رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور؛

پرورش ماهی در قفس برای آذربایجان‌غربی توجیه اقتصادی ندارد

1398/08/08 - 11:54 - کد خبر: 5130 نسخه چاپی

نصر: رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: با انجام یک طرح مطالعاتی در ۱۳ سد استان مشخص شد که پرورش ماهی در قفس در سدهای شهید قنبری ماکو، حسنلوی نقده و سد ارس پلدشت از لحاظ ظرفیت برد و امکان توجیه اقتصادی ندارد و باید از روش‌های دیگری در این زمینه استفاده شود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، علی نکوئی‌فرد امروز در گفت و گویی افزود: مساله دما در این زمینه بسیار مهم است و سرما و گرمای استان برای پرورش ماهی در قفس مناسب نیست.

وی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه قرار بود که استان سالانه یکهزار تن پرورش ماهی در قفس داشته‌باشد اما با مطالعه انجام شده مشخص شد سرمایه‌گذاری در این راستا موجب متضرر شدن افراد می‌شود.

وی گفت: برای پرورش ماهی در پشت سد حسنلو به میزان بیش از هزار تن در سال مجوز صادر شده بود که با شکست مواجه شد و حتی ۱۰ تن برداشت نیز از این منابع آبی وجود نداشت.

نکوئی‌فرد اضافه کرد: رهاسازی شاه میگو در صورت موافقت محیط زیست در منابع آبی یاد شده و نیز مطالعه گونه‌های بومی و پرورش آنها در منابع آبی پیشنهاد دیگر این مرکز برای جایگزینی پرورش ماهی در قفس است.

وی با اشاره به بازسازی و حمایت از ذخایر موجود در منابع آبی استان بیان کرد: اشتغال پایدار مهمترین هدف در این زمینه است و در این راستا امسال مجوز صید شاه‌میگو نیز ممنوع شد و علت آن در خطر بودن ذخایر است.

وی افزود: با به خطر افتادن میزان ذخایز آبزیان در ارس درخواست شد تا به مدت دو تا سه سال ذخایر بازسازی شود که با همکاری شیلات امسال مجوز صید صادر نشد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به ظرفیت بالای موجود برای آبزی‌پروری در رودخانه ارس، گفت: هم‌اکنون سالانه از رودخانه و دریاچه پشت سد ارس سه هزار و ۸۰۰ تن ماهی برداشت می‌شود در حالی‌که از کل دریای خزر در چندین استان ۳۶ هزار تن برداشت می‌شود.

وی اضافه کرد: منبع آبی ارس عظمت بسیاری دارد و باید بقای این مکان را برای تولید پایدار بتوان حفظ کرد؛ در همین راستا طرح ارزیابی ذخایر شاه‌میگوی سد ارس نیز از جمله طرح‌هایی بود که انجام شده تا نسبت به حفاظت از گونه و منابع موجود اقدام شود.

آذربایجان‌غربی جزو ۱۷ استان ساحلی برتر در تولید آبزیان است که در حال حاضر سه هزار و ۵۰۰ نفر در بخش شیلات استان از جمله مراکز تکثیر و پرورش آبزیان، تعاونی‌های صید و صیادی و بخش حمل و نقل به فعالیت مشغول هستند.

انتهای پیام/

پرورش ماهی در قفس برای آذربایجان‌غربی توجیه اقتصادی ندارد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار