خبر/

آیا نگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منصفانه می‌ماند؟

1398/08/08 - 11:35 - کد خبر: 5127 نسخه چاپی

نصر: «رافائل گروسی» دیپلمات آرژانتینی درحالی ریاست آژانس بین المللی انرژی اتمی را پذیرفته که پیشتر بر نظارت قاطع و نگاه منصفانه نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو این نهاد تاکید کرده بود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، «رافائل گروسی» نماینده آرژانتین روز گذشته (سه شنبه) با رای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مدیر کل جدید این نهاد انتخاب شد و به سرپرستی «کورنل فروتا» پایان داد.

وی چندی پیش در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود که همکاری بیشتر ایران می تواند به سود برجام باشد.

گروسی همچنین از بازرسان پادمانی آژانس خواسته بود ارتباطات شفاف تری داشته باشند.

این دپیلمات آرژانتینی همچنین وعده داده بود، در صورت تصدی ریاست آژانس بین المللی انرژی اتمی، از یک سو نظارت قاطع و در عین حال منصفانه و از سوی دیگر گفت وگوی مداوم را در مورد برنامه هسته ای کشورهای عضو این نهاد در پیش گیرد.

به نوشته بلومبرگ، گروسی زمانی که نماینده آرژانتین در آژانس بود، معاونت «یوکیا آمانو» را بر عهده داشت و در اوج بازرسی ها از تاسیسات هسته ای ایران به همراه تیمی از کارشناسان به تهران سفر کرد و در انتشار گزارش نوامبر ۲۰۱۱ میلادی و جزییات مربوط به پرونده ادعایی «فعالیت های هسته ای پیشین ایران»(PMD) مشارکت داشت.

گروسی همچنین پیشتر ابراز عقیده کرده بود که آژانس باید در گزارش دهی خود، هرگونه عدم پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام کوتاهی نکند.

زعم این دیپلمات آرژانتینی، افزایش غنی‌سازی اورانیوم در ایران شاید تهدید فوری محسوب نشود، اما یک مسئله جدی است و جهت پیشگیری از تشدید تنش، باید با آن با دوراندیشی برخورد کرد.

این دیپلمات ۵۸ ساله آرژانتینی در مصاحبه با روزنامه فاینشنال تایمز ادعا کرده بود که موقعیت ایران تغییری نکرده و هنوز کمی بیشتر از یک سال تا رسیدن به نقطه تحول (یا توانایی ساخت سلاح اتمی) فاصله دارد.

پیشتر رسانه‌ها خبر داده بودند که «مارتا زیاکوا» از اسلوواکی و رئیس کنونی سازمان نظارت هسته‌ای این کشور، کورنل فروتا رومانیایی مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی که پس از مرگ یوکیا آمانو، سکان دار این آژانس شد، رافائل گروسی سفیر آرژانتین در سازمان ملل و لاسینا زربو دبیر اجرایی بورکینافاسویی سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای مستقر در وین، چهار نامزد اصلی برای احزار پست مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودند.

آژانس بین المللی انرژی هسته ای از زمان اجرای برجام تاکنون در ۱۶ گزارش فصلی پایبندی ایران به مفاد این توافق را تایید کرده است.

اکنون باید دید گروسی که روز گذشته فرمان هدایت آژانس بین المللی انرژی اتمی را در دست گرفت، می تواند به وعده خود عمل کند و نگاه منصفانه را به ماموریت غالب و تغییر ناپذیر این نهاد مبدل سازد.

انتهای پیام/

آیا نگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منصفانه می‌ماند؟ نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار