یادداشت/

پارالمپیکی ها بازهم جور المپیکی ها را کشیدند

1400/06/19 - 20:34 - کد خبر: 50594 نسخه چاپی

نصر، تیم پارالمپیک ایران پس از چند روز درخشش در مسابقات پارالمپیک توانست با کسب ۲۴ مدال رنگارنگ در رده سیزدهم قرار گیرد.

مسابقات پارالمپیک توکیو بعد از چند روز تلاش و رقابت هزاران ورزشکار از سراسر دنیا این هفته به اتمام رسید که در این مسابقات ورزشکاران ایرانی در رشته های مختلف توانستند با کسب ۲۴ مدال طلا، نقره و برنز در رتبه سیزدهم قرار بگیرند و بهترین عملکرد تاریخ پارالمپیک ایران را پس از پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن داشته باشند.
برخلاف تیم المپیک ایران که در این دوره عملکرد آن چنان خوبی نتوانسته بود از خود نشان دهد، پارالمپیکی ها بازهم توانستند ورزش ایران را سربلند کنند و ضعف المپیکی ها را جبران کردند.
ورزشکاران پارالمپیکی ایران که در ۲ دوره اخیر این مسابقات ۲۴ مدال کسب کرده بودند، در این دوره هم ۲۴ مدال کسب کردند تا عملکرد قابل قبولی را نسبت به سایر کشور ها داشته باشند و در رده چهارم تیم های آسیا قرار گیرد.

افتخار مثل تیم والیبال نشسته ایران
 تیم همیشه فینالیست والیبال نشسته ایران و پر افتخارترین تیم جهان که در هشت دوره حضور قبلی خود در بازی‌های پارالمپیک، همیشه فینالیست بوده و جز در بازی‌های آتن و لندن در ۶ دوره دیگر قهرمان بازی‌ها را به خود اختصاص داده و مدال طلا را مال خود کرده، برای رسیدن به فینال بازی‌های توکیو  در بازی‌های قبلی با قدرت و انگیزه کامل ظاهر شده و همه حریفان (آلمان، برزیل، چین و بوسنی و هرزگوین) را شکست داده بود.
تیم ایران همه حریفان حتی بوسنی را ۳- ۰ شکست داده بود. تیم روسیه هم جز یک گیم باخت مقابل برزیل، دیگر تیم‌های مقابل خود را تا رسیدن به فینال (ژاپن، بوسنی هرزگوین و مصر) ۳-۰ مغلوب کرده بود و در نهایت در دیدار فینال حریف ایران نشد تا بازهم تیم والیبال نشسته ایران بر روی سکوی قهرمانی بایستد.

پارادوومیدانی، مثل همیشه پر از مدال
تیم پارادوومیدانی ایران که همواره یکی از مدال آورترین تیم های پارالمپیک محسوب می شود، در این دوره هم با ۱۶ ورزشکار در مسابقات توکیو حضور پیدا کرد که در نهایت با کسب ۱۰ مدال طلا و نقره نقش مهمی را در کسب رتبه سیزدهم ایران ایفا کرد. در این دوره از مسابقات، امیرخسروانی، مهدی اولاد، هاشمیه متقیان، سعید افروز، حامد امیری، مدال طلا و امان الله پاپی، مهدی اولاد، علی پیروچ  سجاد محمدیان و علیرضا مختاری مدال نقره مسابقات پارا دوومیدانی را کسب کردند.

کسب سومین طلای متوالی پارالمپیک توسط زهرا نعمتی
پیش از شروع بازی های پارالمپیک توکیو 2020 یکی از ورزشکارانی که خیلی مورد توجه قرار داشت و روی کسب مدال طلای او حساب ویژه ای باز شده بود، زهرا نعمتی نام داشت؛ کماندار کرمانی که طی دو پارالمپیک قبلی دو مدال طلا کسب کرده بود. نعمتی برای اولین بار در سن 23 سالگی در بازی های پارالمپیک شرکت کرد و طلا گرفت و اینک 13 سال بعد در سن 36 سالگی سومین مدال طلای متوالی خود در این بازی ها را به گردن آویخت. 
 
مدال آوران ایران در توکیو
ساره جوانمردی (تیراندازی)، زهرا نعمتی (تیروکمان)، روح‌الله رستمی (وزنه‌برداری)، وحید نوری و محمدرضا خیرالله زاده (جودو)، امیر خسروانی، مهدی اولاد، هاشمیه متقیان، حامد امیری و سعید افروز (دوومیدانی) و اصغر عزیزی (تکواندو) قهرمانان ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰ بودند.
برای کاروان ایران امان‌الله پاپی، علیرضا مختاری، علی پیروج، صادق بیت سیاح، سجاد محمدیان و مهدی اولاد (دوومیدانی)، امیر جعفری، حامد صلحی پور و منصور پورمیرزایی (وزنه برداری)، رمضان بیابانی (تیروکمان) و مهدی پوررهنما (تکواندو) مدال نقره گرفتند و تنها برنز ایران را نیز سامان رضی در وزنه برداری گرفت.

جای خالی فوتبال نابینایان
در پایان این مسابقات تنها کمبودی که حس میشد، جای خالی فوتبالیست های کم بینا و نابینای ایران در این مسابقات بود که در دوره های قبلی با درخشش بازیکنان توانسته بودند نام خود را بر سر زبان ها بیاندازند.
رقابت‌های پارالمپیک توکیو به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا با یک سال تاخیر از روز سه شنبه دوم شهریورآغاز شد و کاروان ایران در این دوره با ۶۲ ورزشکار و ۲۱ نفر کادر فنی در ده رشته ورزشی حاضر  و در رشته‌های پاراوزنه برداری، پاراتیروکمان، پارادوومیدانی، پاراتکواندو، پارادوچرخه سواری، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، پاراکانو، پاراجودو و پاراتیراندازی رقابت کردند.
ایران در میان کشورهای آسیایی رتبه چهارم را بدست آورد و پس از چین (اول)، آذربایجان (دهم) و ژاپن (یازدهم) قرار گرفت.
در این دوره از مسابقات چین با مجموع ۲۰۷ مدال (۹۶ طلا، ۶۰ نقره و ۵۱ برنز) در رتبه نخست قرار گرفت و پس از این تیم بریتانیا (۴۱ طلا، ۳۸ نقره و ۴۵ برنز) و آمریکا (۳۷ طلا، ۳۶ نقره و ۳۱ برنز) در رتبه‌های دوم و سوم ایستادند.

حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/
پارالمپیکی ها بازهم جور المپیکی ها را کشیدند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار