گزارش/

بازار لوازم التحریر بی رمق تر از گذشته در تبریز

1400/06/21 - 15:55 - کد خبر: 50731 نسخه چاپی

نصر: بازارلوازم التحریردر این روزها با آموزش مجازی دانش آموزان و عدم امکان توزیع کتب درسی دانش آموزان توسط کتابفروشی‌ها، بی رمق‌تر از گذشته بوده واغلب فعالان در این صنف را متضرر کرده است.

به گزارش نصر، این روزها صدای پای رکود در بازار لوازم التحریر بیشتر از گذشته به گوش می‌رسد و با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دیگر خبری از همهمه خرید دانش آموزان در روزهای مانده به بازگشایی مدارس نیست.
حالا با شیوع ویروس کرونا، دیگر بوی ماه مهر هم به مشام نمی‌رسد و رکودی بی سابقه به جان بازار لوازم التحریر افتاده است؛ دانش آموزان از بلاتکلیفی برای بازگشایی مدارس می‌گویند و فروشندگان نیز از رکود بی سابقه و متضرر شدن گله دارند.

کاهش ۱۰۰ درصدی فروش لوازم التحریر
رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر فروش لوازم التحریر، ۱۰۰ درصد کاهش یافته است چرا که بازگشایی مدارس به صورت قطعی مشخص نیست و به همین دلیل فروشی نداریم.
صمد امین پور ادامه داد: بازار فروش لوازم التحریر وابسته به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌هاست و از این رو با وضعیت پیش آمده، دانش آموزان نیز به خرید لوازم التحریر اشتیاقی ندارند.
وی افزود: واردات لوازم التحریر منوط به فروش آن است و در حالت کلی وضعیت در این بازار، آن گونه که انتظار می‌رود نیست و از سویی، توزیع کتاب‌های درسی در مدارس نیز بر افت بازار فروش لوازم التحریر دامن زده است.
امین پور با اشاره به افزایش قیمت لوازم التحریر گفت: در حال حاضر در کل کشور، بازار لوازم التحریر با رکود مواجه شده است و رونق دوباره این بازار، منوط به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها خواهد بود.

بهانه‌ای به نام تعویض کاغذ باطله با نوشت افزار
رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار تبریز ادامه داد: دست فروشان لوازم التحریر واقع در راسته کوچه، تربیت و هم‌چنین، چادرهای میادین شهرداری، باعث رکود بیشتر در بازار لوازم التحریر شده است و با وجود اینکه با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند متأسفانه اکثر خریداران لوازم التحریر برای خرید به آنجا مراجعه می‌کنند.
یکی از فروشندگان لوازم التحریر در تسوج در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: علیرغم تأثیرات شیوع ویروس کرونا بر بازار لوازم التحریر، طی دو سال گذشته توزیع کتب درسی از مغازه‌های کتاب فروشی جمع آوری شده و از سوی اداره آموزش و پرورش به مدارس محول شده است.
علیرضا خوش نیت ادامه داد: توزیع کتب درسی در مغازه‌های لوازم التحریر فروشی یک فرصت بود و برای مغازه داران، حدود ۹ درصد سود به همراه داشت اما اکنون به مدارس محول شده است و از این رو مدیران مدارس نیز از توزیع کتب درسی به دلیل مشغله‌های فراوان، گله مند هستند.
وی افزود: فروش لوازم التحریر به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دچار رکود شده است و اکنون نیز وضعیت بازگشایی مدارس، چندان مشخص نیست و از این رو دانش آموزان نیز برای خرید لوازم التحریر بلاتکلیف مانده‌اند.
این فروشنده لوازم التحریر بیان کرد: علیرغم افزایش قیمت لوازم التحریر، صنف لوازم التحریر جز مشاغلی است که همواره در محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز، تعطیل شده است که این محدودیت‌ها نیز به نوبه خود، متضرر شدن فروشندگان لوازم التحریر و کتابفروشی‌ها را به دنبال داشته است.
خوش نیت افزود: در سال جاری قیمت کتب درسی، کمک درسی و حتی لوازم التحریر افزایش یافته و از سویی کیفیت لوازم التحریر نیز کاهش یافته است.
وی از عرضه لوازم التحریر چینی در بازار لوازم التحریر گله کرده و گفت: عرضه لوازم التحریر چینی به بازار با ظاهر فریبنده، اکثر دانش آموزان را به خرید آنها سوق می‌دهد و با وجود اینکه طی سال‌های گذشته، لوازم التحریر دارا و سارا طراحی شد اما به علت افزایش قیمت، دانش آموزان توان خرید نداشتند اما حالا لوازم التحریر چینی با قیمت مناسب، در بازار خودنمایی می‌کند.

فروش لوازم التحریر غیراستاندارد
خوش نیت ادامه داد: در بازارهای هفتگی، لوازم التحریر غیراستاندارد به فروش می‌رسد و متأسفانه مردم بدون توجه به کیفیت، اقدام به خریداری لوازم التحریر بی کیفیت می‌کنند.
وی در پایان افزود: بازارهای هفتگی یک آسیب جدی برای بازار لوازم التحریر است که بدون مجوز در سطح شهر به فروش لوازم التحریر بی کیفیت اقدام می‌کنند و باید مسئولان ذی ربط نظارت خود را در برخورد با این موضوع، افزایش دهند.
یکی از والدین دانش آموز پایه هفتم در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: افزایش قیمت لوازم التحریر، شیوع ویروس کرونا و بلاتکلیفی در بازگشایی مدارس، منجر شده است تا تمام دانش آموزان از خرید لوازم التحریر به طور کلی منصرف شوند و یا از دفاتر باقی مانده سال‌های گذشته استفاده کنند.
زارعی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا، دانش آموزان و حتی خانواده‌ها را نیز سردرگم کرده است و تا کنون تکلیف بازگشایی مدارس به طور دقیق مشخص نشده است و اگر قرار بر این باشد تا دانش آموزان به صورت حضوری در مدارس آماده شوند من هرگز به دخترم اجازه نخواهم داد تا در مدارس حضور داشته باشد چرا که ویروس کرونا هنوز ما را تهدید می‌کند.
وی افزود: سال گذشته تعدادی دفاتر، کیف و حتی یونی فرم مدرسه را تهیه کردیم اما دخترم فقط چند بار پوشید و حالا بدون استفاده مانده است؛ در سال گذشته تنها به خاطر حضور چند روزه دانش آموزان در مدرسه مجبور به خرید یونی فرم شدیم که منطقی نبود و امسال این اشتباه را تکرار نمی‌کنیم.

خرید تبلت و گوشی همراه به جای لوازم التحریر
زارعی در پایان گفت: از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است مدارس نیز تعطیل شده و همه والدین مجبور به خرید تبلت و یا گوشی همراه شده‌اند و به همین دلیل خرید لوازم التحریر از رونق افتاده است.
حالا شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت، بازار لوازم التحریر را با رکود باورنکردنی مواجه کرده است؛ رکوردی که اغلب فعالان در این صنف، از آن گله مند هستند و یکی از مهم‌ترین دلایل این رکود را محول کردن توزیع کتب درسی دانش آموزان به مدارس می‌دانند؛ آنها معتقد هستند که تنها راه برون رفت از این رکود و رونق دوباره در بازار لوازم التحریر، ریشه کن شدن ویروس کرونا و بازگشایی مدارس است.

آناهیتا رحیمی
انتهای پیام/
بازار لوازم التحریر بی رمق تر از گذشته در تبریز خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار