سخنگوی وزارت امور خارجه :

دولت آمریکا در مورد رفع تحریم ها نیز سیاست یک جانبه گرایانه ای را در پیش گرفته است

1400/07/20 - 09:11 - کد خبر: 52312 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که مذاکرات وین برگزار خواهدشد، گفت: ما تاکید بر این داریم که باید این مذاکرات مبتنی بر اخذ تضمین های لازم برای تحقق منافع ملت ایران باشد.

به گزارش نصر، سعید خطیب زاده صبح روز سه شنبه در یک گفت و گوی رادیویی با اشاره به اصول سیاست خارجی دولت سیزدهم اظهار کرد: دولت سیزدهم بر سیاست خارجی متوازن از حیث مناطق جغرافیایی و همچنین توجه به موضوعات تاکید دارد، اهداف سیاست خارجی، تامین منافع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی کشور و پیگیری همه این اهداف در عرصه های مختلف است و این پیگیری باید متوازن و متناسب باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این که درهمین چارچوب ما تمرکز خاصی بر روی دیپلماسی اقتصادی، گردشگری و سلامت در کنار موضوعات سیاسی داریم در ارتباط با سیاست خارجی دولت سیزدهم در نحوه تعامل با همسایگان اظهار کرد: همان طور که رئیس جمهور و وزیر خارجه مطرح کرده اند اولویت اول سیاست خارجی ایران تعامل با کشورهای همسایه و منطقه است درهمین چارچوب مشاهده کردید که اولین سفرهای وزیر امور خارجه به کشورهای همسایه و منطقه از جمله عراق، سوریه، لبنان و روسیه بوده است و ما نیز در تهران میزبان وزیران اموران خارجه پاکستان، قطر، ارمنستان و ... بودیم.
وی با بیان این که در راستای توجه به این سیاست معاونین وزیر خارجه نیز سفرهایی به کشورهای همسایه و منطقه داشته اند، گفت: در همین چارچوب آقای دکتر علی باقری – معاون سیاسی وزیر خارجه – به کشورهای قطر، عمان، پاکستان و ترکیه رفتند و معاون کنسولی وزارت خارجه نیز سفرهایی را به کشورهای منطقه داشتند و اینها یک مقدمه است که پروژه هایی که در سطح منطقه تعریف شده اجرایی و عملیاتی شود.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که حدود 70 الی 80 درصد مراودات تجاری ما با کشورهای همسایه و منطقه به اضافه چین است در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و آذربایجان و برخی مسائل پیش آمده در ارتباط با این روابط طی روزهای اخیر خاطر نشان کرد: روابط ما با آذربایجان بسیار دوستانه، خوب و چند لایه است و من دیروز در کنفرانس مطبوعاتی خود به این موضوع اشاره کردم که روابط ما با همسایگان از جمله آذربایجان طبیعی است و عدم رابطه با آنها غیرطبیعی است.
خطیب زاده با اشاره به تحولات در منطقه قفقاز جنوبی گفت: ما دراین تحولات بر سیاست احقاق حقوق کشورهای همسایه تاکید داشتیم در همین چارچوب از احقاق حقوق آذربایجان استقبال کردیم ولی جنگ را روش درستی برای تحقق این موضوع نمی دانستیم بر گفت وگوهای دیپلماتیک تاکید داشتیم و ایران و روسیه در این زمینه کمک کردند که گفت و گوهای دیپلماتیکی بین کشورهای درگیر انجام شود.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که از همان زمان اخباری منتشر شد مبنی بر انتقال گروه های تروریستی به خاک آذربایجان و ما اسناد و مدارک این موضوع و حتی مکالمات آنها را داریم و بر آنها اشراف اطلاعاتی دقیق داریم ، تصریح کرد: ما به طرف آذربایجانی گفتیم که این موضوع قابل قبول نیست و آنها در بالاترین سطح به ما قول دادند که این نگرانی ما را برطرف می کنند.
وی همچنین با انتقاد از برخی اقدامات رژیم صهیونیستی در این کشور اظهار کرد: درادامه شاهد برخورد غیردوستانه در آذربایجان با رانندگان ترانزیتی ایرانی بودیم و اینها همه باعث شد که گفت و گوهای صریحی با آذربایجان داشته باشیم و آنها به ما اعلام کردند که تلاش می کنند نگرانی های ما را برطرف کنند .
خطیب زاده با اشاره به بیان برخی از اظهارات غیردیپلماتیک از سوی برخی مقامات آذربایجان گفت: ما پاسخ این اظهارات را از طریق مجاری خود داده ایم.
وی همچنین در ارتباط با این موضوع تاکید کرد: باید به این موضوع توجه داشت که برخی از گروه های سوم در منطقه هستند که نمی خواهند روابط ایران و آذربایجان دوستانه باشد درهمین چارچوب اقدام به انتشار اخبار فیک و دروغ می کنند و تلاش می کنند که از احساسات پاک مردم دو کشور برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این که ما براساس واقعیات و حقایق عمل و رفتار می کنیم، خطاب به مجری این برنامه اظهار کرد:برخی از اظهارات رسانه ای از سوی برخی مقامات آذربایجانی مطرح شد که از طرف ما به آنها پاسخ داده شد.
خطیب زاده با تاکید مجدد براین موضوع که روابط ایران و آذربایجان در بهترین سطح است و رفت و آمدها بین مقامات دو کشور در جریان است، گفت: ما در راستای اجرای سیاست حسن همجواری با همسایگان مان قائل به داشتن روابط برادرانه با همسایگان به معنای اخص کلمه هستیم.
وی همچنین تاکید کرد: عرصه سیاست خارجی عرصه دقت و نخبگانی است و ما در وزارت امورخارجه تلاش می کنیم که در فضای آرامی مسائل را به پیش ببریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در ادامه گفت و گوی خود با این برنامه رادیویی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: وزارت امور خارجه یک نهاد حاکمیتی است و تصمیمات عالی نظام را به پیش می برد .
وی با بیان این که همواره سیاست خارجی نظام که در سطوح عالی در مورد آن تصمیم گیری می شود تداوم داشته است، اظهار کرد: مذاکرات وین برگزار می شود و با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در ایران تغییر در برخی شیوه ها و اهداف در این زمینه طبیعی است.
خطیب زاده با بیان این که ما و گروه 1+4 همچنان عضو برجام هستیم، خاطر نشان کرد: این دولت آمریکا که از برجام خارج شده است و سیاست تحریمی علیه ایران اعمال کرده است دولت آقای بایدن چند ماه بعد از روی کار آمدن تصمیم گرفت که در مذاکرات وین شرکت کند و دراین مذاکرات نیز با رویکرد یک جانبه گرانه ترامپ وارد شده است. دولت آمریکا در مورد رفع تحریم ها نیز سیاست یک جانبه گرایانه را در پیش گرفته است و می خواهد فقط تحریم هایی که مدنظر خودش است را رفع کند و یک جانبه در این زمینه تصمیم بگیرد درحالی که ایران تاکید دارد تمامی تحریم ها باید رفع شود و در این زمینه تضمین های لازم به ایران داده شود.
خطیب زاده اضافه کرد: اگر توافقی حاصل شود و تضمین های لازم گرفته نشود ممکن است رویه اتفاق پیشین بار دیگر اتفاق بیفتد بنابراین ما برانجام مذاکرات مبتنی بر تصمیمات لازم برای تحقق منافع دولت ایران تاکید داریم.
انتهای پیام/
 دولت آمریکا در مورد رفع تحریم ها نیز سیاست یک جانبه گرایانه ای را در پیش گرفته است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار