استاندار آذربایجان شرقی:

استاد شهریار، احیاگر غزل فارسی است/ مقبرة‌الشعرا نماد وحدت و هویت ملی ایرانیان است

1400/06/27 - 10:27 - کد خبر: 50999 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی، استاد شهریار را از نوادر تاریخ شعر ایران و احیاگر غزل فارسی دانست و گفت: نام شهریار، شایسته نمایندگی شعر و ادب فارسی است.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی جمعه شب در آئین گرامی‌داشت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، اظهار داشت: آن‌چه ایران ما را در ناملایمات و سختی‌های روزگار همچنان استوار نگه داشته، هویت ملی آن بوده که در قالب‌های مختلف خود را نمایان ساخته و مردمان این دیار را به یکدیگر پیوند داده است.
وی، زبان فارسی را یکی از قالب‌های هویت ملی ایرانیان دانست و گفت: این زبان در تعامل با زبان‌های قومی و محلی، ریشه‌ها و علایق ملی و فرهنگی ما را نیرو بخشیده و هویت ملی اقوام ایرانی را به یکدیگر پیوند داده‌ است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه شعر، نگهبان و رواج‌دهنده زبان فارسی در طول تاریخ بوده است، افزود: بالندگی این زبان در گرو تلاش شعرا و ادیبان نام‌آور ایران‌زمین بوده و شعر در همه عرصه‌های زندگی به پررنگ‌ترین شکل حضور داشته است.
وی با اشاره به اینکه ایران، مهد شعر، ادبیات و سخن‌سرایی بوده و همه ملت‌ها مسحور سخن شاعران این دیار بوده‌اند، گفت: در چنین جامعه‌ای، اختصاص روزی برای پاسداشت شعر و ادب، ضروری بود و خرسندیم که روز 27 شهریور، سالروز درگذشت استاد شهریار به این امر اختصاص یافته است.
 پورمحمدی با بیان اینکه شهریار به اقرار همگان، جامع شهر کلاسیک و مدرن است، افزود: برتری شهريار بر شاعران معاصر خود را بدون کمترین تردیدی می‌توان دریافت؛ او به اعتبار کیفیت و کمیت آثارش، از نوادر تاریخ شعر ایران است.
وی ادامه داد: استاد شهریار نه تنها توان و تبحر خود را در هماوردی با ارکان شعر ايران به نمايش گذاشته، بلکه در جريان تداوم سنت‌های ادبی، ذهنيت و نگرش جدیدی هم وارد کرده است.
پورمحمدی افزود: این نگرش نو، تحولی شگرف در برخی از قالب‌های شعر فارسی پدید آورده و جريان پويايی که با عنوان «غزل نو» از آن یاد می‌شود، مرهون غزل‌های استاد است.
وی تصریح کرد: شهريار را می‌توان احیاگر غزل فارسی دانست که باعث شد، غزل بار دیگر به عنوان پویاترین گونه شعر فارسی خودنمایی کند.
استاندار آذربایجان شرقی در پایان با اشاره به اینکه این مراسم باشکوه را در مقبرة‌الشعرا جشن می‌گیریم، افزود: شاعران اقوام مختلف ایران باستان، در این محل آرام گرفته‌اند و شهریار نگین این حلقه باشکوه است.
وی با بیان اینکه مقبرة‌الشعرا، نماد وحدت و هویت ملی ایرانیان است، افزود: جامعه ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و بازیابی هویت ملی است.
در این آئین که با حضور چهره‌های سرشناس فرهنگی و ادبی و مسئولان کشوری و استانی در مقبرة‌الشعرای تبریز برگزار شد، نشان‌های درجه یک هنری به استاد محمدعلی جدیدالاسلام، استاد یونس نصیری، استاد رضا حسینی بقانام و استاد جمشید علیزاده اعطا شد.
انتهای پیام/
 استاد شهریار، احیاگر غزل فارسی است/ مقبرة‌الشعرا نماد وحدت و هویت ملی ایرانیان است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار