تداوم رکود در بازار خودرو؛

بازار در انتظار تعیین تکیلف طرح واردات

1400/07/14 - 20:10 - کد خبر: 52043 نسخه چاپی

نصر: بررسی‌ها از بازار خودروی پایتخت حاکی از ثبات تقریبی قیمت خودروهای خارجی در حدود ۱۰ روز اخیر و فرو رفتن بازار در رکودی عمیق است.

به گزارش  نصر، طرح ساماندهی صنعت خودرو که چند بار در تردد بین مجلس و شورای نگهبان بود، روز 31 شهریورماه نیز در شورای نگهبان بررسی شد. اعضای شورای نگهبان نسبت به مصوبه در برخی موارد ابهاماتی داشتند. به‌طور مثال درباره «واردات بدون انتقال ارز» ابهاماتی مطرح شد، زیرا شیوه‌های مختلفی را در بر می‌گرفت و از مجلس خواسته شد که موضوع مقداری دقیق‌تر و شفاف‌تر شود.
این طرح که هنوز سرنوشت نامعلومی دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به مخالفت با آن پرداخته‌اند، این روزها رکود شدیدی را دامن‌گیر بازار این دسته از خودروها کرده است و هیچ خبری از خرید و فروش‌ها نیست.
در این زمینه، «کوروش طواحن» نمایشگاه‌دار در شمال پایتخت گفت: مطرح شدن موضوع واردات خودرو به کشور با این‌که در هاله‌ای از ابهام است، اما به رکود کامل در بازار این خودروها انجامید.
وی بیان‌داشت: اکنون به‌جز اندک خرید و فروش‌هایی که افراد نیازمند پول انجام می‌دهند، معاملات در بازار به صفر رسیده است.
این فعال بازار خودروهای خارجی خاطرنشان‌کرد: پس از افت پنج تا 10 درصدی قیمت خودروهای خارجی که از زمان مطرح شدن احتمال آزاد شدن واردات خودرو اتفاق افتاد، قیمت‌ها ثابت مانده و دیگر تغییری نکرده است.
یک نمایشگاه‌دار دیگر گفت: با موضع‌گیری وزیر صنعت، معدن و تجارت که اعلام کرده «تا پایان سال واردات خودرو کار اشتباهی است زیرا حجم زیادی از منابع ارزی را درگیر و قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند»، دست‌کم تا پایان امسال از خودروهای جدید وارداتی خبری نخواهد بود.
وی افزود: برخلاف شایعات، به نظر نمی‌رسد با واردات خودروهای کارکرده و دست‌دوم به کشور موافقت شود.
این کارشناس بازار خودرو در تشریح دلیل این گفته خود، توضیح‌داد: قیمت کارخانه‌ای خودروهای صفر کیلومتر خارجی مشخص و معین است و دولت می‌تواند بر مبنای آن به اخذ حقوق گمرکی و عوارض بپردازد، اما برای خودروهای کارکرده با چنین شرایطی مواجه نیستیم و صحت‌سنجی قیمتی که خریدار برای آن پرداخته به‌راحتی ممکن نیست.
وی تاکید کرد: بازار این روزها در رکودی عمیق‌تر از قبل فرو رفته، زیرا خریداران منتظرند تا نتیجه رفت و برگشت طرح ساماندهی صنعت خودرو و در راس آن واردات خودرو به کشور بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی را شاهد باشند.
بر اساس این گزارش، امروز هر دستگاه بی. ام. و سری 2 (218i) یک میلیارد و 950 میلیون تومان، بی. ام. و سری 5 (530i) 5.5 میلیارد تومان، لکسوس ان. ایکس 200 توربو 4.3 میلیارد تومان، همچنین کیا اسپورتیج 2 میلیارد و 270 میلیون تومان، کیا اپتیما یک میلیارد و 720 میلیون تومان و کیا سراتو یک میلیارد و 550 میلیون تومان قیمت خوردند.
همچنین هر دستگاه رنو پارس تندر 365 میلیون تومان، ال90 پلاس اتوماتیک 480 میلیون تومان و در دسته داخلی‌ها هر دستگاه پراید 111 مدل 99 حدود 154 میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار 141 میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای 163 میلیون تومان، کوئیک آر دنده‌ای 165 میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک پلاس 223 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک 418 میلیون تومان، سمند ال ایکس مدل 1400 حدود 254 میلیون تومان، پژو 206 تیپ2 نزدیک به 251 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 5 مدل 99 حدود 293 میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.
انتهای پیام/
بازار در انتظار تعیین تکیلف طرح واردات خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار