بابایی اقدم؛

حوزه شهرسازی به محلی برای کسب درآمد تبدیل شده است/ ضابطه فروشی در مسیرگشایی‌ها

1400/06/30 - 14:13 - کد خبر: 51220 نسخه چاپی

نصر: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی تبریز گفت: متاسفانه حوزه شهرسازی به محلی برای کسب درآمد تبدیل شده و دیدگاه شهرداری به حوزه شهرسازی به محلی برای کسب درآمد تبدیل شده است.

به گزارش نصر، فریدون بابایی اقدم در جلسه مبنی بر بررسی مشکلات و موضوعات مختلف در حوزه شهرسازی و معماری اظهار داشت: دعوت از معاونان شهرسازی و معماری مناطق مختلف برای بر دو هدف آشنایی اعضا کمیسیون و شنیدن مشکلات موجود در این حوزه از زبان این عزیزان است.
وی افزود: برخلاف دوره های گذشته در این دوره  از کمیسیون شهرسازی استقبال شد، در دوره گذشته این استقبال را شاهد نبودیم.
بابایی اقدم با اشاره اصلی ترین مباحث و موضوعات مورد بحث در کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: توجه به بازآفرینی شهری، اجرا طرح تفصیلی، اجرای معماری های اسلامی، رفع معضل حاشیه‌نشینی و همچنین مباحث مربوط به حریم شهر تبریز که موضوع بخش باسمنج در منطقه ۹ نیز از موضوعات مورد توجه این کمیسیون است.

حوزه شهرسازی به محلی برای کسب درآمد تبدیل شده است
وی تاکید کرد: متاسفانه حوزه شهرسازی به محلی برای کسب درآمد تبدیل شده و دیدگاه شهرداری به حوزه شهرسازی به محلی برای کسب درآمد تبدیل شده است.
بابایی‌اقدم اضافه کرد: تصمیمات خوبی برای گره گشایی و رفع مشکلات در حوزه شهرسازی در شهر می‌توان گرفت و با کمک اعضا شورا و کمیسیون شهرسازی و معماری و اجرا این تصمیمات می‌توان آنها را رفع کرد.

حوزه شهرسازی و معماری دچار روزمرگی است
فریدون بابایی اقدم گفت: حوزه شهرسازی و معماری دچار روزمرگی است و تکالیفی که تعیین می‌شود و هیچ زمانی برای رسیدگی به چالش های شهرسازی سطح شهر در لیست اقدامات این معاونت قرار نمی‌گیرد.
وی افزود: مناطقی که مستعد ساخت و ساز غیرمجاز است شناخته شود، انتظار می‌رود در مناطق مکان‌هایی که میزان بیشترین ساخت و سازهای غیرمجاز را دارند مشخص کنند.

شهرسازی دچار بازار چانه‌زنی برای تعداد طبقات ساختمان‌ها شود/ ضابطه فروشی در مسیرگشایی‌ها 
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: حواشی پرونده های پروانه ساخت، موجب شده شهرسازی دچار بازار چانه زنی برای تعداد طبقات ساختمان ها شود.
بابایی اقدم گفت: در خصوص تعرفه عوارض محلی، تعرفه باید مشخص شود، همچنین وحدت آرا در پرونده ها باید رعایت شود چرا که این تعدد آرا تبعات دارد، درآمدهای جایگزین در موارد حذف شده مشخص شود، نقش انفعالی حوزه شهرسازی در خصوص ظرفیت های سرمایه گذاری باید با اقدامات اصولی در این حوزه از میان برود.
وی ادامه داد: ضابطه فروشی در مسیرگشایی‌ها موجب شده که خیابانهای شهر تبریز تبدیل به خیابان شده است و بسیاری دیگر از موارد مرتبط با حوزه شهرسازی موجب برخی نارضایتی ها در این حوزه شده است.

انتقاد از دادن پروانه  به زمین‌های قراردادی
حکیمه غفوری عضو شورای شهر تبریز گفت: ما باید تمام هم و غممان بر ایجاد منابع درآمد پایدار باشد، چرا که نبود منابع درآمد پایدار موجب ایجاد مشکلات عدیده ونابسامانی شده است.
وی افزود: اینکه به زمین‌های قراردادی پروانه داده شود موجب می شود معاملات به سمت قراردادی رفته و به سند و ثبت رسمی توجه نمی‌شود.
غفوری اظهارداشت: شهرداران مناطق باید به کسب درآمد پایدار اصرار داشته باشد و درآمد از طریق ماده صد نیز کاهش دهیم.
علیرضا نوای باغبان عضو شورای شهر تبریز گفت: باید گزارشها را ماهانه ارایه کنید نه ۶ ماهه، میزان پروانه ها و متراژ ها را بصورت مقایسه ای ارایه شود و هر ماه اعضا شورا در جریان اقدامات کمیسیون شهرسازی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: ضوابط صدور پروانه و ریز اطلاعات مرتبط با صدور پروانه مشخصا بصورت گزارش ارائه شود.
باغبان افزود: در بودجه مبلغی پیش بینی شده که درآمد از ماده صد خواهد بود که با کمک شما و افزایش منابع درآمد پایدار این مبالغ کاهش خواهد یافت.
وی کاهش هزینه های جاری، افزایش طرح های توسعه ای، مسیرگشایی ها که می‌تواند موجب بازگشت سرمایه شود نیز از جمله دیگر اقدامات در زمینه درآمد زایی است.
روح الله رشیدی دیگر عضو شورای شهر تبریز گفت: از اینکه شهرسازی سعی دارد منابع مالی به معاونت مالی و اقتصادی شیفت داده شود و کسب درآمد و ایجاد منابع اقتصادی وارد حوزه مالی شود و حوزه شهرسازی بصورت تخصصی به سمت شهرسازی پیش برود بسیار خرسندم.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: از دیدگاه شهرسازی برای بودجه نویسی استفاده شود و شهر از این وضعیت آشفته شهرسازی خارج شود، خوشحالیم که خود شما نیز از این شرایط ناراضی هستید و قصد بهبود شرایط را دارید.
 روح الله رشیدی افزود: برای ایجاد وحدت رویه در آرا یک پرونده،  اگر مقدور است آرا سه ماه گذشته تحلیل شود و اینکه چرا این مقدار تعدد آرا وجود دارد مشخص شود.
وی اظهارداشت: در خصوص حضور ارباب رجوع، حضور ارباب رجوع مثل گذشته صورت می‌گیرد و کاهش حضور فیزیکی ارباب رجوع را باید رقم بزنیم.
در ادامه معاونین شهرسازی و معماری مناطق دهگانه شهرداری تبریز در خصوص شرایط و مشکلات حوزه شهرسازی مباحثی را مطرح کردند.
انتهای پیام/
حوزه شهرسازی به محلی برای کسب درآمد تبدیل شده است/ ضابطه فروشی در مسیرگشایی‌ها خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار