صرفه‌جویی ۱۵ میلیون مترمکعبی آب دریاچه ارومیه با کاشت پسته

1400/07/18 - 13:59 - کد خبر: 52195 نسخه چاپی

نصر: برگزاری نخستین جشنواره پسته آذربایجان‌شرقی در شهر «ایلخچی»، نشانه موفقیت در اصلاح الگوی کشت به شکل جایگزینی پسته به جای پیاز و صرفه جوویی ۱۵ میلیون مترمکعبی آب در سال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از این محل است.

به گزارش نصر، جایگزینی پیاز با پسته در شهر «ایلخچی»، در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب تبریز و در حاشیه دریاچه ارومیه، در یک دهه اخیر و به ثمر نشستن تلاش کشاورزان این شهر و برنامه های اصلاحی نهادهای مسوول، از مصوبات ستاد احیا دریاچه ارومیه بوده، است. 
اجراین این طرح موفق علاوه بر افزایش چند برابری درآمدهای کشاورزان ایلخچی، صرفه جویی ۱۵ میلیون مترمکعبی مصرف بالانه آب در شهر ایخچی به عنوان حوضه آبریز دریاچه ارومیه را سبب شده است.
داستان از این قرار است که روزگاری ایلخچی به عنوان شهر پیار در آذربایجان شرقی و ایران شناخته شده بود، ولی با عقب نشینی آب دریاچه ارومیه، افزایش شوری خاک، کاهش آب و تداوم خشکسالی، امکان کاشت محصولات آب بری همچون پیاز و بادام را که از محصولات اصلی این منطقه است، از کشاورزان سلب کرد، به گونه ای که سطح زیر کشت پیاز در ایلخچی در این مدت بیش از ۲ برابر کاهش یافته است. 
فرهنگ بالای مردم منطقه در پذیرش واقعیت خشکسالی و مشکلات ناشی از آن برای دریاچه ارومیه سبب شد که پیشنهاد جایگزینی کاشت پیاز به پسته و زعفران با استقبال کشاورزان مواجه شود، به طوری که اکنون سالانه ۱۶۴ تن پسته از ۱۱۷ هکتار زمین بارور شده منطقه برداشت می شود.

اصلاح الگوی کشت از پیاز به پسته در ایلخچی با زمینه فرهنگی ممکن شده است
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: اصلاح الگوی کشت از پیاز به پسته در بخش ایلخچی با زمینه‌های موجود فرهنگی ممکن شده زیرا مردم این منطقه به علت غنای فرهنگی از تحولات عقب نمی مانند.
محمدحسین فرهنگی اظهار کرد: بر این اساس ایلخچی از بخش‌های مهاجرپذیر استان است و مردم منطقه زمینه برای زندگی و سازگاری مهاجران را فراهم می کنند.
وی تاکید کرد: بستر فراهم شده برای تغییر الگوی کشت هم به علت وجود همین فرهنگ است که با واقعیت ها کنار آمدند و عواید آن را مردم منطقه مشاهده و لمس می کنند.
وی با اشاره به اینکه معرفی و امکان برندسازی پسته ایلخچی وجود دارد، یادآور شد: زمینه حتی ثبت جهانی و تجاری سازی پسته ایلخچی بر اساس قانون نام ها و نشانه ها وجود دارد چون قانون نام ها و نشانه های تجاری و قانون طرح های صنعتی و علائم تجاری ظرفیت های حمایتی از این محصول برای برند شدن را دارند.
 زمینه حتی ثبت جهانی و تجاری سازی پسته ایلخچی بر اساس قانون نام ها و نشانه ها وجود دارد چون قانون نام ها و نشانه های تجاری و قانون طرح های صنعتی و علائم تجاری ظرفیت های حمایتی از این محصول برای برند شدن را دارند.
فرهنگی همچنین با اشاره به اینکه با ایجاد امکانات داخل باغ در مجلس موافقت شده، افزود: البته قابلیت اجرایی آن زمانی است که روند تایید و ابلاغ آن انجام شود و شورای نگهبان هم آن را تایید کند.
نماینده دیگر مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره گفت: اگر نتوانیم آب و خاک را مدیریت کنیم زندگی امکان پذیر نخواهد بود.
مسعود پزشکیان ادامه داد: در صورت عدم مدیریت آب و خاک آیندگان نیز دچار مشکل می شوند.

ضامن توسعه، نیروی انسانی کارآمد است/پسته تولیدی از یک هکتار در منطقه ۲ برابر بیشتر از متوسط کشوری است
فرماندار شهرستان اسکو نیز در نخشتین جشنواره پسته شهر ایلخچی گفت: ۲ اولویت مهم کشور بنا به فرموده مقام معظم رهبری فرهنگ و مسائل اقتصادی است که به عنوان بزرگترین سرمایه هر کشور و مردم آن کشور می باشد.
بابک رضی منش اظهار کرد: بزرگترین ثروت شهرستان اسکو و مردم بخش ایلخچی داشتن فرهنگ بالا و سواد فرهنگی است.
وی خاطرنشان کرد: منابع طبیعی و ثروت‌های خدادادی به عنوان دومین ظرفیت مناطق محسوب می‌شوند و در واقع ضامن توسعه کشور نیروی انسانی کارآمد است.
وی با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را برای بارورسازی ظرفیت های شهرستان به کار بردیم، گفت: با بارورسازی ظرفیت‌های شهرستانی و بخش‌های منطقه تلاش کردیم بیکاری حل و فصل شود به خصوص ظرفیت‌های صنعتی، گردشگری و کشاورزی در شهرستان اسکو و بخش ایلخچی بالاست بر این اساس امکان اشتغال در حوزه های مختلف در این منطقه وجود دارد.
رضی منش با بیان اینکه شناخت نقاط ژئوپلیتیکی رمز توسعه منطقه است، گفت: ظرفیت‌های فراوانی در شهرستان اسکو وجود دارد بر این اساس تاکنون ۹ دوره جشنواره گل محمدی، جشنواره برداشت کلزا، گردو، بادام و پسته را تاکنون برگزار کرده ایم و در این محصولات به عنوان قطب آذربایجان شرقی مطرح هستیم.
وی ادامه داد: ۵۱ درصد محصول گل محمدی آذربایجان شرقی و ۶ درصد این محصول کشور در شهرستان اسکو تولید و تامین می شود.
فرماندار شهرستان اسکو یادآور شد: افزایش سطح کشت و افزایش سطح تولید بخشی از کار است، مهمترین موضوع ایجاد ارزش افزوده است که موجب تمرکز و تاکید کارشناسان بوده است.
وی با اشاره به اینکه با تولید محصول پسته در بخش ایلخچی ۱۳ تا ۱۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی در آب انجام شده است، گفت: با تغییر الگوی کشت در منطقه اکنون مهاجرت معکوس شده و روستاهای اطراف از خشکسالی نجات یافتند و اکنون ظرفیت تولید ارز آورترین محصول کشاورزی یعنی پسته را پیدا کردند.
رضی منش گفت: اکنون ۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه پسته کاری شده که از این مقدار ۱۱۷ هکتار بارور شده است بر این اساس پیش‌بینی شده ۱۶۴ تن پسته برداشت شود که در حال تحقق است.  اکنون ۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه پسته کاری شده که از این مقدار ۱۱۷ هکتار بارور شده است بر این اساس پیش‌بینی شده ۱۶۴ تن پسته برداشت شود که در حال تحقق است. 
وی ادامه داد: در سه تا چهار سال آینده نیز با اقدامات انجام شده بیش از ۵۰۰ تن پسته در منطقه تولید خواهد شد که انتظار می رود به برند بخش ایلخچی تبدیل شود.
فرماندار شهرستان اسکو گفت: اکنون پسته تولیدی در منطقه از یک هکتار ۲ برابر بیشتر از متوسط کشوری است. 

یکهزار و ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت پسته در آذربایجان شرقی است
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم گفت: شرایط اقلیمی که در منطقه ایجاد شده است موجب محدودیت آبی شده بر این اساس باید خشکسالی را قبول کنیم و با این شرایط کنار بیاییم.
علی رخ افروز اظهار کرد: بر این اساس الگوی کشت را در استان و این منطقه اعمال می‌کنیم به خصوص باید با استفاده از آبیاری تحت فشار در کاشت و تولید پسته استفاده شود.
وی یاد آور شد: یکهزار و ۴۰۰ هکتار پسته در آذربایجان شرقی وجود دارد که متوسط عملکرد آن ۷۰۰ کیلو در هکتار است البته در زمین های شاخص تا ۱۴۰۰ و ۱۵۰۰ کیلو هم امکان برداشت وجود دارد.
وی همچنین با توصیه به پسته کاران گفت: در انتخاب پیوند و نوع پسته باید دقت کنند و از انواع شناخته شده و امتحان پس داده استفاده کنند تا پس از ۷ تا ۱۰ سال که امکان باردهی محصول وجود دارد دچار ضرر و زیان نشوند.

کیفیت پسته ایلخچی بالاست
حسینی، رییس کمیسیون کشاورزی و صادرات اتاق بازرگانی تبریز نیز گفت: با کیفیت مناسب پسته ایلخچی امکان صادرات همه تولیدات منطقه ظرف ۲۰ تا ۲۵ روز وجود دارد اما صادرات آن به صورت تر مقرون به صرفه نیست و برای کشاورزان بهتر است محصولات را خشک کرده و با قیمت مناسب آماده صادرات کنند. 
آزادی بخشدار ایلخچی نیز در این جشنواره گفت: تغییر الگوی کشت با توجه به وضعیت آب و هوایی و خشکسالی از تغییر کاشت پیاز به پسته انجام شد و برای احیا دریاچه ارومیه گام برداشته شده است. 
حجت الاسلام اسماعیلی، امام جمعه بخش ایلخچی هم اظهار کرد: پسته کاری در منطقه از حدود هفت سال پیش آغاز شد و بنا به گفته کارشناسان اکنون پسته های تولیدی منطقه کیفی تر از پسته دامغان و رفسنجان است.
انتهای پیام/
صرفه‌جویی ۱۵ میلیون مترمکعبی آب دریاچه ارومیه با کاشت پسته خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار