مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر در جمع خبرنگاران:

ضرورت مناسب سازی محیط شهری برای افراد معلول

1400/07/22 - 15:31 - کد خبر: 52302 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر ضمن تاکید بر رعایت جایگاه اجتماعی معلولان به ویژه نابینایان اظهار داشت: حقوق شهروندی افراد معلول در تبریز مجهول مانده است که این مورد کمک و قبول مسئولیت توسط سازمان ها و نهادهای مربوطه را می طلبد. متاسفانه گروه هایی در جهت اخلال و پیشرفت نابینایان تلاش کرده اند اما نهادها و تشکل های مربوطه فقط در مقابل این امر سکوت کرده اند و نتیجه آن برخلاف سایر کلانشهرهای دیگر کشور، قوانینی که در راستای حمایت از حقوق معلولان باشد رعایت نمی شود.

به گزارش نصر، "رفعتی"، مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر، در نشست مطبوعاتی که امروز (یکشنبه) به مناسبت روز جهانی عصای سفید برگزار شده بود، با تبریک فرارسیدن روز ۲۳ مهرماه، روز جهانی عصای سفید گفت: نابینایان صرفا محدودیت بینایی دارند و در تمامی زمینه های دیگر فعال هستند.
وی به فعالیت های موسسه نابینایان بصیر اشاره کرد و اذعان داشت: موسسه نابینایان بصیر از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را برای خدمت رسانی به نابینایان شمال غرب کشور آغاز کرده است، اما نابینایانی داشتیم که از سراسر کشور از خدمات این موسسه بهره مند شده اند.
رفعتی افزود: این موسسه در جهت شناسایی استعداد افراد نابینا و همچنین در آموزش این افراد نهایت  تلاش خود را به کار برده است.
وی توانبخشی را دو قسمت خواند و افزود: تجهیز نابینایان به کتاب های گویا و یا خطی و تامین مطالبات مطالعاتی نابینایان و همچنین تامین زندگی مرفه و مستقل برای نابینایان از اهداف اصلی این موسسه است.
مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر با بیان این که نابینایان به آموزش های خاصی نیاز دارند؛ اظهار داشت: در بعد آموزشی، این موسسه کار چندین آموزش را برای نابینایان ایفا کرده است. همچنین برگزاری کارگاه های مختص افراد نابینا توسط این موسیه به اشتغال این عزیزان کمک شایانی کرده است.

لزوم رعایت جایگاه اجتماعی معلولان
رفعتی به ضمن تاکید بر رعایت جایگاه اجتماعی معلولان به ویژه نابینایان اظهار داشت: حقوق شهروندی افراد معلول در تبریز مجهول مانده است که این مورد کمک و قبول مسئولیت توسط سازمان ها و نهادهای مربوطه را می طلبد. متاسفانه گروه هایی در جهت اخلال و پیشرفت نابینایان تلاش کرده اند اما نهادها و تشکل های مربوطه فقط در مقابل این امر سکوت کرده اند و نتیجه آن برخلاف سایر کلانشهرهای دیگر کشور، قوانینی که در راستای حمایت از حقوق معلولان باشد رعایت نمی شود.

معلولان هم می توانند در پیشرفت جامعه مفید باشند
در ادامه این نشست، "ساعی"، نایب رئیس موسسه نابینایان بصیر، شعار امسال روز جهانی نابینایان را "دنیایی بهتر با آگاهی فراگیر با مشارکت نابینایان" عنوان کرد و اذعان داشت: این دنیا زمانی برای نابینایان شکل می گیرد که تمام افراد جامعه به این باور برسند که تمام افراد معلول می توانند در پیشرفت جامعه نقش داشته باشند و لازمه آن اجرای درست قوانین حمایت از معلولان است.
وی افزود: با وجود این که در مجلس برای تمامی گروه ها فراکسیون های مربوطه تشکیل شده است اما با گذشت نزدیک به یک و نیم سال از تشکیل مجلس جدید، فراکسیون معلولان در مجلس تشکیل نمی شود. چرا که تشکیل فراکسیون معلولان در ارتباط با مشکلات افراد معلول، می تواند پیگیر قوانین از لحاظ اجرایی باشد.
 ساعی موضوع بعدی را تشکیل کمیته اجرایی نظام نامه آموزش های فنی و حرفه ای برای افراد معلولان عنوان کرد و تصریح کرد: دو سال است که بر اساس ماده ۱۴ حمایت از حقوق معلولان، مجوز این کمیته صادر شده است، ولی متاسفانه تا به الان در استان این کمیته تشکیل نشده است.

مکان، مشکل اصلی موسسه نابینایان بصیر
نایب رئیس موسسه نابینایان بصیر در ادامه مشکل مکان را از مشکلات اساسی این موسسه دانست و اظهار داشت: این موسسه در طول کرونا یار و یاور معلولان عزیز شد. و سعی کرد خدمات خود را هم به شکل مجازی و هم به شکل حضوری ارائه کند. همچنین این موسسه اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی مختلف برای نابینایان کرده است.
نایب رئیس موسسه نابینایان بصیر ادامه داد: ۹۰۰ فرد نابینا عضو این موسسه هستند و از شهرداری تبریز می خواهیم اهدای مکان برای این موسسه را در اولویت خود قرار دهد. ۱۲ سال است که پیگیر این مسئله هستیم تا بتوانیم خدمات بهینه را برای شهروندان عزیز ارائه دهیم.

لزوم مناسب سازی محیط برای معلولان
ساعی بحث مناسب سازی محیط را از خواسته های دیگر افراد معلول دانست و خاطرنشان کرد: بیش از ده درصد افراد جامعه را افراد معلول تشکیل می دهند. این که در سطح شهر حضور معلول کم تر مشاهده می شود به دلیل محیط نامناسب شهری برای این عزیزان است. به عنوان مثال ایستگاه های اتوبوس نامناسب، پیاده راه های نامناسب و... از جمله این مشکلات هستند.
وی اظهار داشت: محیط شهری نه تنها برای افراد معلول مناسب نیست، بلکه برای سایر افراد جامعه مانند زنان باردار، افراد مسن و..‌ نیز مناسب نیست.
ساعی اظهار داشت: قانون حمایت از حقوق معلولان، اکثریت نیازهای نابینایان را می تواند پوشش دهد اما در اجرای آن مشکلات فراوان وجود دارد که از نمایندگان مجلس می خواهیم پیگیر این مسئله باشند‌.
وی در پایان سخنان خود به برنامه های روز جهانی عصای سفید اشاره کرد و افزود: برنامه نشست مجازی با عنوان آشنایی با اقدامات فرهنگی اجتماعی دکتر محمد خزاعی، برنامه دوچرخه سواری نابینایان که روز جمعه ساعت ۱۱ به سمت مصلای تبریز که حدود ۴۰ نفر در آن شرکت خواهند کرد، برنامه دیگر ۲۴ مهرماه، حضور ۲۵۰ فرد نابینا و خانواده آنان که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

هیچ فرد نابینایی گرفتار کرونا نشد
در ادامه این نشست، "عبدالصمدی" گفت: در مدیریت بحران در دو سال اخیر در اپیدمی ویروس کرونا، این موسسه هزینه های فراوانی را متقبل شد و نزدیک به ۹۹ درصد از افراد نابینا هیچ کدام درگیر این ویروس نشدند و با پیگیری های مستمر موسسه، در اسرع وقت تمامی اعضای موسسه واکسینه شدند.
وی به بحران های معیشتی افراد نابینا اشاره کرد و افزود: به ۹۰۰ نفر عضو نابینا که همراه با خانواده های خود نزدیک به چهار هزار نفر را تشکیل می دهند، بحران معیشتی آنچنانی در بین این افراد وجود ندارد، چرا که در حمایت صددرصدی این موسسه هستند.
عبدالصمدی اظهار داشت: موسسه نابینایان بصیر در دوران کرونا هیچ کدام از فعالیت های علمی، آموزشی و... خود را تعطیل نکرد و همه فعالیت خود را از همان هفته اول ادامه داد.

نادیده گرفتن سه درصد استخدام معلولان
در پایان این نشست، "گل محمدی"، مسئول ورزش موسسه نابینایان بصیر، هم به موضوع تبدیل وضعیت ادارات اشاره کرد و اذعان داشت: در این مورد بحث سه درصد استخدام معلولان، اصلا جامه عمل نپوشید و حدود چهار هزار نفر رنجیده خاطر شدند.
همچنین در این نشست مسئول روابط عمومی موسسه نابینایان بصیر از وضعیت نامناسب پیاده روهای تبریز انتقاد کرد و اذعان داشت: برخی اصناف در پیاده روها اصلا رعایت نمی کنند به خصوص از زمان شیوع ویروس کرونا، حتی برخی رستوران ها اقدام به سرویس دهی در پیاده رو ها می کنند که این مساله مشکلاتی را برای افراد نابینا به وجود آورده است.
انتهای پیام/
ضرورت مناسب سازی محیط شهری برای افراد معلول فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار