مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی استان اردبیل؛

کاروانسرای شاه عباسی شهرستان نیر ثبت جهانی می‌شود

1400/07/08 - 12:25 - کد خبر: 51670 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: کاروانسرای شاه عباسی نیر به‌ عنوان یکی از اثرهای تاریخی مهم این استان در لیست نهایی ثبت جهانی سال ۲۰۲۱ قرار گرفت.

به گزارش نصر، نادر فلاحی روز چهارشنبه به خبرنگاران افزود: به دنبال مستندسازی و تکمیل پرونده کاروانسرای شاه عباسی نیر و ارسال آن به یونسکو برای ثبت در فهرست میراث جهانی ارزیابان یونسکو در آینده نزدیک در این منطقه حضور خواهند یافت.
وی اظهارکرد: ارزیابان یونسکو بعد از بازدید از کشورهای مصر و ترکیه روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه امسال از کاروانسرای شاه عباسی صائین نیر بازدید و به بررسی وضعیت این بنای عظیم خواهند پرداخت.
او با بیان اینکه کاروانسرای شاه عباسی یک بنای شاخص در سبک کاروانسراهای کوهستانی است، اضافه کرد: این کاروانسرا به‌ عنوان یکی از کاروانسراهای منتخب و دومین اثر تاریخی ثبت جهانی استان اردبیل در لیست نهایی قرار گرفته است.
وی بیان کرد: کاروانسرای شاه عباسی صائین نیر متعلق به دوره صفویه بوده و در رونق اقتصادی جاده ابریشم همچنین ایجاد ارتباط امن بین چین و اروپا نقش بسیار پررنگی داشته است که با توجه به اهمیت تاریخی آن، تلاش برای ثبت جهانی اثر صورت می‌گیرد.
مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل ادامه داد: این بنا یکی از اثرهای تاریخی مهم استان است که در لیست ثبت جهانی سال ۲۰۲۱ قرار گرفته تا با بررسی‌های لازم این مهم محقق شود.
فلاحی گفت: ثبت جهانی اثرهای تاریخی، حداکثر یک سهمیه برای هر کشور است و پرونده کاروانسرای ایرانی به عنوان سهمیه ۲۰۲۱ ایران در یونسکو مطرح می شود.
او افزود: امیدواریم با ثبت جهانی این پرونده تعداد اثرهای ثبت جهانی استان اردبیل به ۲ مورد برسد، چرا که این مهم نقش بسزایی در توسعه گردشگری خارجی منطقه خواهد داشت.
او بیان کرد: ثبت جهانی اثرهای تاریخی، حداکثر یک سهمیه برای هر کشور است و پرونده کاروانسرای ایرانی به عنوان سهمیه ۲۰۲۱ ایران در یونسکو مطرح خواهد شد.
کاروانسرای شاه عباسی صائین واقع در محدوده جاده قدیمی نیر- سراب، در ۱۰ کیلومتری شهر نیر از توابع استان اردبیل، سال ۱۳۶۲ با شماره ۱۶۵۳ در فهرست اثرهای تاریخی ملی ثبت شده است.
تاکنون بیش از هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در نقاط مختلف استان اردبیل در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/
کاروانسرای شاه عباسی شهرستان نیر ثبت جهانی می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار