رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

اشعار شهریار سرشار از احساس، عاطفه، معنویت و دیانت است

1400/06/27 - 09:38 - کد خبر: 50990 نسخه چاپی

نصر: رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه اشعار شهریار سرشار از احساس، عاطفه، معنویت و دیانت است، متذکر شد: اشعار هیچ‌ شاعر معاصری مانند شهریار نتوانسته است در میان مردم نفوذ کند و اکنون مردم در سراسر ایران شعرهای او را در حافظه دارند.

به گزارش نصر، غلامعلی حداد عادل جمعه شب در همایش ملی روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار که در مقبره الشعرای تبریز برگزار شد، اظهار کرد: من سخنانم را با این سه بیت مولانا آغاز می‌کنم: « ساربانا بار بگشا زاشتران/ شهر تبریز است و کوی گلستان - فر فردوسیست این پالیز را / شعشعهٔ عرشیست این تبریز را- هر زمانی نور روح‌انگیز جان / از فراز عرش بر تبریزیان» ؛ اگر بخواهیم درباره تبریز  سخن بگوییم باید هفته‌ها و ماه‌ها از این شهر بزرگ تاریخی یاد کنیم چرا که در هر برهه از تاریخ پر حادثه‌ی ایران، نام تبریز می درخشد.
وی ادامه داد: از دوران صفویه، جنگ ایران و روس در دوره‌ی قاجار، دوران مشروطیت و همچنین در انقلاب اسلامی، ثقه الاسلام ها، ستارخان ها، باقرخان ها، امام جمعه های شهید و سرداران بزرگ جنگ همچون ستاره‌ درخشیده اند. 
وی با بیان اینکه تبریز شهر علم، هنر، صنعت و تجارت بوده است، افزود: در طول تاریخ بزرگان زیادی از همه جای ایران خود را به این دیار رسانده اند و این مقبره الشعرا گنجینه‌ای از بزرگان همه‌ی ایران زمین است که جاذبه تبریز آنها را به اینجا می‌کشانده است.
حدادعادل در تشریح نام کسانی که در مقبره‌الشعرا مدفون شده اند، گفت: اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شروانی، ظهیرالدین فاریابی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مغربی تبریزی، مانی شیرازی، لسانی شیرازی، شکیبی تبریزی، لسانی شیرازی، شهریار و ... بزرگانی هستند که در این محل دفن شده اند.
وی اضافه کرد: گمان نمی‌کنم در هیچ شهری مقبره الشعرایی به قدمت و غنای این مکان وجود داشته باشد چرا که این خاک گوهرهایی را در خود نهان کرده است ‌که سند اصالت و عظمت آذربایجان محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در شهری به عظمت تبریز شاعری چون شهریار متولد می‌شود که متعلق به ایران و افتخار آذربایجان و تبریز است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد: شهریار با شعر کهن انس داشت و بر تاریح ادب فارسی و شعر معاصر مسلط و آشنا بود  و نه تنها دل در گروی سعدی و حافظ داشت، بلکه با ملک الشعرای بهار و نیما نیز انس داشت.
وی ادامه داد: شهریار از حوادث مهم دوران خود غافل نبود و رد پای همه حوادث در دیوان او دیده می‌شود و شهریار هرگز از ملامت کنندگان خود نهراسید و انقلاب اسلامی را برای خود یک بشارت می‌دانست.
حدادعادل اضافه کرد: شهریار زمانی شعر ترکی می‌سرود که نوشتن شعر و چاپ کردن کتاب ترکی جرم محسوب می‌شد اما او به وسیله‌ی شعر «حیدربابا» جان تازه ای به شعر ترکی داد و بخاطر این دلایل، شورای عالی انقلاب فرهنگی روز بزرگداشت شهریار را روز شعر و ادب فارسی نامید و همه‌ی ما شهریار را نمونه‌ی کامل یک آذربایجانی و تبریزی تمام عیار و یک ایرانی غیرتمند می‌دانیم. 
وی یادآور شد: شهریار به همان اندازه که به زبان مادری علاقه داشت، دلبسته‌ی زبان فارسی نیز بود و اگر کسی بخواهد سیاست ایران درباره زبان فارسی و ترکی را بداند، ما می‌گوئیم شهریار الگوی ما است که به زبان فارسی و ترکی شعر گفته است و اصلا سیاست نظام نیز همین است که زبان ترکی بعنوان زبان آذربایجان و زبان فارسی بعنوان زبان رسمی و ملی محترم شمرده شود و اصلا دوگانه‌ای بنام ترکی- فارسی نداریم چرا که زبان ترکی و سایر زبان‌های غیر فارسی سرمایه‌های فرهنگی ایران هستند.
وی در پایان گفت: زبان فارسی در طول تاریخ پیوند همه‌ی ایرانیان و مایه افتخار همه‌ی ایرانیان در جهان است و ما خوشحال هستیم که نام شهریار را بعنوان یک تبریزی بزرگ و ایرانی عزیز گرامی می‌داریم.
به گزارش ایسنا، در این مراسم تنی چند از شعرای تبریزی اشعاری را سرودند و همچنین به تعدادی از هنرمندان تبریزی درجات ۱ و ۲ هنری اعطا شد.
انتهای پیام/
اشعار شهریار سرشار از احساس، عاطفه، معنویت و دیانت است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار