خبر/

کاهش آب دریاچه ارومیه زندگی "گوزن زرد" را به مخاطره انداخته است

1400/07/14 - 12:57 - کد خبر: 52012 نسخه چاپی

نصر: معاون محیط طبیعی و تنوع محیط زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: کاهش آب دریاچه ارومیه زندگی "گوزن زرد ایرانی" و سایر وحوش جزایر "اشک" و "کبودان" را به مخاطره انداخته است.

به گزارش نصر، حجت جباری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کاهش حجم آب دریاچه ارومیه در سالجاری باعث شده است تا بخش هایی از جزایر اشک و کبودان از محصور بودن با آب خارج شده و به خشکی های جنوبی دریاچه ارومیه بپیوندد.  
وی، آسیب به زیرساخت های زیست محیطی استان در حوضه دریاچه ارومیه به ویژه محیط طبیعی و حیات وحش پارک ملی دریاچه و زیستگاه های اطراف و جزایر آن را از جمله مهمترین مشکلات ناشی از کاهش حجم آب و خشک شدن این دریاچه عنوان کرد و افزود: از محصور خارج شدن این جزایر نگرانی هایی را از خروج گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش این جزایر بوجود آورده است.
معاون محیط طبیعی و تنوع محیط زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: گوزن های زرد به عنوان گونه‌ منحصر به فرد این جزایر با کاهش سطح آب و پوشش گیاهی با این خطر مواجه هستند که از جزایر خارج شده و در باتلاق های آن گرفتار و جان خود را از دست دهند.
جباری گفت: محصور شدن جزیره اشک در میان برخی صخره های نمکی پنهان در زیر آب موجب شده بود تا به جز معدود محیط بانانی که هرروز برای نظارت به جزیره سفر می‌کردند، کسی دسترسی به این جزیره نداشته باشد.
وی با بیان اینکه بهم چسبیدن جزایر بر اثر کاهش آب می تواند به عاملی برای خروج گونه های منحصر به فرد از این مناطق و نیز ورود گونه های جانوری وحشی شود افزود: چسبیدن این جزایر به خشکی های جنوب دریاچه، زمینه را همچنین برای ورود گونه های گوشتخوار و مهاجمی مانند پلنگ، روباه و شغال و فراهم ساخته است که این امر نیز اکوسیستم طبیعی این جزایر را با مشکل مواجه خواهد ساخت و خطراتی را برای وحوش آن بوجود خواهد آورد.
جباری افزایش سطح آب دریاچه ارومیه را راهکاری برای رفع این مشکلات زیستی دانست و گفت: در سال های اخیر افزایش سطح آب دریاچه ارومیه و احیای آن به حیات وحش و پوشش گیاهی آن کمک شایسته‌ای کرده‌ بود که این امر موجب افزایش دوباره زاد و ولد در این زیست بوم و از سرگیری زندگی عادی جانداران در جزایر شده بود.
معاون محیط طبیعی و تنوع محیط زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: برای جلوگیری از بروز این مشکل و خروج وحوش از این جزایر میزان کنترل و پایش ها از این مناطق شدت پیدا کرده است. 
وی با اشاره به کاهش ۲۲ درصدی میزان بارندگی ها در سال آبی گذشته افزود: میزان تولید آب در سطح حوزه نیز به دلیل خشکسالی با کاهش قابل توجه ای روبرو شد که این امر به میزان ذخایر پشت سدها نیز تاثیر زیادی گذاشت.
وی اضافه کرد: از سویی دیگر کاهش میزان حجم آب رودخانه ها، روان آبها و کاهش رهاسازی آب از پشت سدها موجب شد تا حقابه موردنیاز این دریاچه تامین نشود و شاهد کاهش وسعت دریاچه و کاهش میزان حجم آب آن به میزان ۲ میلیارد مترمکعب شویم.
جباری گفت: هم اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه هزار و ۲۷۰ متر و ۶۱ سانتی متر از سطح آبهای آزاد است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۵ سانتی متر کاهش یافته که این امر وسعت دریاچه ارومیه را از ۲ هزار و ۶۲ کیلومتر مربع در سال گذشته به هزار و ۳۸۳ کیلومتر مربع در زمان حال کاهش داده است.
جزیره اشک یکی از جزایر ۹ گانه پارک ملی و دومین جزیره بزرگ پارک ملی دریاچه ارومیه است؛ این جزیره با ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار به علت محصور شدن در میان آب در بیش از ۲۰ سال گذشته مهمترین و امن ترین محل برای زیست گوزن زرد انتخاب شده‌ بود.
برای اولین بار در سال ۱۳۵۶ تعداد ۲ راس گوزن زرد از "دشت ناز" ساری به این جزیره منتقل و پس از اینکه شرایط زیستگاهی جزیره برای حضور گونه مناسب تشخیص داده شد، در سال های بعد تعدادی دیگر نیز به این زیستگاه اضافه شد.
شرایط بسیار مناسب زیستگاهی از جمله امنیت غذایی، نبود عوامل بیماری زا، نبود دشمن طبیعی و سایر موارد باعث شد که جمعیت این گونه در سال های بعد به بیش از ۳۰۰ راس برسد و به همین دلیل باعث شد که بسیاری از کارشناسان جزیره اشک را بزرگ ترین و مناسب ترین زیستگاه طبیعی گوزن زرد (جمعیت وحشی) در کشور و حتی دنیا عنوان کنند؛ این کار تا به آنجا موفق بود که حتی جهت کنترل جمعیت تعدادی زنده گیری و به سایر زیستگاه های مستعد کشور منتقل شد.
در سالهای اخیر با خشک شدن بخش وسیعی از پهنه آبی دریاچه ارومیه تهدیدات کم آبی و کم غذایی در کنار سایر عوامل تهدید کننده موجب کاهش ۳۰ درصدی تعداد گوزن زرد در جزیره اشک ارومیه شده و شمار آنها را به ۲۹ راس رسانده است.
انتهای پیام/
کاهش آب دریاچه ارومیه زندگی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار