رئیس دانشگاه ارومیه خبر داد:

نصب دستگاه‌های سنجنده سازمان فائو در دانشگاه ارومیه

1398/08/08 - 14:03 - کد خبر: 5156 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه ارومیه گفت: سنجنده تبخیر و تعرق، توسط سازمان جهانی فائو و به همت ستاد احیای دریاچه ارومیه در ایستگاه هواشناسی پردیس نازلو وابسته به این دانشگاه نصب شد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، رحیم حب نقی امروز در گفت و گویی اظهار داشت: دستگاه سنجنده تبخیر و تعرق از نوع «CORDOVA-ET» و ساخت کشور اسپانیا است که اولین دستگاه سنجنده تبخیر و تعرق واقعی محصولات در سطح کشور است که براساس بیلان انرژی و سنجش از دور، تبخیر و تعرق واقعی را اندازه‌گیری می‌کند.

گفت: نصب این دستگاه جهت تعیین نیاز دقیق آبیاری محصولات و افزایش بهره‌وری و راندمان آبیاری، اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این ایستگاه جهت بهبود خلاهای آماری مربوط به پدیده‌های طبیعی، انجام دیدبانی‌های جوی و رشد و نمو محصولات (فنولوژی و بیومتری)، تعیین میزان رطوبت در اعماق مختلف خاک، تعیین وضعیت عمق خاک، تعیین شدت یخبندان خاک، تهیه بولتن‌های محصولات، تأمین اطلاعات هواشناسی کشاورزی محصولات منطقه و تعیین محصولات مطابق اقلیم از جمله سیب و هلو در استان صورت گرفته است.

وی افزود: داده‌های ثبت شده ایستگاه تحقیقات هواشناسی کشاورزی به صورت کدهای بین‌المللی رمزگذاری و در ایستگاه‌های هواشناسی «واشنگتن»، «روسیه» و «ملبورن» آنلاین نمایش داده می‌شود که در تهیه نقشه‌های هواشناسی بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارشناس هواشناسی مستقر در این ایستگاه نیز در گفت‌ و گو با ایرنا اظهار داشت: ایستگاه هواشناسی نازلو سال ۱۳۹۵ به همت مدیریت وقت هواشناسی و دانشگاه نازلو با اهدای ساختمانی از طرف دانشگاه در محل دانشکده کشاورزی به بهره‌برداری رسید.

حامد عباسعلی‌نژاد افزود: اداره هواشناسی در ادامه کار با توجه به نگرش مثبت دانشگاه نسبت به این ایستگاه و با استقبال از این موضوع، در مدت زمان کوتاهی موفق به راه‌اندازی ایستگاه خودکار شد.

وی با بیان اینکه در آستانه سومین سال تاسیس این ایستگاه، برای چندمین سال متوالی رتبه برتر کشور را کسب کرده است گفت: علاوه بر این، هم پای اقتصاد مقاومتی توانستیم ایستگاه را بر طبق نیاز دانشگاه و با تکنولوژی روز دنیا جهت پرورش دانش پژوهان برای استفاده در مقالات، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها تجهیز کنیم.

این کارشناس ایستگاه هواشناسی دانشگاه ارومیه، ادامه داد: این مجموعه علاوه بر وظایف روزمره هواشناسی که شامل تهیه آمار هواشناسی در زمان مشخص، تهیه بولتن‌های کشاورزی برحسب نیازهای هواشناسی و انجام تحقیقات کشاورزی است، پذیرای اساتید، دانشجویان و دانش‌آموزان پایه‌ها و گرایش‌های مختلف و مرتبط نیز است.

وی افزود: این ایستگاه همچنین می‌تواند خدماتی از قبیل آموزش و همچنین در اختیار گذاشتن پارامترهای اندازگیری شده را در بازه‌های یک دقیقه تا یک روز در اختیار دانش پژوهان قرار دهد.

پردیس نازلوی دانشگاه ارومیه در ۱۵ کیلومتری ارومیه واقع شده است.

فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد از سازمان‌های بین‌المللی است که در زمینهٔ توسعهٔ کشاورزی فعالیت دارد؛ این سازمان در سال ۱۹۴۵ توسط ۴۴ کشور عضو سازمان ملل متحد تأسیس شد.

این سازمان از مرکز فائو و از طریق شبکه جهانی بالغ بر حدود 90 اداره برای گسترش و مدرنیزه کردن کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تأمین غذای مناسب برای همگان، به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند؛ هدف فائو بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است.

مبارزه با سوءتغذیه با ارائه اطلاعات لازم به کشورهای مختلف؛ از دیگر اهداف فائو است که بازدهی کشاورزی و سطح تغذیه در جهان را افزایش داده‌است؛ مقر این سازمان واقع در شهر رم در کشور ایتالیا است.

انتهای پیام/

نصب دستگاه‌های سنجنده سازمان فائو در دانشگاه ارومیه نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار