به تدریس این کتاب می‌شوند و بعد از آزمون و دریافت نمرات قابل قبول نیز گواهینامه مهارت‌های زندگی برای سربازان صادر می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که حضور در این دوره‌ها، امری اجباری برای سربازان است، گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام گرفته، هر کدام از نهادهای دخیل در این طرح، سهمیه مشخصی برای ارائه آموزش‌ها دارند. مثلا وزارت ورزش و جوانان، سهمیه ۴۰ هزار نفری داشته و این سهمیه برای دوره‌های زمانی مشخص تقسیم بندی شده است.
تقی زاده‌ در خصوص فایده اخذ گواهینامه نیز اظهار کرد: در تعدادی از استان‌های کشور، گذراندن دوره مهارت‌های زندگی اجباری است اما فعلا این امر در آذربایجان شرقی وجود ندارد، ولی با توجه به این‌که به سمت اجباری شدن کسب مهارت‌های زندگی در سطح کشور می‌رویم، اخذ گواهینامه از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود.
وی ادامه داد: در صورت اجباری شدن اخذ این دوره‌ها، هیچ دفترخانه‌ای بدون ارائه گواهینامه مهارت‌های زندگی از سوی زوجین حق ثبت ازدواج را نخواهد داشت.
وی در ادامه در خصوص موضوع نظارت بعد از ارائه آموزش‌ مهارت‌های زندگی به سربازان نیز گفت: در راستای نظارت، انجام تحقیقات میدانی و بازخورد پس از ارائه آموزش‌ها نیز کلیه مشخصات افراد آموزش دیده در سامانه ثبت می‌شود.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اهمیت وجود چنین دوره‌هایی در پادگان‌ها، ادامه داد: سربازان یگان‌های مسلح، یکسری دوره‌های رزمی را در پادگان‌ها آموزش می‌بینند اما با توجه به این‌که منابع و امکانات یگان‌های مسلح برای پر کردن اوقات فراغت آن‌ها کافی نیست، با برگزاری چنین دوره‌هایی می‌توان به بهترین شکل، اوقات فراغت سربازان و به خصوص سربازان دورترین نقاط کشور را که هرگز امکان حضور در دوره‌های مهارتی را نداشتند را به کسب مهارت‌ها اختصاص داد.
وی با بیان این‌که هنوز تا زمان ارائه آموزش‌ مهارت‌هاب زندگی به تمامی سربازان فاصله داریم، گفت: تمامی هزینه‌های برگزاری این دوره‌ها توسط هر دستگاه تقبل شده و سربازان و یگان‌های مسلح هیچ‌گونه وجهی در این خصوص پرداخت نمی‌کنند.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که معمولا پسران بعد از گذراندن دوره سربازی اقدام ازدواج می کنند در نتیجه بهترین زمان برای ارائه آموزش‌های مهارت زندگی، دوران سربازی است.
انتهای پیام/
 ارائه آموزش‌ مهارت‌های زندگی به چهار هزار و 181 سرباز در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار