امام جمعه تبریز؛

هیات‌های مذهبی تبیین‌کننده سیاست حسینی باشند

1400/06/19 - 21:12 - کد خبر: 50593 نسخه چاپی

نصر: نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: هیات‌های مذهبی انقلابی باید تبیین‌کننده سیاست حسینی باشند.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم روز جمعه در مراسم تجلیل از هیات‌های مذهبی نمونه تبریز با تاکید بر اینکه هیات مذهبی انقلابی نه سیاست‌زده است نه سکولار، افزود: چنین هیاتی به سیاست بی‌تفاوت نبوده و آشنا به مسائل روز است اما در عین حال نه آلوده به اغراض سیاسی، بلکه تبیین‌کننده سیاست حسینی است که همان سیاست مدنظر قرآن محسوب می‌شود.
وی اظهار داشت: هیات‌های مذهبی ریشه در نهضت عاشورا دارند و در زمان کنونی این هیات‌های حسینی و مذهبی ریشه‌های نهضت انقلاب اسلامی در عصر حاضر هستند.
حجت‌الاسلام آل‌هاشم با بیان اینکه هیات‌های مذهبی فرصتی برای پرورش انسان و انسان‌سازی هستند، یادآور شد: نقش بی‌بدیل هیات‌ها در بزرگداشت شعائر اسلامی به خصوص آیین‌های مربوط به محرم و صفر بر کسی پوشیده نیست و البته باید توجه داشت که هیات‌ها کارکردی فراتر از یک تجمع دینی ساده دارند.
وی آموزش، امداد و تبلیغ در حوزه دین و تقویت فکری و ذهنی جامعه را از مهمترین و شاخص‌ترین کارکردهای حقیقی هیات‌های مذهبی برشمرد.
حجت‌الاسلام آل‌هاشم اضافه کرد: شرایط قرمز کرونایی و موج پنجم شیوع ویروس کرونا باعث شد بیشتر مراسم دینی در مساجد، هیات‌ها و حسینیه‌ها در محرم امسال طبق معمول سالیان قبل برگزار نشود اما در عوض نقش اجتماعی این مراکز در عرصه مقابله با تبعات و پیامدهای کرونا بیشتر به چشم آمد.
وی یکی از فعالیت‌های هیات‌ها که از زمان شیوع کرونا بیشتر جلوه‌گر شده را حضور موثر در رزمایش مواسات و کمک‌های مومنانه و فعالیت‌های نیکوکاری و کمک به نیازمندان بیان کرد و گفت: غنای محتوای سخنرانی و مداحی جهت معرفت‌افزایی از دیگر ویژگی‌های هیات‌های مذهبی مطلوب جوان امروزی است.
امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه اشکی که بر اساس خرافات و داستان‌سرایی‌های بدون سند و بی‌محتوا جاری شود به عمق قلب نفوذ نمی‌کند و در نهایت به معرفتی نسبت به امام حسین (ع) و آرمان‌هایش نیز منجر نمی‌شود، اظهار داشت: شور در مقابل شعور یا شعور در مقابل شور قرار ندارند بلکه این دو در پیوند با هم، عاطفه و منطق عزاداران را تقویت می‌کنند.
انتهای پیام/
هیات‌های مذهبی تبیین‌کننده سیاست حسینی باشند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار