مشاهیر آذربایجان (24)/

دین محمدی؛ روبروتو کارلوس ایران

1400/07/12 - 09:50 - کد خبر: 51755 نسخه چاپی

نصر: به دنبال انتشار سلسه مطالبی در خصوص مشاهیر آذربایجان امروز به زندگی سیروس دین محمدی می پردازیم.

سیروس دین محمدی متولد 15 مهر 1349 در تبریز، بازیکن سابق فوتبال و مربی می باشد. با 165 سانتی متر قد به عنوان هافبک سال ها در تراکتورسازی تا استقلال و تیم ملی درخشید و مدتی هم در باشگاه ماینتس آلمان با یورگن کلوپ همبازی بود.
 
خانواده
در محله عباسی تبریز به عنوان آخرین فرزند چشم به جهان گشود، چهار برادر و دو خواهر داشت که یکی از خواهرانشان چندین سال پیش فوت کرده است.
 
شروع از تراکتورسازی
فوتبال را از زمین های خاکی محل زندگیشان به همراه برادرانش شروع کرد تا اینکه سال 1369 در 20 سالگی به تراکتورسازی پیوست و تا سال 71 در این تیم بود.
 
از تجارت تا شهرداری
سال 71 تا 72 را در تیم بانک تجارت کنار افشین پیروانی و علی دایی بود، سپس از سال 72 تا 76 به مدت 4 سال در شهرداری تبریز حضور داشت.
 
فوت فوتبالی پدر
سال 73 زمانی که به شهرداری تبریز آمدم با ماشین سازی بازی داشتیم ولی به پدرم گفته بودم که به ورزشگاه نیاید اما او آمده بود. ما یک بر صفر از بازی عقب بودیم که دقیقه 85 گل مساوی را به ثمر رساند که در رختکن متوجه شدم پدرم از خوشحالی در ورزشگاه سکته و درجا فوت کرده بود.
 
ورود به استقلال
دین محمدی در سال 1377 با قرار داد 9 میلیون به مدت یکسال به عضویت تیم استقلال تهران د آمد و با این پول توانست ماشینش را عوض کند و یک پراید صفر خرید.
 
بازی در ماینس آلمان
 درخشش اش در استقلال او را در سال 1378 راهی تیم آلمانی ماینس کرد و با یورگن کلوپ (سرمربی فعلی لیورپول) هم اتاقی شد.
یورگن کلوپ هم اتاقی و یکی از بهترین دوست های من بود، از ویژگی های اخلاقی او این بود که برخورد خیلی خوبی با بازیکنان خارجی داشت. از همان زمان مشخص بود که یک روز مربی خواهد شد، در شرایطی که هیچ کدام از بازیکنان تیم به فکر آینده شان نبودند او به کلاس های مربیگری می رفت.
 
زبان آلمانی و ارتباط
در تمرینات بیشتر مواقع مترجم کنارم بود و در داخل اتاق هم احتیاجی به زیاد صحبت کردن نداشتیم هر کسی وظایف خودش را می دانست و سر ساعت می خوابیدیم.
البته من چند کلمه هم آلمانی بلد بودم الان هم اگر بخواهم حرف بزنیم بالاخره یک جوری منظورم را می رسانم، نهایتش ترکی حرف می زنم!
 
خداحافظی از فوتبال
 دین محمدی بعد از یک فصل به استقلال بازگشت و سه سال در این تیم بود و در نهایت سال 84 وقتی 35 ساله بود با تیم پگاه گیلان از فوتبال خداحافظی کرد.
 
ازدواج و فرزندان
سیروس دین محمدی در سال 1374 وقتی 25 ساله بود با دختر دایی اش ازدواج کرد که ثمره این زندگی موفق یک دختر بنام ویدا و یک پسر بنام هیراد است.
 
روبرتو کارلوس ایران
تکنیک و شوت های بی نظیر این بازیکن با اخلاق در زمان حضورش در استقلال و تیم ملی لقب روبروتو کارلوس را برایش به ارمغان آورد. او در 40 بازی تیم ملی هم موفق به زدن 6 گل شد.
 
شروع مربیگری
دین محمدی از سال 1392 مربیگری را از تیم B استقلال شروع کرد و مدتی در راه آهن آن و شهرداری تبریز بود و حالا در تیم نساجی مازندران دستیار می باشد.
 
دیپلم گرفتم
آن زمان خیلی بر روی درس حساب باز نمی‌کردیم مثل امروز نیز رشته تربیت بدنی نبود که بازیکنان بتوانند در دانشگاه و رشته مرتبط خود ادامه تحصیل دهند. شرایط در زمان جنگ برای ادامه تحصیل بسیار سخت بود ولی خدا را شکر من توانستم دیپلمم را بگیرم.
انتهای پیام/
 دین محمدی؛ روبروتو کارلوس ایران نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار