مشاهیر آذربایجان (21)/

نصرالله مدقالچی؛ صدای آشنای تکرار غریبانه روزهای آنه

1400/06/23 - 13:19 - کد خبر: 50771 نسخه چاپی

نصر: به دنبال انتشار سلسه مطالبی در خصوص مشاهیر آذربایجان امروز به زندگی نصرالله مدقالچی می پردازیم.

نصرالله مدقالچی زادهٔ ۷ مهر ۱۳۲۳ در تبریز، محلهٔ اهراب، کوچهٔ مدقالچی‌ها است. نام شناسنامه‌ایِ او نصرالله است، اما خانواده (پدر و مادر) و دوستان او را «ناصر» صدا می‌کنند. وی یکی از دوبلورهای معروف ایران است.
پدربزرگ آقای نصرالله مدقالچی که آن زمان رئیس شورای محله بوده است، مرد بسیار خوب و قابل احترامی برای مردم  بود. از این رو این کوچه به نام مدقالچی مانده است. در کودکی پدر ایشان از تبریز به تهران مهاجرت کرد.
صدای زیبا و دلنشین نصرالله مدقالچی به عنوان راوی در فیلم عیسی مسیح (انجیل لوقا) بسیار زیباست و باعث شد تا ایشان جایگاهی ماندگار در ذهن مسیحیان ایران داشته باشد.
صدای نصرالله مدقالچی روی بازی فوق العاده مایکل آنسارا بازیگر نقش ابوسفیان در محمد رسول‌الله یکی از معروف ترین آثار وی می باشد که با صدای وی جاودانه گردید. ایشان از گویندگان سرشناس تیزرهای تبلیغاتی نیز به حساب می آیند. تیزرهای نصرالله مدقالچی به دلیل صدای خاص وی معمولا ماندگار می شوند.
نصرالله مدقالچی دکلمه های مشهوری دارد. همه آنه را به خاطر دارند. ایشان از قدیمی ترین دکلمه خوانان ایران هستند. صدای وی به تن صدای نریتورهای آلمانی نزدیک است و شاید حضور طولانی مدت ایشان در کشور آلمان بر لحن صدایشان بی تاثیر نبوده است. دکلمه زیبا و بیاد ماندنی کارتون آنشرلی ، "آنه، تکرار غریبانه روزهایت چگونه گذشت‌.." نیز از آثار ماندگار ایشان است.
مدقالچی از دیرپاترین گویندگان نقش‌های مکمل در تاریخ دوبله است که به جای چهره‌های برجسته‌ای از سینمای جهان نظیر ژان گابن، جین هَکمَن، آنتونی هاپکینز نیز به‌خوبی شناخته شده‌است. از کارهای شاخص وی می‌توان به گویندگی به جای مایکل آنسارا در نفش «ابوسفیان» در فیلم محمد رسول‌الله و همچنین دکلمه به یاد ماندنی آنشرلی اشاره کرد.
استدیو عصرطلایی اولین مکان شروع
در پایان دبیرستان از طریق دایی‌ خود با بیژن علی‌محمدی پسر بزرگ آقای علی محمدی ‌منش و بهروز علی محمدی هم پسر کوچکش که مدیر دوبلاژ بودند آشنا شد و استدیو عصرطلایی اولین کار کوتاه ایشان آغاز شد.
مدقالچی در سال 1346 ازدواج کرد و دو فرزند پسر دارد که پسر کوچکش در تلویزیون آلمان، در حوزه صدابرداری مشغول به کار است.
انتهای پیام/
نصرالله مدقالچی؛ صدای آشنای تکرار غریبانه روزهای آنه نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار