مدیرکل امور عشایر:

۵۰ هزار راس دام مازاد برنیاز عشایر آذربایجان‌شرقی خریداری می‌شود

1400/07/04 - 12:01 - کد خبر: 51463 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی گفت: با هدف حمایت از تولید دام و ایجاد تعادل و تنظیم بازار، خرید تضمینی ۵۰ هزار دام زنده مازاد بر نیاز از عشایر استان در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش نصر، سیدمحمدحسن آل هاشم روز یکشنبه در گفت وگویی با بیان اینکه با هدف حمایت از عشایر در شرایط سخت خشکسالی مقرر شده شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خرید دام مازاد عشایر اقدام کند، افزود: برای جلوگیری از ایجاد تنش قیمت بازار، کمیته ای در استان با حضور رییس جهادکشاورزی، اداره کل امور عشایر، مدیرعامل شرکت تعاونی های عشایری، معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان و شرکت پشتیبانی امور دام تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه همچنین مقرر شده است به ازای هر کیلوگرم دام زنده خریداری شده سه کیلوگرم جو با قیمت  یارانه دار به عشایر تحویل داده شود، خاطرنشان کرد: دام خریداری شده فقط مربوط به دام عشایر بوده و نوع دام خریداری شده نیز میش حذفی می باشد.
آل هاشم با بیان اینکه خشک شدن مراتع به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین منبع تغذیه دام های عشایر باعث ایجاد مشکلات اقتصادی برای عشایر شده و وظیفه همه دستگاه های اجرایی حمایت از این قشر است، افزود: براساس تصمیمات کمیته مقرر شده است که در حوزه عشایر سه شهرستان اهر، کلیبر و میانه در میادین مربوطه فقط دام مازاد (میش حذفی) در سه میدان دواب به نرخ هر کیلو دام زنده کیلوئی ۳۰ هزارتومان و تحویل در درب کشتارگاه به نرخ ۳۳ هزار تومان توسط پشتیبانی امور دام و با همکاری ادارات کل امور عشایر، دامپزشکی و معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان و مدیریت جهادکشاورزی شهرستان خریداری شود.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی تاکید کرد: شرکت پشتیبانی امور دام نیز به صورت کشتار در اختیار مصرف کنندگان، اتحادیه و تعاونیه ای مربوطه ذخیره سازی کند.
به گزارش ایرنا، جمعیت عشایری آذربایجان شرقی در دوره ییلاقی ۱۳ هزار و ۲۹۵ خانوار بالغ بر ۷۰ هزار و ۵۷۷ نفر و در دوره قشلاقی ۸ هزار و ۹۷ خانوار با ۴۳ هزار و ۸۵۷ نفر است که در قالب ۲ ایل قره داغ و شاهسون و ۹ طایفه مستقل در دوره ییلاقی و ۷ طایفه مستقل در دوره قشلاقی شکل گرفته اند.
از جمعیت بیش از ۴ میلیون نفری آذربایجان شرقی، ۲ درصد را عشایر تشکیل می دهند که حدود ۲۰ درصد جمعیت دام سبک استان را در اختیار داشته و نقش چشمگیری در تولید محصولات دامی و لبنی بر عهده دارند.
عشایر آذربایجان شرقی سالانه  حدود ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۳۵ هزار تن شیر و  ۲ تن پشم تولید می کنند.
انتهای پیام/
 ۵۰ هزار راس دام مازاد برنیاز عشایر آذربایجان‌شرقی خریداری می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار