خبر/

نقش مهم نمایشگاه ربع رشیدی در بازار فناوری کشور/ رینوتکس توقف‌ناپذیر است

1398/08/08 - 16:59 - کد خبر: 5184 نسخه چاپی

نصر: هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی موسوم به «رینوتکس ۲۰۱۹»، در حالی با هدف تجاری‌سازی فناوری، بسترسازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا کسب و کار، شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و اختراعات فناورانه و طرح‌ها و ایده‌های دانش محور، سیزده تا هفدهم آبان ماه سال جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود که کارشناسان مداومت در برگزاری آن را از منظر کمک به رونق بازار فناوری در کشور بسیار مهم ارزیابی می‌کنند.

به گزارش نصر، نمایشگاه فناورانه «رینوتکس 2019» در ۱۸ بخش یا زون تخصصی به منظور شناسایی فناوری های برتر با قابلیت تجاری سازی در تبریز برگزار می شود و تداوم برگزاری آن نشان دهنده نهادینه شدن این رویداد مهم علمی- فناورانه در حوزه فناوری از یک سو و علاقه مندی شرکت های فناور کشور به شرکت در آن از سوی دیگر است.
تجاری سازی فناوری، بسترسازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا کسب و کار، شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و اختراعات فناورانه و طرح‌ها و ایده‌های دانش محور، معرفی توانمندی های پژوهشی و فناوری و بسترسازی برای کاربردی کردن آنها، ایجاد ارتباط بین دانشگاهیان و فناوران با بخش های مختلف اقتصادی و اجرایی، گسترش همکاری های فناورانه منطقه ای، ملی و بین المللی، ایجاد فضای مناسب کسب و کار برای نخبگان علمی و فناوری و شکل گیری شرکت های دانش بنیان، جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای فرصت های سرمایه گذاری دانش بنیان از جمله اهداف این نمایشگاه است.
بدیهی است که «رینوتکس» در دوره های گذشته برگزاری آن دارای نقاظ قوت و ضعفی بوده که شناسایی و رفع آنها می تواند به ارتقای جایگاه آن در میان نمایشگاه های بین المللی مشابه و به تبع آن ایجاد فضای گسترده تر برای عرضه و نمایش محصولات شرکت های فناور ایرانی باشد.
نظر به اهمیت این نمایشگاه در گسترش شرگت های دانش بنیان و تجاری سازی ایده ها و متعاقب آن ایجاد اشتغال، خبرگزاری ایرنا مرکز تبریز میزگردی را با حضور فعالان این عرصه برگزار کرد که نتیجه آن در زیر می آید:

 

رینوتکس توقف‌ناپذیر است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان ‌شرقی برگزاری رینوتکس را توقف ناپذیر توصیف کرد و گفت: روز به روز ضرورت برگزاری نمایشگاه رینوتکس بیش از اندازه احساس می شود.
علی جهانگیری افزود: هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری صرفا یک نمایشگاه برای به نمایش گذاشتن فناوری‌ها نیست بلکه هدف از آن عرضه فناوری و در نتیجه عقد تفاهم‌نامه و تجاری‌سازی است.
وی با اشاره به ایجاد زون تخصصی نیازهای فناورانه در نمایشگاه امسال، اظهار کرد: با ایجاد این زون تلاش می‌شود تا نیازهای بخش صنعت تا حد امکان شناسایی و در این نمایشگاه ارائه شود.
رئیس ستاد اجرایی هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس) با بیان اینکه موضوع نیازهای فناورانه بخش صنعت در دوره‌های قبلی نمایشگاه هم مطرح بود، افزود: مشکل اصلی در این حوزه شفاف نبودن نیازها و عدم توانایی بخش صنعت در تبیین آنهاست.
وی دانش بنیان بودن نمایشگاه را از ویژگی های ممتاز آن دانست و گفت: اولین دوره نمایشگاه در سال ۱۳۹۲ که رهبر معظم انقلاب در آخر سال سیاست های اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، برگزار شد که یک بند آن اقتصاد دانش بنیان است.
جهانگیری افزود: در شهریور ۱۳۹۳ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد و ما همچنان روش خود را ادامه دادیم تا اینکه در سال ۱۳۹۴ بحث نیازهای فناورانه را در این نمایشگاه مطرح کردیم، در آن زمان فناوران طرح‌های خود را در معرض دید قرار می‌دادند و دانشگاه‌ها نیز دستاوردهای خود را برای نیاز صنایع و واحدهای تولیدی ارائه می‌کردند اما از سال دوم نمایشگاه تلاش کردیم نیازهای فناورانه بسیار مطرح شود یعنی هم دستگاه‌هایی که نیازمند فناوری بودند، را به میدان بیاوریم.
جهانگیری ادامه داد: از سال ۱۳۹۷ با جدی شدن بحث تحریم ها همه فهمیدند که توجه و اتکا به اقتصاد دانش بنیان یک امر اجتناب ناپذیر است و باید به دانش داخلی اتکا کنیم؛ هر قدر کشاورزی، صنایع و واحدهای تولیدی ما متکی به دانش بومی و نیز دانش روز باشد به همان میزان اثرگذاری آن بیشتر خواهد شد.
وی گفت: از سال ۱۳۹۳ وزارت صمت طرح توجیهی برای این نمایشگاه داشت که از طرف دولت واردات بیش از ۳۰۰۰ کالا ممنوع شد که این فرصت بسیار مناسبی برای استفاده از فناوری داخلی بود؛ امیدوارم با این رویکرد فعالان اقتصادی و کارگزاران به این نتیجه برسند که رویکرد توسعه معطوف به دانش بومی باشد ضمن اینکه در بخش فن آوری و عرضه افزایش قابل توجهی وجود دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه امروز همه رینوتکس را می‌شناسند، افزود: استقبال خوبی طی این سال‌ها از نمایشگاه رینوتکس به عمل آمده و از طرفی نیازهای طرف های متقاضی فناوری نیز جدی شده است؛ همکاری با وزارت صمت افزایش یافته و امسال وزارت صمت تعامل خوبی با سازمان‌های مختلف دارد.
جهانگیری با تاکید بر اینکه در بخش معدن نیاز به فناوری ساخت داخل جدی است، خاطرنشان کرد: به همین منظور حداقل ۲ هزار مترمربع فضا برای نیازهای صنعت و معدن در این نمایشگاه اختصاص یافته است و همزمان با نمایشگاه رویدادهای مختلفی را پیش بینی کرده‌ایم و در این حوزه برنامه‌های مختلفی برای سهولت در فضای کسب و کار در دست داریم.
وی با بیان اینکه متاسفانه همچنان در ادارات دولتی و شرکت های خصوصی اقتصاد به شکل سنتی دیده می‌شود، اظهار کرد: اما در اقتصاد دانش‌بنیان روش‌های مختلفی هست که لازم است نهادهای حمایتی پای کار بیایند.
جهانگیری با تاکید بر برگزاری پربارتر نمایشگاه امسال، گفت: هر سال بهبود مستمر را در نمایشگاه شاهد هستیم نیازها احصا شده اند و بر اساس نیازها فناوری نیز عرضه می شود، کل استان درگیر برگزاری این نمایشگاه هست و نمایشگاه با روش متفاوتی به پیش می‌رود و امیدوارم شاهد نمایشگاهی پربار باشیم.
دبیر ستاد اجرایی هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی نیز در رابطه با نمایشگاه اظهار کرد: دبیرخانه ستاد اجرایی هفتمین نمایشگاه رینوتکس برنامه‌ریزی را از اوایل سال شروع کرده است و بر اساس ارکان نمایشگاه دبیران کمیته‌ها فعال شدند، کارهای مختلفی انجام شده و تلاشمان تاکنون اثربخش بوده است.
علی مقدم افزود: ثبت نام از اول شهریور شروع شده و تا 5 آبان ادامه داشت؛ ولی برای ویرایش نهایی ثبت نام فرصت مجددی نیز به متقاضیان داده شد؛ در مورد اطلاع رسانی برگزاری نمایشگاه، تبلیغات رسانه‌ای سایر استان‌ها را نیز فعال کرده‌ایم و تورهایی به سایر استان‌ها برای تبلیغ و دعوت شرکت در این نمایشگاه اعزام شده‌اند.
مقدم در مورد تعداد طرح‌های شرکت کننده در سال گذشته و امسال اظهار کرد: سال گذشته ۱۳۶۹ طرح برای شرکت در نمایشگاه ثبت شده بود و امسال ۲ هزار و ۲۶۵ طرح در این نمایشگاه شرکت می‌کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد رشد داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه ثبت نام در چهار بخش فناوری و طرح های استارتاپ توسعه و فروش محصولات دانش بنیان و تجاری سازی انجام شده است،افزود: مجموع طرح های ثبت نامی در بخش اول ۱۱۸۷ طرح، در بخش توسعه تجاری سازی ۹۷۳ طرح، در بخش تحول دانش بنیان ۱۰۵ طرح می باشد.
مقدم با بیان اینکه این نمایشگاه در ۱۸ زون تخصصی برگزار می‌شود، گفت: بیشترین طرح‌ها در زون‌های الکترونیک، آب و ارتباطات به ترتیب با ۳۲۶، ۱۶۲ و ۱۱۱ طرح ثبت‌نام کرده‌اند
وی افزود: بخش توسعه با طرح های مربوط به الکترونیک، فوتونیک و لیزر با ۴۲۳ طرح رتبه یک ، فعالیت‌های پژوهشی با ۱۴۹ طرح رتبه دوم و حوزه آی تی با ۱۲۱ طرح رتبه سوم را به خود اختصاص داده اند، ضمن اینکه در حوزه آب نیز ۱۶۹ طرح وجود دارد.
مقدم مجموعه طرح های ثبت نامی به غیر از آذربایجان شرقی را ۳۴۵ اعلام کرد که در این میان استان اصفهان با ۶۲ طرح رتبه یک، استان تهران ۵۲ طرح رتبه دو و استان‌های آذربایجان غربی و گلستان با ۴۴ طرح به طور مشترک رتبه سوم را دارند.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه در سطح ملی برگزار می‌شود،گفت: تلاش می‌کنیم مشارکت استان ها افزایش یابد و در مورد شهرستان های استان آذربایجان شرقی نیز مشارکت خوبی صورت گرفته است که در رتبه بندی طرح‌ها شهرستان اسکو با ۲۰۳ طرح رتبه یک، شهرستان اهر با ۱۶۹ طرح رتبه دو، شهرستان عجب‌شیر با ۱۲۰ طرح رتبه سه و شهرستان هشترود با ۱۱۵ طرح رتبه چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ شرقی نیز با بیان اینکه امسال دو کار ابتکاری بر مبنای شعار سال که رونق تولید بود و نیز بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم خام فروشی وارد انجام داده ایم افزود: بر این اساس در زمینه استراتژی وزارت صمت برای اولین بار میز سوم نیازمندی‌های خودرو یعنی نهضت ساخت داخل را در تبریز برگزار می‌کنیم.
حبیب امین زاده گفت: در این راستا حدود دو هفته مذاکرات مستقیم با خودروسازان کشور در ارتباط با نیاز مندی هایی که ارزبری داشت،انجام شد و نیازها شناسایی و عملیات ساخت داخل را فراهم می‌کنیم و تلاش می‌کنیم در طول نمایشگاه منجر به عقد تفاهم نامه و تولید شود و امکانات و شرکت های تولید کننده را در کنار هم فراهم کرده‌ایم تا تامین کننده حداکثری باشیم.
وی با بیان اینکه تامین و تولید قطعات خودرو در آذربایجان شرقی پایین است، اظهار کرد: تلاش می کنیم سطح تولید را ارتقا دهیم و پیش بینی می‌کنیم ظرفیت تولید و اشتغال استان امسال خودش را نشان دهد که در میز سوم نیازمندی خودرو، ۶۰ قطعه ارزبری عرضه خواهد شد که ضمن اشتغال‌زایی صرفه جویی و خروج ارز را فراهم می کند.
امین زاده ادامه داد: با خودروسازان جلسه خوبی داشتیم و خودروسازان آمادگی خود را اثبات کردند و ارتباط مجازی بین قطعه‌سازان و خودرو سازمان فراهم کردیم تا نیازمندی‌های یکدیگر را احصا کرده و بر اساس نیازهای خودروسازان تولید صورت بگیرد.
امین زاده اضافه کرد: در بخش معدن نیز ما دو سرفصل کاری داریم که یکی فرآوری و دیگری جلوگیری از خام فروشی است که در این راستا دسترسی به تکنولوژی های فراوری در معدن را شروع کرده‌ایم و ما به هیچ وجه اجازه خام‌فروشی را نخواهیم داد و به معدنکاران گفته ایم که در بازه زمانی مشخص برنامه‌های خود را اعلام کنند تا منابع معدنی کشور و استان به سمت فرآوری پیش برود که این امر را در نمایشگاه نیز به پیش خواهیم برد.
امین‌زاده از شرکت مس کرمان، مس سونگون، گل‌گهر، صنایع شیشه و فولاد مبارکه در این نمایشگاه خبر داد و گفت: در زمینه سل های (شبکه) برق خورشیدی نیز طرح های مفیدی در دست داریم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه در زمینه صنایع معدنی تلاش می‌کنیم تکنولوژی‌ فراوری را به تکنولوژی طبیعت دوست تبدیل کنیم، افزود: در یک سال گذشته حاشیه های محیط زیستی برای استان ما ایجاد کردند که ما اینها را مجاب کردیم تا مسائل و مشکلات خود را در قالب طرح به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهند تا شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه راهکار ارائه بدهند.
دبیر علمی این نمایشگاه نیز در مورد نقش دانشگاه در برگزاری هفتمین دوره از نمایشگاه رینوتکس اظهار کرد: دانشگاه نقش بی‌بدیلی در حوزه فناوری و دانش بنیان دارد و سالانه شاهد رشد نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبلی هستیم اما وقتی از اقتصاد مقاومتی صحبت می کنیم قطعا شاهراه آن از مسیر دانش و روش‌های نوین علمی و صنعتی می گذرد.
رنجبر با بیان اینکه نقش دانشگاه‌های ما در این نمایشگاه بسیار پررنگ است،افزود: همچنین نقش دانشگاه در غلبه بر تحریم‌ها بسیار پررنگ است؛ تحریم ها با وجود اینکه تهدید بزرگی برای کشور محسوب می‌شوند اما فرصت بسیار خوبی برای خودکفایی هستند که نمایشگاه محل عرضه این فناوری هاست.
وی ادامه داد: این نمایششگاه از یک طرف محل عرضه آخرین فناوری ها و از طرفی محلی برای رفع نیازهای دستگاه های تولیدی و صنعتی به این فناوری هاست.
وی، زون الکترونیک، میکروالکترونیک، فوتونیک و لیزر را یکی از بزرگترین غرفه ها اعلام کرد که سه سال متوالی به نمایندگی دانشگاه آزاد ایلخچی برگزار می‌شود و افزود: هر سال حدود ۵۰ درصد استقبال کنندگان از نمایشگاه بیشتر می‌شود و امسال به رغم اینکه نمایشگاه همزمان با نمایشگاه الکترونیک در تهران برگزار می‌شود، اما ۶۰ درصد استقبال کنندگان افزایش یافته و از تمام استان‌ها در این زون ها شرکت کرده اند.
رنجبر با بیان اینکه امسال حضور سرمایه‌گذاران و کارشناسان حوزه‌های پژوهشی را در این نمایشگاه فراهم می کنیم،گفت: شناسایی مشتریان و اتصال تولیدکنندگان فناوری به مشتریان از جمله خدمات تخصصی در کنار این نمایشگاه است که در این مورد دعوت نامه هایی را به واحدهای تولیدی ارسال کرده‌ایم.
رنجبر با اشاره به نوآوری انجام شده در ایین دوره از نمایشگاه،گفت: از سه ماه قبل سایتی راه‌اندازی شده است که همه صنایع می توانند نیازهای خود را اخذ کرده و در این سایت اعلام کنند و متعاقب آن شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند با شناسایی مشکلات آنها نسبت به خواسته های آنها تولیدات خود را عرضه کنند.
وی با بیان اینکه وصل نیازمند فناوری و تولید کننده فناوری هدف اصلی ماست ،در مورد تعداد طرح‌های ثبت نامی اظهار کرد:  ۴۲۰ طرح تاکنون ثبت‌نام شده است که بخش عمده توسعه و تجاری سازی است.
 

 صادرات فناوری از  رویکردهای اصلی نمایشگاه رینوتکس 2019 است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در مورد حضور شرکت‌های خارجی در این دوره از نمایشگاه نیز گفت: تاکنون چهار طرح از کشور ترکیه ثبت نام کرده اند و چند طرح هم در مرحله ثبت نهایی وجود دارد.
جهانگیری هدف عمده نمایشگاه را تعامل دو طرف تولیدکننده فناوری و نیازمند فناوری اعلام کرد و افزود: اتصال عرضه و تقاضای فناوری به همدیگر هدف اصلی ماست که جهاد دانشگاهی کشور بخشی از کار را بر عهده دارد.
وی در مورد بخش معدن نیز با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی در این زمینه پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد و یکی از استان‌های مهم معدنی است که تا ۱۰۰ سال آینده در مس ذخیره خوبی داریم و همچنین در مورد طلا و سنگ های فلزی ذخایر بسیار خوبی داریم، گفت: بنابراین کمیته ویژه ای برای توسعه اقتصاد معدنی بر اساس دانش بنیان تشکیل داده‌ایم که مسئولیت آن را خانه معدن ایران به عهده دارد.
وی همچنین صادرات فناوری را یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه رینوتکس اعلام کرد و گفت: ممکن است یک فناوری در دانشگاه‌های ما تولید شود که نیاز داخل نیست اما در خارج از کشور به این فناوری نیاز است؛ بنابراین برای برون گرا شدن اقتصاد باید به سمت صادرات تولیدات فناورانه و دانش بنیان حرکت کنیم که آن نیز در سایه دانش به وجود می‌آورد.
جهانگیری با بیان اینکه دستیابی به این امریکی از اهداف این نمایشگاه است،خاطرنشان کرد: معتقدیم اگر تولید کننده بتواند خود را با دانش روز مجهز کند توان صادراتی اش نیز افزایش می‌یابد و باید کالای ساخت داخل در رقابت با کالاهای خارجی در مقابل واردات دوام بیاورد.
دبیر اجرایی نمایشگاه نیز رویکرد نمایشگاه را تجاری‌سازی و بسترسازی برای فروش محصولات دانست و گفت: نمایشگاه به دنبال آن است که مخاطبان عرضه از جمله صاحبان صنایع و صنعتگران را دور هم گرد آورد و تلاش می‌کنیم نمایشگاه بسیار پرشوری باشد.
مقدم با بیان اینکه مخاطبان نمایشگاه مخاطب عادی نیستند،اظهار کرد: صاحبان صنایع و صاحبان دانش مشتریان اصلی نمایشگاه هستند و طرح‌هایی که در نمایشگاه عرضه می‌شود مخصوص نیازهای صنایع و واحدهای تولیدی است که انتظار داریم سال‌های آینده یک شرکت دانش بنیان برای فروش آنها طراحی شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند محصولات خود را به راحتی عرضه کنند.
وی ادامه داد: در این راستا هر سال برای طرح‌های موفق سال‌های گذشته جایگاهی اختصاص داده‌ایم تا همگان توفیق نمایشگاه را ببینند.
 مقدم دستاوردهای نمایشگاه را بسیار خوب و مطلوب توصیف کرد و گفت:هم اکنون بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان که سال گذشته محصولات خود را عرضه کرده بودند، فعال هستند و موفق به عقد قرارداد و فروش و تجاری سازی محصول خود شده اند؛دستاوردهای نمایشگاه در سطح علمی را به جهاد دانشگاهی سپرده ایم تا نتایج آن را بررسی کنند.
وی ایجاد کسب و کارهای جدید را از جمله اهداف این نمایشگاه اعلام کرد و افزود:متوسط ضریب کسب و کار در این نمایشگاه بالای هفت درصد است که بر اساس نورم های جهانی که زیر ۱۰ درصد است، توفیق خوبی محسوب می‌شود.
مقدم ویژگی نمایشگاه را برگزاری رویداد های مرتبط در کنار این نمایشگاه اعلام کرد و گفت: تاکنون ۱۵ رویداد تایید نهایی شده است که تعدادی در داخل زون های تخصصی است و تعدادی نیز به صورت مستقل برگزار می‌شود.
وی تعداد داوران این دوره از نمایشگاه را ۱۲۰ داور از سطح کشور اعلام کرد و گفت: در مرحله دوم نیز آثار رسیده دو روز قبل از نمایشگاه با حضور ۵۰ داور داوری می‌شود و آثار برتر معرفی می شوند.
دبیر علمی رینوتکس 2019 تبریز نیز با بیان اینکه چون نقش انجمن الکترونیک بسیار پررنگ است، گفت: اپلیکیشنی برای این دوره  از  نمایشگاه طراحی کرده‌ایم که دسترسی به نیازمندی‌های افراد را بسیار آسان می کند و این اپلیکیشن به راحتی در دسترس همگان است و فناوران به راحتی می‌توانند تبلیغات و اطلاع رسانی خود را انجام دهند.
رنجبر خاطرنشان کرد: ما در این زمینه ابتدا مشکلات صنایع را احصا کردیم بعد به دنبال فناوری و شرکت های دانش بنیان برای حل مشکل رفته‌ایم.


افزایش 14درصدی کسب و کار، ثمره نمایشگاه سال گذشته
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ارزیابی اثربخشی ششمین نمایشگاه رینوتکس در سال گذشته گفت: افزایش ۱۴ درصدی راه اندازی کسب و کار، ایجاد شبکه فروش، افزایش ۶.۲ درصدی سهم بازار،  ۱.۶ درصدی جذب سرمایه گذار داخلی و ۸.۳ درصدی عقد قرارداد داخلی از جمله دستاوردهای دوره قبلی نمایشگاه بود و در مجموع، اثربخشی نمایشگاه ششم رینوتکس در سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۹.۲ درصد بوده است.
جهانگیری ادامه داد: سال گذشته یک‌هزار و ۶۰۰ فناوری به نمایشگاه آمد که ۴۳۳ طرح خارج از استان بود و ۱۱ طرح فناورانه نیز از خارج کشور شرکت کرده بودند، ضمن اینکه ۱۷۵ نیاز نیز در این رویداد معرفی شد.
وی مسئله تجاری سازی و فروش را از اهداف این نمایشگاه دانست و گفت: ممکن است دو طرف قرارداد لزومی نمی‌بینند که اطلاع رسانی کنند و به دلایل مختلف تعداد فروش ها اطلاع رسانی کامل نمی‌شود اما فرم‌هایی به افراد داده می‌شود تا داوطلبانه آثار عقد قرارداد خود را اعلام کنند.
جهانگیری در مورد مثمر ثمر بودن نمایشگاه و عقد قراردادها نیز گفت: ما قراردادی را با جهاد دانشگاهی برای مطالعه اثربخشی اقتصادی نمایشگاه منعقد کرده ایم که جهاد دانشگاهی در این زمینه مطالعه کرده است و شاخص‌های در آمده نشان از توفیق در چند حوزه ه است که در هفت تا هشت رشته توفیق بسیار خوبی به دست آورده‌ایم.
وی ادامه داد: اصطلاحی به نام "دره مرگ" وجود دارد که بالای کثیری از فناوری های عرضه شده منجر به مرگ می شوند یعنی قرار نیست همه فناوری های عرضه شده منجر به عقد قرارداد و تجاری‌سازی شوند و بر اساس آن آمارها فروش و عقدقراردادها  قابل قبول هستند.
جهانگیری افزود: در کنار این نمایشگاه ۱۵ تور خارج از استان نیز دعوت کرده ایم؛ همچنین از وزارت دفاع نیز چندین نفر برای عقد قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان به استان آمده‌اند.
وی در مورد چالش‌های پیش روی این نمایشگاه اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید بدانند که به صنعت نیاز دارند و صنعتگران و واحدهای تولیدی نیز خودشان را بی نیاز از دانشگاه ندانند و به سمت شرکت های دانش بنیان و فناور بیایند و از طرفی مسئولان دولتی هم برای دانش بنیان شدن اقتصاد استان پاسخگو باشند دانشگاه دغدغه حل مشکل اقتصادی استان و کشور باشد و به سمت رفع این نیازها و ارائه برنامه حرکت کند.
جهانگیری خاطرنشان کرد: هر قدر توجه به مسأله دانش بنیان کمتر باشد ما با مشکلات اقتصادی مواجه خواهیم شد، متاسفانه با توجه به بودجه خدادادی نفت توجه به دانش بنیان کمتر شده است البته خوشبختانه الان در راس نظام توجه به دانش بنیان بیشتر شده  و در بدنه دولت هم باید تمام ارکان این دغدغه را داشته باشند.
رنجبر نیز با بیان اینکه تصور به تغییر نگرش در حوزه اشتغال و اقتصاد باید به وجود بیاید، گفت: نگاه عادی که دولت مسئول تامین اجتماعی است امروزه جواب نمی‌دهد؛ امروز دنیا اشتغال را بیشتر بر عهده استارتاپ ها و دانشگاه ها می داند و یکی از اهداف این نمایشگاه نیز تزریق این فرهنگ و خودباوری به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

انتهای پیام/

نقش مهم نمایشگاه ربع رشیدی در بازار فناوری کشور/ رینوتکس توقف‌ناپذیر است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار