عقب‌نشینی کرونا با واکسیناسیون عمومی

1400/07/19 - 23:08 - کد خبر: 52310 نسخه چاپی

نصر: هر چند انتشار گسترده شایعات و شبه‌خبرهای ضد و نقیض مربوط به واکسیناسیون کرونا در فضای مجازی در هفته‌های گذشته موجب واکسن‌هراسی در بین برخی از افراد جامعه شده بود، اما اصرار نظام سلامت آذربایجان‌شرقی بر تداوم تزریق واکسن و تسریع آن، موجب عقب نشینی این بیماری مرگ بار شد.

به گزارش نصر، اجتهاد برخی مسوولان در خصوص مسایل رسانه و اطلاع رسانی غیرحرفه ای از یک طرف و ترافیک کاری در مبارزه و پیشگیری از کرونا از طرف دیگر موجب شده اطلاعات موثق به موقع در اختیار افکار عمومی قرار نگیرد تا برخی از مردم از واکسیناسیون تصور نادرستی که ساخته و پرداخته شایعات و فضای مجازی است، گریزان باشند.  
بنا به اعلام کارشناسان بهداشت و درمان با واکسیناسیون مستمر و بی وقفه و توجیه مردم توسط رسانه های مورد وثوق، در ماه اخیر شاهد کمرنگ شدن واکسن گریزی و در نتیجه کاهش ابتلا به کرونا هستیم.  
اکنون واکسیناسیون عمومی برای رسیدن به ۸۰درصد پوشش جمعیتی چالشی است که نیاز به همکاری کامل ادارات، نهادها، رسانه ها و مردم دارد تا این باور به وجود آید که واکسیناسیون ضامن سلامت همگانی است و تلاش در این جهت آغاز شده است.  

۶۴ درصد جمعیت شهرستان تبریز واکسینه شدند
رئیس مرکز بهداشت شهرستان تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون ۶۴ درصد جمعیت تحت پوشش در شهرستان تبریز واکسینه (دز اول) شدند اما برای رسیدن به مصونیت جمعی و جلوگیری از همه گیری کرونا این مقدار باید به ۸۰ درصد برسد.  
دکتر احمد مردی با اشاره به اینکه بیشتر جمعیت بالای ۶۰ سال واکسینه شدند، گفت: جمعیت بالای ۶۰ سال شهرستان تبریز ۸۸درصد، بالای ۱۸ سال ۸۰درصد و بالای ۱۲سال ۷۰درصد واکسینه شدند که باید آمار واکسیناسیون جوانان افزایش یابد تا میزان شیوع کووید ۱۹ کاهش داشته باشد.
  
۷۳ هزار و ۳۱۳ نفر در تبریز برای دریافت دز دوم مراجعه نکردند
وی افزود: انتظار می رود که مردم همچنان با شور و شوق از واکسیناسیون استقبال کنند اما متاسفانه ۷۳هزار و ۳۱۳ نفر از افرادی که دز اول واکسن را دریافت کردند برای دریافت دز دوم مراجعه نکردند بر این اساس اگر فاصله زمانی بین دو دز از موعد مقرر بگذرد دز اول نیز بی تاثیر خواهد شد.  
وی اعلام کرد: در صورت مفقودی کارت واکسن مراجعان می توانند تنها با ارایه کارت ملی اقدام به دریافت دز دوم واکسن کنند این افراد باید نسبت به تزریق دز دوم سریع تر اقدام کنند تا مصونیت آنها از بین نرود.  
مردی ادامه داد: تعداد مراکز تجمعی واکسیناسیون تبریز امروز از ۱۳ به ۱۵ مرکز  افزایش یافته  که مردم می توانند برای واکسیناسیون از ساعت ۷.۳۰ تا ۱۹ و در مراکز بهداشت نصف راه و ساری زمی تا ۲۴ شب مراجعه کنند.  
وی اضافه کرد: ۱۶مرکز سلامت نیز از ساعت ۷.۳۰ تا ۱۴.۳۰ به مراجعان خدمات می دهند.
رئیس مرکز بهداشت تبریز همچنین با ابراز نگرانی از پایین بودن درصد و مراجعات مادران باردار تبریز برای واکسیناسیون، تاکید کرد: متاسفانه تاکنون فقط ۲۶درصد مادران باردار شهرستان نسبت به دریافت واکسن اقدام کردند.  
مردی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه میزان مرگ و میر مادران باردار کرونایی بالا است بر این اساس مادرهای باردار بالای ۱۸ سال برای اخذ معرفی به مراکز بهداشت مراجعه و واکسن های خود را دریافت کنند.  
وی همچنین با اشاره به ادامه واکسیناسیون دانش آموزان شهرستان تبریز، گفت: تاکنون ۵۰درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال این شهرستان واکسن دریافت کردند بر این اساس از اولیا خواهشمندیم نسبت به واکسیناسیون فرزندان خود تسریع کنند چون برای بازگشایی مدارس واکسن اجباری است.  
وی یادآور شد: از ۱۴۳هزار و ۳۵۹ دانش آموز شهرستان تبریز تاکنون ۷۲هزار و ۸۰۰ دانش آموز واکسن دریافت کردند و بیش از ۹۶درصد معلمان نیز واکسینه شدند و دوزهای اول و دوم را دریافت کردند.
مردی همچنین تاکید کرد: تمام واکسن های موجود برای پیشگیری از شدت بیماری، بستری نشدن و جلوگیری از مرگ و میر ۸۰ درصد موثر هستند، البته در شرایط کنونی باید استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و دوری از تجمعات مورد توجه باشد.  

۱۴۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی بستری هستند
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه تعداد بیماران بستری و موارد جدید ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی همچنان با شیب ملایمی در حال کاهش است، گفت:  حدود ۱۴۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی بستری هستند.  
دکتر محمدحسین صومی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته متوسط ۲۰۰ بیمار جدید کرونایی در استان بستری شده و در مجموع روزانه ۳۰ درصد از نمونه گیری‌های کرونا مثبت گزارش می‌شوند.
وی از افت نامحسوس تعداد فوتی‌های روزانه کرونایی استان به زیر ۲۰ نفر خبر داد و گفت: سرعت واکسیناسیون در استان بالا بوده و تمام افراد می‌توانند هر نوع واکسن برای دز اول و دوم دریافت کنند.
صومی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پس از واکسیناسیون افرادی که دچار عوارض می شوند، امکان ناقل بودن یا سرایت علایم کرونا را به دیگران دارند، گفت: اگر از عوارض واکسیناسیون علایم کرونا بروز کرده امکان سرایت آن وجود ندارد و حداکثر پس از ۴۸ ساعت آن علایم نیز برطرف می شود اما اگر پیش از واکسیناسیون علامت دار باشند اولا نباید واکسن بزنند، ثانیا امکان سرایت هم وجود خواهد داشت.  
گزارش: پیمان پاکزاد
انتهای پیام/
عقب‌نشینی کرونا با واکسیناسیون عمومی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار