سفیر ترکیه در تهران تاکید کرد؛

هدف ما ثبات در منطقه، حفظ تمامیت ارضی سوریه و جلوگیری از ایجاد دولت تروریستی است

1398/08/08 - 23:27 - کد خبر: 5196 نسخه چاپی

نصر: سفیر ترکیه در ایران در مراسم گرامیداشت روز ملی این کشور در تهران با اشاره به اهداف عملیات «چشمه صلح» تصریح کرد از ایجاد دولت تروریستی در نزدیکی مرزهایمان جلوگیری می‌کنیم.

به گزارش نصر به نقل از آناتولی، دریا اورس، سفیر ترکیه در تهران در مراسم سالروز اعلام جمهوریت در ترکیه که با حضور محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران در تهران برگزار شد، با اشاره به اهداف عملیات «چشمه صلح» تصریح کرد: هدف ما برقراری آرامش، ثبات در منطقه، حفظ تمامیت ارضی سوریه و جلوگیری از ایجاد دولت تروریستی در مرزهای جنوبی مان است.

وی افزود: ترکیه به منظور وارد آوردن آخرین ضربه به بلای تروریسم که چهل سال است کشورمان را در داخل و خارج مرزها تهدید می کند، عملیات چشمه صلح را در 9 اکتبر در شمال سوریه آغاز کرد. این عملیات نظامی موقت و محدود چنانکه اعلام شده است تا رسیدن به هدف اصلی خود ادامه خواهد یافت. هدف اصلی ما مبارزه با تروریسم است که باعث جان باختن ده‌ها هزار نفر از شهروندان ما شده و میلیاردها دلار خسارت مادی به کشور وارد کرده است.

اورس همچنین گفت: در این راستا مایلم بار دیگر تاکید کنم که ما به خاطر داشتن پیوندهای تاریخی و ریشه دار بسیار با همسایه نزدیکمان ایران همواره اهمیت وافری برای روابط با این کشور در تمامی زمینه‌ها قائلیم.

 

واعظی: امنیت ترکیه برای ما مهم است

رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران نیز با ابراز خوشحالی از حضور در سفارت ترکیه اظهار داشت: این روز را از طرف رئیس جمهوری و ملت ایران به همسایه خوبمان تبریک می‌گویم.

واعظی در ادامه افزود: ایران و ترکیه در 400 سال گذشته با وجود 500 کیلومتر مرز مشترک با یکدیگر در صلح زندگی کرده‌اند.

وی ادامه داد: تقریبا بخش‌هایی را مشاهده نمی‌کنید که دو کشور با یکدیگر پیوندهای مشترک نداشته و با یکدیگر کار نکرده باشند. این مشترکات بهترین سرمایه برای دو دولت و مردم‌ دو کشور برای داشتن روابط عالی است.

واعظی با تاکید بر اینکه روابط با همسایگان در اولویت ایران است افزود: در بین همسایگان روابط با ترکیه بسیار استراتژیک و مهم است. روابط دو رئیس جمهور بسیار نزدیک و برادرانه است.

رئیس دفتر رییس‌جمهوری ایران با اعلام برگزاری ششمین جلسه شورای عالی همکاری بین دو کشور در تهران، اظهار داشت: همکاری های دو کشور به دوجانبه محدود نمی شود. همکاری‌های منطقه ای خوبی داریم. دیدگاههای ما نسبت به موضوعات مهم بین المللی بسیار نزدیک است. هر دو کشور مخالف استفاده آمریکا و غرب از حربه تحریم هستند. با یکجانبه‌گرایی مخالفیم و تلاش می‌کنیم مشکلات از طریق دیپلماسی حل شود.

واعظی با اشاره به موفقیت الگوی مذاکرات صلح آستانه گفت: سه کشور توانستند بحران سوریه را از طریق مسالمت‌آمیز حل کنند. با توجه به وجود تروریستها، امنیت ترکیه برای ما مهم است. خوشحالیم که امروز مشکل ترکیه با سوریه به نحو خوبی حل شده است.

گفتنی است در این مراسم که با حضور ترکهای مقیم تهران، مقامات لشکری و کشوری ایران، تجار و دیگر شخصیتها برگزار شد پیام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به مناسبت 29 اکتبر؛ سالروز اعلام جمهوریت در ترکیه برای مهمانان قرائت شد.

انتهای پیام/

هدف ما ثبات در منطقه، حفظ تمامیت ارضی سوریه و جلوگیری از ایجاد دولت تروریستی است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار