یادداشت/

افزایش واکسیناسیون، نوید بخش روزهای پر التهاب کرونایی

1400/06/23 - 09:21 - کد خبر: 50832 نسخه چاپی

نصر: از حدود 17 ماه پیش ویروس کرونا نه تنها ایران، بلکه تمام کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است و تبعات و پیامدهای این بیماری سبب شده در بسیاری از کشورها اقدامات و امکانات لازم برای تولید و توزیع واکسن فراهم شود؛ از جمله واکسن‌ هایی که در کشورهای مختلف در حال حاضر تولید و در سطح گسترده قابل دسترسی است واکسن سینوفارم، آستارازانکا، اسپوتنیک، فایزر، مدرنا و آکسفورد است.

در ایران نیز چندین شرکت مانند پاستور، رازی، کووبرکت و فخرا مجوز برای تولید واکسن را دریافت کرده ‌اند و برخی از آن ها مانند کووبرکت اکنون در مرحله تولید انبوه هستند، اما همزمان با تولید واکسن، اقدامات برای واردات واکسن هم انجام شده و بخشی از اقشار جامعه از جمله پزشکان، پرستاران، سالمندان و افراد در معرض خطر واکسینه شده ‌اند، از آنجایی که تنها راه قطع زنجیره کرونا واکسیناسیون است، بنابراین این مهم مورد توجه همه دولت‌ ها قرار گرفته و در این مورد کوشش‌ هایی به عمل آمده است.
به نظر می رسد،  دولت سیزدهم رویکرد اصلی خود در حوزه بهداشت و مقابله با کرونا را بر محور تسریع تامین واکسن و واکسیناسیون سراسری بنا نهاده است؛ چراکه مقایسه آمارهای روزانه اعلام شده کرونا در شهرهایی‌‌ که بخش زیادی از جمعیت ‌شان را واکسینه کردند نشان می ‌دهد که آمار بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر کاهش چشمگیری داشته است. استان سیستان و بلوچستان مثال روشنی از این ماجراست.
در حال حاضر در ایران بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون 33 میلیون و 927 و 76 ‌‌دُز واکسن کرونا تزریق شده و میزان واکسیناسیون کرونا به 25.8 درصد رسیده است. البته تاکنون حدود 12  درصد جمعیت کشور به طور کامل (دو دز) واکسینه شده‌ اند، به گفته کارشناسان برای مشاهده تاثیر اصلی واکسن ‌ها این عدد باید به حدود 80 درصد برسد.
به موازات سرعت گرفتن واکسیناسیون علیه کرونا و البته سیر طبیعی کاهشی بیماری، در حال حاضر از تعداد شهرهای قرمز کرونایی کاسته شده و اکنون 168 شهر قرمز، 209 شهر نارنجی و 71 شهر زرد در کشور داریم.
با نیم نگاهی به وضعیت شهرهایی که واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام گرفته، این موضوع به سادگی اثبات می ‌شود که شتاب تزریق واکسن کرونا که در دولت قبلی به علت سوء مدیریت یا سیاست ‌بازی از مردم دریغ شد، روزانه جان صدها نفر را نجات می ‌دهد و مانع بستری شدن ده‌ ها هزار نفر در بیمارستان ‌ها می ‌شود.
از طرفی همکاری وزارت بهداشت و هلال احمر در واردات واکسن سبب شده در یک هفته گذشته بیش از 15میلیون دُز واکسن به کشور وارد شود. افزایش مراکز واکسیناسیون در شهرها نیز تاییدی بر این ادعا است.
برآیند کلی از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور این است که روند واکسیناسیون عمومی از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تسریع شده و طی روزهای اخیر تزریق واکسن به گروه سنی 25 تا 30 سال و اکثر دانشجویان کشور، آغاز شده است. ناگفته پیداست واکسیناسیون عمومی و سرعت بخشیدن به آن، یکی از مطالبات جدی مردم در یک سال اخیر بوده است.
سرعت واکسیناسبون و واردات واکسن باعث شده وزیر بهداشت وعده دهد که تا دهه فجر همه جمعیت کشور واکسینه شوند و طی قراردادهای بسته شده، تا پایان مهرماه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون ‌‌دُز واکسن کرونا وارد کشور شود.
انتهای پیام/
افزایش واکسیناسیون، نوید بخش روزهای پر التهاب کرونایی سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار