توسط سازمان بسیج علمی آذربایجان شرقی؛

وبینار تخصصی کشاورزی، امنیت و ایمنی غذایی در تبریز برگزار می‌شود

1400/06/26 - 17:53 - کد خبر: 50973 نسخه چاپی

نصر: وبینار تخصصی کشاورزی، امنیت و ایمنی غذایی با رویکرد ملی ۱۸ اسفندماه توسط سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی در تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش نصر، نشست تخصصی بررسی نحوه برگزاری وبینار کشاورزی، امنیت و ایمنی غذایی ظهر جمعه با حضور رئیس و اعضای کارگروه کشاورزی خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی برگزار شد.
نادر ارسلانی، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی در این نشست تخصصی، امنیت غذایی را هم راستا با امنیت کشورها ذکر کرد و گفت: در آینده نزدیک امنیت تمامی کشورها با امنیت غذایی آنها تأمین می‌شود.با افزایش جمعیت ۹ میلیاردی دنیا در سال ۲۰۵۰ مصرف مواد غذایی نیز دو برابر افزایش پیدا می‌کند.
وی گفت: این افزایش جمعیت و مواد غذایی با مشکلاتی همچون محدودیت زمین‌های کشاورزی، کمبود آب، بالا بودن ضایعات کشاورزی مشکلات بسیار زیادی را در بحث امنیت غذایی به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: از نظر فائو امنیت غذایی یعنی دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم است و سه عنصر مهم آن؛ موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا است.
ارسلانی اظهار داشت: برای رسیدن به امنیت غذایی مهم‌ترین موضوع اصلاح الگوی مصرف است که آن هم باید فرهنگ سازی شود. حجم زیاد ضایعات کشاورزی و مواد غذایی، اتلاف زیاد منابع آبی در کشاورزی، عدم توجه به نگهداری مناسب محصولات زراعی و باغی از جمله مصادیق نگران کننده عرصه کشاورزی است.
ارسلانی محورهای وبینار «کشاورزی، امنیت و ایمنی غذایی» را موارد زیر عنوان کرد؛
- تهدیدها و چالش‌های امنیت و ایمنی غذایی
- راهکارهای ارتقای سلامت، امنیت و ایمنی محصولات کشاورزی
- راهکارهای افزایش کارایی تولید محصولات کشاورزی
- اصلاح الگوی کشت
- ذخایر ژنتیکی و نقش آن در امنیت غذایی
- فرآوری و نگهداری مناسب محصولات زراعی و باغی
- مدیریت مصرف آب در کشاورزی
- مدیریت هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی
- گیاهان تراریخته؛ چالش‌ها و فرصت‌ها
- بیوتروریسم و امنیت غذایی
- دریاچه ارومیه، تهدیدها و فرصت‌ها ذکر کرد.
آلودگی زیست محیطی تهدیدی برای کشاورزی
نادر نظام دوست شادباد مسئول مرکز هدایت گیاهان دارویی خانه نخبگان این سازمان نیز به عنوان یک میکروبیولوژیست از آلودگی محصولات کشاورزی سخن گفت و افزود: اگر محصولات کشاورزی به انواع آلودگی باکتری، ویروسی و قارچی آلوده شوند امنیت غذایی با چالش و نگرانی بسیار عمده‌ای روبه رو می‌شود.
وی در ادامه گفت: در بحث امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید به آن توجه شود گیاهان دارویی است. گیاهان دارویی باید به صورت فراوری شده در سبد غذایی مردم باشد.
امنیت غذایی مؤلفه امنیت کشورها
علی احمدآبادی یکی از اعضای خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی آذربایجان شرقی نیز در ابتدای صحبت‌های خود امنیت غذایی را مؤلفه قدرت کشورها ذکر کرد و افزود: کشورهایی که غذا تولید کرده و کشورهای دیگر را به خودشان وابسته کنند قدرتمند هستند. گاهی اوقات نیز کشورهای عقب مانده به قدرتمند شدن این کشورها کمک می‌کنند.
وی با اشاره به پیشرفت‌های زیاد صورت گرفته در زمینه تکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد: آینده امنیت غذایی به تکنولوژی‌های جدید وابسته است که باعث سلامت توسعه غذایی می‌شود.کشور ما در زمینه بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی می‌تواند تأثیر گذاری زیادی داشته و در جهت امنیت غذایی کمک کننده باشد.
احمد آبادی با بیان اینکه محصولات تراریخته نیز امنیت غذایی را تهدید می‌کند افزود: ۹۰ درصد سویای کشت شده در جهان تراریخته است. آمریکا در ۹۹ درصد زمین‌های کشاورزی خود محصولات تراریخته برای خود و دیگر کشورها کشت می‌کند و این محصولات امنیت و ایمنی غذایی ما را به خطر می‌اندازد.
وی ادامه داد: در جهت تأمین امنیت غذایی کشور روسیه اعلام کرده است ما محصولات تراریخته نمی‌خواهیم. آنها سلامت غذایی را در نظر می‌گیرند، شاید آنها در کشور خودشان محصول سالم تولید می‌کنند.
عضو خانه نخبگان سازمان بسیج علمی با اظهار تأسف از اینکه محصولات کشاورزی در داخل حاوی مقادیر زیادی سم است خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور خودمان تروریسم شیمیایی به وفور انجام می‌شود، کشاورزی ما به سم و دزهای بالای کودهای شیمیایی آلوده است. برای اینکه محصول بیشتری به دست آورند کود زیادی به مزارع سمپاشی کرده و باعث افزایش بیماری‌های مختلف می‌شوند.اکثر بیماری‌ها از سالم نبودن محصولات غذایی است. اگر محصولات کشاورزی سالم باشد سلامت جامعه نیز خودش را نشان می‌دهد.
مسئول مرکز حمایت گیاهان دارویی سازمان بسیج علمی آذربایجان شرقی با بیان اینکه مصرف آب نیز باید مدیریت شود تصریح کرد: از آنجایی که کشور نیمه خشک هستیم باید مصرف آب شرب خانگی و کشاورزی به صورت بهینه مدیریت شود در حالی که تاکنون در این زمینه فرهنگ سازی نشده است.
انتهای پیام/
 وبینار تخصصی کشاورزی، امنیت و ایمنی غذایی در تبریز برگزار می‌شود نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار