انسیه خزعلی:

به مسائل زنان و خانواده نگاه سیاسی نداریم

1400/07/12 - 21:58 - کد خبر: 51956 نسخه چاپی

نصر: معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر چند صدایی نخبگانی گفت: در معاونت زنان بحث چند صدایی نخبگان مدنظر ماست و ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم نگاه سیاسی داشته باشیم.

به گزارش نصر، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری عصر امروز در نشستی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها) برگزار شد‌، در جمع دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی با اشاره به اهداف کلی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: متاسفانه تا کنون به شدت سیاست زدگی در این معاونت حاکم بوده و این یکی از اشکالات جدی است.
وی تشریفاتی بودن و نداشتن قدرت اجرایی را به عنوان یکی از اشکالات معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برشمرد و ادامه داد: البته من نمی‌گویم که معاونت زنان و خانواده باید به اجرا هم ورود کند؛ بلکه این معاونت می‌تواند از نظر نظارت بر اجرا و پیگیری اجرا خیلی قوی‌تر از این بوده و بازو‌هایی در مسیر اجرا داشته باشد تا تاثیر برنامه ریزی‌های خود را ببیند و آن‌ها را رصد و پیگیری کند و در نهایت عِقاب بر عدم اجرا داشته باشد.
وی افزود: آسیب‌هایی که در حوزه زنان و خانواده وجود دارند کم نیستند برای همین در مسائل زنان تلاش می‌کنیم تا جایی که امکان دارد ابتدا به بحث ترمیم بپردازیم.
خزعلی تاکید کرد: حداقل باید بتوانیم آسیب‌های موجود در حوزه زنان را کنترل کنیم و در مرحله بعد با ورود به موضوع ترمیم این آسیب‌ها را کاهش دهیم به هر روی ما نمی‌توانیم بگوییم که این آسیب‌ها را به طور کامل از بین خواهیم برد، چون از بین بردن آسیب‌ها به طور کامل کار سختی است. بعد از مرحله ترمیم ما باید ارتقا را در سطح زن و خانواده با استفاده از شاخص‌هایی که تعریف خواهیم کرد، با نگاه به الگوی سوم برای زنان و همچنین نگاه به سبک زندگی اسلامی و ایرانی تعریف کنیم و پس از آن در مسیر تعالی و جایگاه آرمانی زنان قدم برداریم.
وی با بیان اینکه برای ورود زنان به حوزه بین الملل برنامه وجود دارد، گفت: ما در این حوزه برای جهان اسلام و جهان حرف برای گفتن داریم و این در حالی است که ما را در جهان به گونه‌ای دیگر نشان داده اند.
خزعلی تاکید کرد: ما مطالبه‌گر و طلبکار از غرب هستیم، چون خیلی از حقوق زنان و کودکان در جهان پایمال می‌شود، اما این وضعیت را علیه ما تبلیغ می‌کنند و ما نیز نتوانسته ایم هیچ کار مناسبی را انجام دهیم.
وی افزود: ما باید توانایی و فداکاری‌های زنان کشورمان را در عرصه‌های مختلف از جمله در جنگ و همچنین توانمندی‌های علمی، ورزشی و هنری آن‌ها را به جهان نشان دهیم.
خزعلی اظهار کرد: متاسفانه به زنان ورزشکار ما بها داده نشده و بنده نیز در دیداری که با خانم هاشمیه داشتم از وضعیت او متاثر شدم چرا که خانم هاشمیه علی رغم اینکه موفق به کسب مدال طلا شده شرایط زندگی مناسبی ندارد به هر روی سوال بنده این است که آیا مردان هم همین وضعیت را دارند؟
خزعلی گفت: متاسفانه تاکنون ستاد ملی زن و خانواده فعال نبوده و این در حالی است که مطالبه رهبر معظم انقلاب این بوده که یک نگاه فرا قوه‌ای به مسائل زنان شود و خود زنان مسائل شان را پیگیری کنند.
وی افزود: در حوزه زنان قوانین کمی نداریم، اما صندوقی که ۱۶ سال پیش برای ازدواج جوانان در نظر گرفته شده تاکنون اجرایی نشده است. معتقدم اگر همین قوانین را هم اجرا کنیم خیلی جلو هستیم. امیدوارم بتوانیم برخی از این قوانین را اجرایی کنیم.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: شاید دلیل اینکه رئیس جمهور احساس وظیفه کرده و به مرحله اجرا وارد شده دلیلش عدم فعل‌هایی بوده که در دستگاه‌های اجرایی وجود داشته به گونه‌ای که قوانین همگی خاک خورده و مسکوت مانده اند و به مرحله اجرا و عمل نرسیده اند که امیدواریم ما بتوانیم برخی از این موارد را اجرایی کنیم.
وی گفت: برخی از دوستان گفتند به کسانی که طالب حقوق زنان هستند انگ فمنیست زده می‌شود چارچوب و الگوی سوم ما مشخص است، اما متاسفانه برداشت‌هایی وجود دارد. ما نظرات امامین انقلاب را در برنامه‌هایی که داریم ملاک قرار می‌دهیم، چون در برداشت‌ها و تفسیر‌ها تفاوت نظر وجود دارد.
خزعلی تاکید کرد: ما وظیفه داریم اسلام را آن گونه که هست معرفی کنیم و در اجرا به کار بگیریم نه اینکه سلیقه‌های خود را وارد عرصه کنیم به هر روی شاهدیم گاهی اوقات ما به سلیقه‌های خود رنگ اسلامی می‌دهیم و این مسئله‌ای است که باید از آن پرهیز کرد.
خزعلی گفت: در خاطره‌ای که بنده در مورد حق طلاق به آن اشاره کردم دو برداشت متفاوت و متضاد به وجود آمد؛ به گونه‌ای که یکی نسبت فمنیستی و یکی هم نسبت کودک همسری به این حرف بنده داد و این یعنی اینکه ما با نگاه خودمان هر موضوعی را تفسیر می‌کنیم. این در حالی است که هدف من یک بحث جامع در رابطه با ازدواج دختران بوده است و آن هم اینکه ما باید بلوغ فکری، جنسی و بلوغی که بتواند عهده دار یک زندگی باشد را در نظر بگیریم.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بیان کرد: بحثی را که بنده در مورد حق طلاق مطرح کردم بحث امام بود چرا که من این موضوع را زمانی که وقت ازدواج خودم بود در مدرسه فیضیه از زبان امام شنیدم و، چون این طرح امام بود دوست داشتم در زندگی خودم هم باشد.
وی به اهمیت مباحث حقوقی در حوزه زنان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه رئیس قوه قضائیه نگاه مثبتی نسبت به مسائل حقوقی زنان دارد و البته ما نیز پیگیر هستیم تا این قوانین اجرایی شوند. البته رهبر معظم انقلاب بر اجرای عدالت و تهیه پیوست عدالت در همه مسائل تاکید دارند پس این عدالت باید همه اعضای خانواده را در بر بگیرد بدین صورت که اگر ظلمی هم به مردان شود ما باید جلوی آن را بگیریم.
خزعلی با دعوت از صاحب نظران و فعالان حوزه زنان برای همکاری و کمک به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: این دولت، دولت مردم است با این وجود مردم در این دولت باید مجری، ناظر و منتقد باشند.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به تاکیدات رئیس جمهور در جهت برنامه ریزی در حوزه آسیب‌های زنان اشاره کرد و افزود: اگر همه ما به صورت جهادی با هم کار کنیم می‌توانیم بخش زیادی از مشکلات در حوزه زنان را حل کنیم به هر روی بنده از اینکه برخی از زنان و کودکان کشورمان با آسیب مواجه هستند، متاثر شده ام.
وی با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند تا با ناامیدی و افسرده کردن جامعه را از درون دچار فروپاشی کند، افزود: من در سفر خود به یاسوج زنان فرهیخته و توانمندی را دیدم و احساس کردم که چرا ما از ظرفیت این زنان استفاده نکرده ایم و فرصت سوزی می‌کنیم. با این وجود ما بنا داریم که از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: در معاونت زنان و خانواده تلاش خواهیم کرد تا از افراد متخصص استفاده کنیم، چون گماشتن افراد فاقد تخصص در مسئولیت‌ها بیانگر عدم تعهد است، تزاحم نقش‌ها باید به تضارب نقش‌ها تبدیل شود.
خزعلی به بزرگنمایی برخی از مسائل در حوزه زنان همچون خودکشی اشاره کرد و افزود: معمولا حمله تبلیغاتی دشمن موجب می‌شود که خودکشی زنان در برخی از مناطق بزرگنمایی شود و این در حالی است که بعد از بررسی متوجه می‌شویم که تعداد خودکشی پسران حداقل در مقاطعی از دختران بیشتر بوده است.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به اهمیت خوابگاه‌های دانشجویی دختران اشاره کرد و افزود: باید در حوزه خوابگاه‌های متاهلی برنامه ریزی شود. بنده با توجه به سابقه حضور در دانشگاه الزهرا (س) این را می‌توانم بگویم که یکی از بهترین خوابگاه‌های کشور در دوره ریاست بنده ساخته شد به گونه‌ای که این خوابگاه با هیچ خوابگاهی در سطح کشور قابل مقایسه نیست.
وی با بیان اینکه بنده می‌خواهم تا هر کجا حقوق پرداختی به زنان نسبت به مردان کمتر است آن را به من منتقل کنند، اظهار داشت: زنان سرپرست خانوار از آسیب‌های جدی در کشورمان به شمار می‌روند و البته ما در پی حل مسائل این زنان هستیم چرا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب زنان سرپرست خانوار عائله حکومت هستند و ما باید پیگیر مشکلات آن‌ها باشیم.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه مسائلی همچون طلاق، حوادث و تجرد قطعی موجب افزایش زنان سرپرست خانوار شده اند، اظهار کرد: باید به طور عزتمندانه برای زنان سرپرست خانوار کار ایجاد کنیم و از طرفی اگر بودجه دولت اجازه بدهد یا همه این زنان را بیمه کنیم و اگر نتوانستیم کسانی را که دارای چند فرزند هستیم تحت پوشش بیمه ببریم.
وی با اشاره زنان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی گفت: اگر ما بتوانیم این زنان را بیمه کنیم کار بزرگی انجام شده است.
خزعلی گفت: ما در معاونت زنان بنا داریم که هر دو هفته یکبار دعوت از صاحب نظران نظرات آنان را در باره مسائل مبتلا به زنان بشنویم. اینکه مقداری وام و جهیزیه تهیه کنیم راه حل ازدواج نیست بسیاری از مسائل مرتبط با ازدواج جوانان فرهنگی بوده از این رو باید در این رابطه کار فرهنگی صورت بگیرد. مثلا یکی از دلایلی که امروز موجب افزایش سن ازدواج شده و از آسیب‌های جدی جامعه ما محسوب می‌شود عدم مسئولیت پذیری است.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: بحث در مورد تبدیل معاونت زنان و خانواده به وزارت زنان از مدت‌ها قبل وجود داشته و ما امیدواریم که هر آنچه بهتر است اتفاق بیفتد با این وجود من می‌خواهم که در این رابطه بحث‌های گفتمانی ادامه پیدا کند.
وی گفت: باید توجه داشته باشیم که تبدیل شدن این معاونت به وزارتخانه به نوعی محدود شدن هم است، چون با تبدیل این معاونت به وزارتخانه این وزارتخانه باید با یک بودجه خاص به مسائل زنان بپردازد و این در حالی است که مسائل زنان در تمام وزارتخانه‌ها اعم از وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، وزارت کار و همچنین کمیته امداد و دیگر نهاد‌ها وجود دارد و این محدود شدن باعث می‌شود که وزارت زنان آن گونه که می‌خواهد نتواند کاری انجام دهد.
خزعلی تصریح کرد: بنده معتقدم مهم‌تر این است که معاونت زنان و خانواده قوی شود و بازو‌های اجرایی قوی پیدا کند و مضاف بر این نظارت اجرایی قوی تری داشته باشد. معاونت زنان و خانواده باید پیگیر اجرای برنامه ریزی‌های خود در وزارتخانه‌ها باشد.
خزعلی با تاکید بر اینکه معاونت زنان و خانواده باید پیگیر اجرای برنامه ریزی‌های خود در وزارتخانه باشد و مدام برنامه‌های این وزارتخانه‌ها را رصد کند، تصریح کرد: پیشنهاد ایجاد وزارت زنان وجود دارد و قرار است راجع به آن بحث شود و اگر هم لازم باشد به مجلس می‌رود.
وی با بیان اینکه اولویت ما آموزش دختران است و در سفر‌هایی هم که به استان‌های مختلف انجام شده اعتبارات خوبی در این حوزه اختصاص یافته تصریح کرد: در اواخر دولت دوازدهم آئین نامه‌ای ابلاغ شد که در تبصره آن اشاره شده بود تا کارنامه به، ولی دانش آموز داده شود، ولی قید نشده بود که در صورت جدا شدن کارنامه به، ولی سرپرست داده شود با این وجود بنده این موضوع را در هیئت دولت مطرح کردم و رئیس جمهور نیز دستور پیگیری داد و در نهایت این موضوع حل شد.
وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر چند صدایی نخبگانی گفت: در معاونت زنان بحث چند صدایی نخبگان مدنظر ماست و ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم نگاه سیاسی داشته باشیم؛ با این وجود در این معاونت به روی عزیزان باز است و البته دائما هم گروه‌های مختلف به ما مراجعه می‌کنند.
انتهای پیام/
به مسائل زنان و خانواده نگاه سیاسی نداریم خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار