گزارش/

لبخند رضایت باغداران آذربایجان‌غربی با خرید تضمینی سیب صنعتی

1400/07/12 - 10:35 - کد خبر: 51899 نسخه چاپی

نصر: خرید تضمینی سیب صنعتی یا همان سیب درجه سه تولیدی کشاورزان آذربایجان غربی در روزهای اخیر مهمترین گام دولت مردمی در حمایت از تولیدات باغداران بزرگترین تولیدکننده این محصول مهم در کشور بود که لبخند رضایت بر لبان آنان نشانده است.

به گزارش نصر، همزمان با گرمای زودرس و نیز وزش بادهای فصلی و خشکسالی، روند تولید و جمع آوری سیب صنعتی در شهرهای مهم تولید کننده سیب استان به ویژه ارومیه، سلماس و اشنویه نیز افزایش یافت که این موضوع موجب عدم تعادل و هماهنگی در بازار عرضه و تقاضای محصول و کاهش شدید قیمت شد.
با توجه به گرانی نهاده های استفاده شده در مراحل مختلف تولید، قیمت تمام شده بالا، ریزش فراوان سیب درختی قبل از موعد برداشت و نیز قیمت پایین تعیین شده برای خرید این محصول از سوی دلالان و کارخانه داران نارضایتی کشاورزان از این موضوع اوج گرفت و مسوولان را وادار به واکنش و بکار گیری تدابیر خاص کرد.
با ورود مسوولان به این موضوع در قالب ملزم ساختن کارخانه داران به خرید با قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۰ ریال مشکل حل نشد و مقاومت صاحبان صنایع تولیدی تبدیلی بخش کشاورزی در کنار آن نداشتن ظرفیت مازاد برای خرید در کنار شانتاژهای برخی دلالان باعث شد تا قیمتها به زیر ۱۰ هزار ریال تنزل پیدا کند.
در این میان دولت با مشاهده مشکل پیش رو برای کشاورزان استان که با مشکلات اقتصادی مدید و عدیده ای در این زمینه مواجه بودند، راهکار خرید تضمینی سیب زیر درختی یا همان سیب صنعتی را در پیش گرفت تا از بار مشکلات اقتصادی باغداران بکاهد.
هرچند که این حمایت در جای خود می تواند حایز اهمیت باشد اما کارشناسان همچنان بر ارتقای کیفیت محصول با دقت در مراحل داشت تاکید دارند تا از میزان سیب صنعتی کاسته و این سرمایه های استانی در مسیر صادرات ساماندهی و عرضه شوند.

خرید تضمینی افزایش شفافیت در معاملات را در پی دارد
باغداران استان که این روزها به علت شیوع ویروس کرونا کمتر به شهر تردد می کنند و در عین حال امکان فروش مستقیم محصول به کارخانجات و در بازارهای میوه و تره بار را ندارند، از حمایت دولت با خرید تضمینی احساس رضایت داشته و امید به داشتن آینده روشن برای بازار محصولات را امری دست یافتنی می بینند.
علیرضا محمدی یکی از کشاورزانی است که در نخستین روز آغاز خرید تضمینی نزدیک نیم تن سیب صنعتی را برای تحویل به کارخانه حمل کرده است و با رضایت از حمایت دولت گفت: افزایش شفافیت و حذف دلالان از چرخه کشاورزی مهمترین موضوعی است که کشاورزان در خرید حمایتی و تضمینی شاهد آن هستند.
وی که از قیمت فروش محصول خود رضایت داشت، گفت: هزینه های کارگری و نهاده ها با فروش سیب زیر درختی تا حدودی تامین می شود و این می تواند قوت قلبی برای کشاورز باشد.
محمدی ادامه داد : با ورود دولت به بحث خرید  علاوه بر مدیریت اقتصادی بازار حمل کاملا بهداشتی محصول نیز در بسته های ۲۰ کیلویی به جای انباشتن در کنار جاده ها انجام می شود که به تولید محصولات کیفی در کارخانه ها منجر خواهد شد.

خرید تضمینی سیب صنعتی در راستای حمایت از کشاورزان است
قیمت تضمینی خرید سیب صنعتی (درجه ۳) برای هر کیلوگرم ۱۴ هزار و ۶۰۰ ریال در سال جاری اعلام شده است هر چند که پیش از آن و در اوایل شهریور ماه قیمت خرید سیب صنعتی از طریق دلالان و کارگزاری های کارخانه داران بین پنج تا ۹ هزار ریال در نوسان بود.
معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای حمایت از کشاورزان و همچنین جلوگیری از مانور دلالان در عرضه خرید و فروش محصولات کشاورزی سیب زیر درختی(سیب صنعتی) به لیست محصولات خرید تضمینی اضافه و نرخ آن تعیین شده است.
مرتضی معتمد ادامه داد: امسال براساس گزارش کارشناسان جهادکشاورزی به علت افزایش دما و وزش بادهای گرم میزان ریزش سیب و تولید سیب زیر درختی در سطح آذربایجان غربی که قطب تولید سیب کشور است، افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته است.
وی اظهار داشت: با افزایش میزان این محصول و کاهش قیمت آن فرصت لازم برای سود و استفاده دلالان جهت خرید این محصول با نرخ پایین و فروش آن با قیمت های چندبرابری فراهم شد که در همین راستا نیز دستورات لازم برای خرید تضمینی آن در دستور کار قرار گرفت.
وی تاکید کرد: همه تلاش دستگاه های مربوطه باید به سمت حذف دلالی و بهره بردن باغداران از سود واقعی معطوف باشد.

۲۸ درصد سیب درختی آذربایجان غربی سیب صنعتی است
بر اساس اظهارات رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی امسال به علت شرایط جوی و افزایش دما ۲۸ درصد تولید سیب این استان به سیب زیردرختی یا صنعتی تبدیل شده است.
اکبر کرامتی با اشاره به اینکه امسال بیش از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تُن سیب در سطح استان تولید شده است ادامه داد: از این مقدار بیش از ۳۵۰ هزار تُن به علت تغییر شرایط آب و هوایی و گرم شدن دما ریزش کرده است.
با استناد به گفته های وی طی هفته جاری هماهنگی لازم برای خرید تضمینی سیب زیر درختی با نرخ مصوب از باغداران و تحویل آن به کارخانه های فرآوری انجام شده تا ضمن حذف دلالان، مزد زحمات کشاورزان نیز به خود آنان پرداخت شود.
وی با تاکید بر اینکه کشاورزان نگران فروش محصولات خود نباشند، بیان کرد: طبق هماهنگی صورت گرفته، بخشی از تولید سیب زیر درختی آذربایجان‌غربی به تعدادی از کارخانه‌های کنسانتره فعال در خارج از استان انتقال خواهند یافت و بخشی دیگر نیز به خارج از کشور صادرات می‌شوند.

مجوز صادرات سیب زیر درختی هم صادر شده است
با توجه به افزایش تولید سیب صنعتی، جوابگو نبودن ظرفیت کارخانه ها و صنایع تبدیلی فعال و نیاز به فراوری برای جلوگیری از تضرر کشاورزان و هدر رفت منابع مجوز صادرات سیب درجه ۳ صادر شده است.
نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مجوز صادرات سیب زیردرختی به کشورهای همسایه توسط وزیر جهادکشاورزی صادر شده است.
جلال محمودزاه اظهار داشت: برای حمایت از باغداران و همچنین جلوگیری از سوء استفاده دلالان مجوز صادرات سیب زیردرختی مازاد ظرفیت کارخانه های فرآوری این محصول صادر شده است.
نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق هماهنگی صورت گرفته، بخشی از تولید سیب زیر درختی آذربایجان‌غربی به تعدادی از کارخانه‌های کنسانتره فعال در خارج از استان انتقال خواهند یافت و بخشی دیگر نیز به خارج از کشور صادرات می‌شوند.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی سالانه ۱.۲ میلیون تن سیب درختی تولید و روانه بازار می کند که به دلیل عوامل و حوادث طبیعی ۳۰ درصد این محصول ریزش کرده و به سیب زیر درختی یا همان سیب صنعتی تبدیل می شود، خرید سیب زیر درختی درجه ۳ با قیمت بسیار پایین توسط کارخانجات مهمترین مشکل کشاورزان استان در این بوده است که دولت با خرید تضمینی در سالجاری در راستای رفع این مشکل به حمایت از کشاورزان اقدام کرده است.
انتهای پیام/
لبخند رضایت باغداران آذربایجان‌غربی با خرید تضمینی سیب صنعتی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار