رییس سازمان جهاد کشاورزی استان:

60 درصد تولیدات کشاورزی آذربایجان‌شرقی مربوط به حوزه زراعت است

1400/06/23 - 10:48 - کد خبر: 50838 نسخه چاپی

نصر: رییس جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که کشاورزی قراردادی در تنظیم بازار محصولات تاثیر بسزایی دارد، گفت: حدود ۶۰ درصد تولیدات کشاورزی استان مربوط به حوزه زراعت است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی شامگاه دوشنبه در جلسه  هماهنگی کشت پاییزه با محوریت اهمیت حوزه زراعت در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: یکی از مهم ترین بخش هایی که در تامین امنیت غذایی نقش ایفا می کند، حوزه زراعت است.
وی با بیان میزان تولیدات در بخش کشاورزی استان و شهرستان ها گفت: حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد تولیدات کشاورزی مربوط به حوزه زراعت و بقیه مربوط به تولیدات دامی و باغی است.
رییس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: با توجه به وضعیت آب و هوایی کشور و استان، کشت بیشتر محصولات زراعی به خصوص محصولات استراتژیکی مثل گندم، جو و کلزا در پاییز انجام می شود، بنابراین آغاز فصل زراعی برای فعالان این بخش بسیار مهم است و کشت این محصولات باید در این فصل با برنامه ریزی های دقیق اجرا شود تا شاهد برداشت محصول در خرداد ماه سال بعد باشیم.
فتحی با بیان اینکه سیاست های اجرایی وزیر جهاد کشاورزی در الگوی کشت تدوین و به استان ها ارسال شده و در آن بر اجرای کشاورزی قراردادی تاکید شده است، گفت: اتحادیه تعاونی های روستایی با توجه به مفاد کشاورزی قراردادی،  در صورت امکان باید با کشاورزان قرارداد بسته و محصولات تولید شده آنها را خریداری کنند.
وی با تاکید بر تاثیر کشاورزی قراردادی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی افزود: کشاورزی قراردادی با حذف واسطه ها، نظارت بر تولید و تضمین در خرید می تواند به تولید بیشتر با قیمت مناسب تر برای مصرف کننده منجر شود.
فتحی به اجرای صحیح و منظم الگوی کشت تاکید کرد و گفت: اگر انحراف از معیار و برش تعیین شده برای هر شهرستان به ۲۰ درصد برسد، عملاً الگوی کشت اجرایی نشده و مشکلات زیادی در آینده ایجاد خواهد کرد.
رییس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به تامین بذر و کود مورد نیاز برای اجرای کشت پاییزه گفت: با توجه به اطلاع رسانی و برنامه ریزی کارشناسان و ذخیره بذر خودمصرفی توسط خود کشاورزان از سال های قبل در تامین بذر نگرانی وجود ندارد اما با توجه به افزایش قیمت کود فسفات و عدم تمایل کشاورزان برای خرید این کود، نگرانی هایی وجود دارد که کارشناسان با توصیه های خود باید بر این امر پافشاری کنند.
فتحی همچنین با اشاره به تامین سوخت مورد نیاز ماشین آلات کشاورزی خاطرنشان کرد: طبق قوانینی که به تازگی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده، تامین سوخت موردنیاز بخش کشاورزی توسط خود این وزارت مهیا خواهد شد و شرکت های نفتی و پالایشی اقدامات تشریفاتی را انجام خواهند داد بر این اساس برای جلوگیری از قاچاق و استفاده غیرکشاورزی برنامه ریزی هایی انجام شده که یکی از آنها پلاک دار نمودن تراکتور ها می باشد.
به گزارش ایرنا،  اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است و این استان سالانه نزدیک به پنج میلیون تن تولیدات کشاورزی دارد.
انتهای پیام/
60 درصد تولیدات کشاورزی آذربایجان‌شرقی مربوط به حوزه زراعت است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار