گزارش/

ضلع چهارم قدرت فوتبال تبریز/ پیستون‌سازی تبریز تیمی که به خاطره‌ها پیوست

1400/07/11 - 09:40 - کد خبر: 51813 نسخه چاپی

نصر: تیم پیستون‌سازی تبریزی یکی از خاطره‌انگیزترین تیم‌های تبریز بود که تنها 25 سال در فوتبال تبریز حیات داشت.

به گزارش نصر، دهه 60 اوج فوتبال تبریز در مسابقات باشگاه‌های فوتبال تبریز بوده و مسابقات در 3 سطح دسته یک، دسته دو و دسته 3 برگزار می‌شد.
در اون روزها قدرت اول فوتبال تبریز ماشین‌سازی بود و در کنار آن تی‌های ایدم، کمپیدرو، تراکتورسازی، پیستون‌سازی و موتوژن هم از تیم‌های قدرتمند فوتبال تبریز به شمار می‌رفتند.
یکی از تیم‌های پرقدرت فوتبال تبریز تیم پستون‌سازی بود که در عمر کوتاه خود موفقیت‌های قابل ذکری را کسب کرد.
تیم دوست داشتنی پیستون‌سازی تبریز در سال 61 تاسیس و سال 86 منحل گردید.
تیمی که در  25 سال موفق به کسب افتخارات زیادی شد که می‌توان به قهرمانی در لیگ دسته یک تبریز در سال 67، قهرمانی در سوپر لیگ استان در سال 68 و 84 اشاره کرد.
 
 
موفقیت بزرگ و فراموش نشدنی تیم پیستون‌سازی تبریز برابر تیم دارایی تهران با برتری 4 بر 3 و حذف تیم مدعی دارایی(سال 69 ورزشگاه شهید شیرودی تهران)

اما مهم‌ترین موفقیت تیم پیستون‌سازی در جام حذفی کشور در سال 1369 بود که با وجود باخت یک بر صفر در تبریز مقابل دارایی تهران که متمول‌ترین تیم کشور در آن سال‌ها بوده و ستاره‌های بی‌شمار داشت در بازی برگشت در تهران نتیجه 4 بر 3 به سود پیستون‌سازی رقم خورده و تیم تبریزی بزرگترین شگفتی مسابقات را آفرید و در ادامه با برتری برابر تیم‌های نیروی زمینی تهران و ایرانجوان بوشهر، تا 8 تیم برتر جام حذفی کشور راه یافته و در این مرحله با شکست مقابل پرسپولیس از ادامه مسابقات بازماندند.
دهه شصت و هفتاد بازیکنان نامداری همچون باغ‌آبادی، قادر دانش‌مهر، غلام کریم‌پور، محمود صادقی، عبدالرحیمیان، نیکجو، بنی‌نصرت، مرحوم علی ولد‌عبدالهی، داریوش خوران، نجفی و.. این تیم را همراهی می‌کردند.
حاج حسین متین در مدیریت باشگاه، اسماعیل هاشمی، غلامحسین باغ‌آبادی، ایوب ذوالفقاری، عزیز آقابیگلو به عنوان سرمربی در این باشگاه فعالیت داشتند، اما نقش محوری در این باشگاه با آقای عزیز آقابیگلو بود که با بازنشستگی وی مدیریت شرکت از باشگاه‌داری منصرف و تیم‌های فوتبال و فوتسال همزمان منحل گردید.
 
تیم پیستون‌سازی تبریز در سال 61 - چمن فرودگاه تبریز


پیستون‌سازی ضلع چهارم قدرت فوتبال تبریز
‌تیم پیستون‌سازی تبریز در سال 1361 تاسیس و از لیگ دسته 3 فوتبال تبریز فعالیت خود را آغاز کرده و بعد از 6 سال و صعود از لیگ 3 و لیگ 2، در مسابقات لیگ دسته یک تبریز در سال 67 به مقام قهرمانی دست یافت.
در سال 1368 قهرمان مسابقات سوپر لیگ استان شده و ‌در سال 69 در جام حذفی باشگاه‌های کشور با حذف تیم‌های نیروی زمینی تهران، ایرانجوان بوشهر و دارایی تهران تا مرحله یک چهارم نهایی صعود و در دو بازی رفت و برگشت مقابل پرسپولیس مغلوب شد.
 
بازی دوستانه تیم‌های تراکتورسازی با پیستون‌سازی در سال 1369 در شهر مراغه
 
سال‌های 1370 و 71 به علت واگذاری شرکت به بخش خصوصی فعالیت‌های باشگاه به مدت 2  سال تعطیل شد که‌ باغ آبادی به عنوان مربی در تیم بسیج و عزیز آقابیگلو به عنوان سرپرست تیم سهند تبریز به فعالیت‌های فوتبالی خود ادامه دادند.
از سال 1373 باشگاه مجددا با موافقت مدیریت شرکت با مربیگری باغ‌آبادی و عزیز آقابیگلو با سمت مدیر تیم فعالیت خود را آغاز و با کسب مقام اول مسابقات سوپر لیگ استان به لیگ دسته سه باشگاه‌های کشور راه یافت‌.
بعد از عدم صعود تیم به دسته دوم مجددا سال 1374 در مسابقات دسته سه کشوری شرکت و در چند هفته مانده به آخر فصل با تغییرات مدیریتی در پیستون‌سازی تیم از ادامه مسابقات باز ماند که بعد از این اتفاق‌ باغ‌آبادی استعفا برای ادامه کار و فوتبال خود با شرکت موتوژن به توافق رسیدند.
سال 1376 حسین متین با حفظ سمت رئیس حراست، مدیریت باشگاه را نیز عهده‌دار شدند که‌ ایوب ذوالفقاری به عنوان سرمربی، عزیز آقابیگلو مربی و همزمان سرمربی تیم جوانان پیستون‌سازی و‌ رضا هادی مدیر تیم بزرگسالان انتخاب شدند.
 
نایب قهرمانی پیستون سازی در مسابقات گسترش و صنایع سنگین ایران/سال 1367

یکسال بعد تیم پیستون‌سازی با مربیگری ایوب ذوالفقاری با قدرت تمام و بدون باخت به مقام اول مسابقات دسته یک باشگاه‌های تبریز رسید و به مسابقات سوپر لیگ استان راه یافت.
سال‌های 80 و 81 ‌اسماعیل هاشمی تیم را به عنوان سرمربی همراهی کردند و سال 82 آقای متین مدیریت باشگاه ایدم را عهده‌دار و آقای مقصود نعلبند به سرپرستی باشگاه پیستون‌سازی و عزیز آقابیگلو سرمربی تیم انتخاب شدند که تیم با ‌ بازیکنان جدید تمرینات را شروع  و همه بازیکنان در مدت زمان کوتاهی به استخدام شرکت پیستون‌سازی درآمدند و با جان و دل برای تیم بازی کردند که همزمان شد با راهیابی به سوپرلیگ استان در سال 1383 و مقام اول مسابقات سوپر لیگ استان بدون باخت در سال 1384 و راهیابی به مسابقات دسته سه کشوری برای سال 1385.
متاسفانه این تیم خوب فوتبال تبریز در سال 1386 منحل اعلام گردید و برای همیشه نام باشگاه پیستون‌سازی به خاطره‌ها پیوست.
 

عزیز آقابیگلو از زمان تاسیس تا انحلال تیم پیستون سازی به عنوان بازیکن، سرپرست، مربی و سرمربی در این باشگاه حضور داشته و نقش کلیدی در موفقیت های این تیم داشت.

فرهاد فرهادپور
انتهای پیام/
ضلع چهارم قدرت فوتبال تبریز/ پیستون‌سازی تبریز تیمی که به خاطره‌ها پیوست خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار