رییس دادگستری آذربایجان‌شرقی؛

فلسفه شوراهای حل اختلاف ایجاد سازش دین‌پایه است

1400/07/17 - 14:39 - کد خبر: 52138 نسخه چاپی

نصر: رییس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: فلسفه اصلی و مهم شوراهای حل اختلاف ایجاد و توسعه صلح و سازش بر اساس آموزه‌های دینی است.

به گزارش نصر، موسی خلیل اللهی روز شنبه در جلسه بررسی مشکلات شوراهای حل اختلاف بنیاد شهید و امور ایثارگران استان،  یکی از راهبردهای محوری قوه قضائیه را ایجاد شوراهای حل اختلاف تخصصی اعلام و اضافه کرد: بر همین اساس باید در بین هر صنف، شورا و شورایاری تشکیل شود تا مردم مشکلات خودشان را به دست خود حل کنند.
وی با بیان اینکه فلسفه اصلی تشکیل شوراهای حل اختلاف با توجه به آنچه مرحوم آیت الله شاهرودی بنیانگذاری کرده بود، حل مشکلات مردم و ایجاد صلح و سازش بر پایه آموزه های دینی بود، اظهار داشت: البته شوراهای حل اختلاف امروز از این موضوع فاصله گرفته است که باید برای پیشبرد اهداف مورد نظر تلاش های وافری به انجام برسد.
خلیل اللهی ادامه داد: یکی دیگر از راهبردهای مطرح شده درباره شوراهای حل اختلاف بازگشت این نهاد مردمی به جایگاه واقعی و حرکت در مسیر وظیفه اصلی که همانا استفاده از ظرفیت مردمی در جهت حل مسائل و مشکلات جامعه است، می باشد.
وی ایجاد شوراهای حل اختلاف تخصصیی را از رویکردهای اصلی قوه قضائیه برشمرد و اضافه کرد: شوراها باید از شکل سازمانی،  اداری و خشک خارج شده و به سمت تخصصی شدن بروند که در این راستا باید هر صنفی و قشری برای خود شورا و شورایاری تشکیل دهد تا مردم مشکلات خودشان را به راحتی حل کنند که این موضوع در تبریز شروع شده و امروز هر صنف نسبت به تخصص خود شورای حل اختلاف یا شورایاری دارند.
خلیل اللهی یادآور شد: باید توجه داشت که تمام جرایم قابل گذشت باید ابتدا به شوراهای حل اختلاف به خصوص شوراهای حل اختلاف تخصصی ارجاع داده شود.
وی شورای حل اختلاف بنیاد شهید و امور ایثارگران را به عنوان اولین شورای تخصصی و مهم ترین شورای تخصصی آذربایجان شرقی نام برد که جامعه هدف آن خیل عظیمی از خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان بوده و علاقمندیم در این زمینه مشکلات این قشر به دست خودشان حل شود تا اینکه وارد سیستم دادگستری شود.
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه دوران تحول و تعالی قوه قضائیه با مدیریت آیت الله محسنی اژه ای شروع شده است، گفت: بر همین مبنا راهبرد جدیدی برای شوراهای حل اختلاف تعیین شده است که اولین آن مطرح توسعه شوراها می باشد، به طوری که شوراهای حل اختلاف باید نسبت به گذشته با توسعه مواجه شده و در تمام سطوح جامعه حضور داشته باشند.
خلیل اللهی افزود: بر اساس نظر رئیس قوه قضائیه مجموعه شوراهای حل اختلاف باید به اصل خود بازگردند و مردم در خصوص صلح و سازش بین همنوعان مشارکت داشته باشند.
عباس پورحسن مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست، گفت: شوراهای حل اختلاف بنیاد امور شهدا و ایثارگران با جدیت فعال بوده و پرونده های ایثارگران در حوزه ایثارگران سیر نزولی به خود گرفته است و منجر به نتیجه می شود.
انتهای پیام/
فلسفه شوراهای حل اختلاف ایجاد سازش دین‌پایه است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار