خبر/

هشدار سازمان ملل در مورد احتمال گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان

1400/06/19 - 17:18 - کد خبر: 50584 نسخه چاپی

نصر: یک مقام ارشد سازمان ملل هشدار داد، مسدود ماندن میلیاردها دلار سرمایه خارجی دولت افغانستان ممکن است رکود اقتصادی جدی و افزایش کم سابقه فقر و گرسنگی در سراسر این کشور را رقم بزند.

به گزارش نصر، برنامه توسعه ملل متحد نیز پیش بینی کرده که در صورت برطرف نشدن بحران جاری در افغانستان، ممکن است حدود ۹۷ درصد از جمعیت این کشور زیر خطر فقر قرار گیرند.
«دبورا لیونز» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان به نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت گفت: برای جلوگیری از خرابی کامل اقتصاد و نظم اجتماعی افغانستان، این پول باید به این کشور فرستاده، ولی در در عین حال تضمین شود که مورد استفاده نادرست طالبان قرار نگیرد.
وی تاکید کرد که افغانستان با این خطر مواجه است که چند نسل به عقب برگردد.
لیونز همچنین گفت: باید به اقتصاد افغانستان امکان داد تا چند ماه دیگر نفس بکشد و این فرصت را در اختیار طالبان قرار داد تا انعطاف پذیری و اراده واقعی اش را برای انجام کارهای متفاوت به ویژه در مورد حقوق بشر، جنسیت و مبارزه با تروریسم نشان دهد.
آمریکا پس از به قدرت رسیدن طالبان، تقریبا ۹ میلیارد دلار از دارایی های خارجی دولت افغانستان را مسدود کرد. واشنگتن و متحدانش در حالی که دولت طالبان را به رسمیت نشناخته اند، از آزاد کردن این وجوهات مالی خودداری کرده اند.
وزارت خزانه داری آمریکا تاکید دارد که تحریم های طالبان را کاهش نمی دهد. صندوق بین المللی پول نیز پس از سقوط دولت افغانستان، از دسترسی طالبان به حدود ۴۴۰ میلیون دلار جلوگیری کرده است.
طالبان روز چهارشنبه پس از چند روز تاخیر که گفته می شد به علت اختلافات داخلی و ادامه جنگ در پنجشیر بود، اعضای کابینه موقت افغانستان را اعلام کرد. با اعلام کابینه موقت طالبان، برخی از چهره‌های سیاسی افغانستان کابینه طالبان را تک قومی، تک جنسیتی و انحصاری دانستند.  
در پی اعلام تشکیل کابینه طالبان و اعطای چندین پست عالی به شخصیت‌هایی که در نبرد ۲۰ ساله علیه ائتلاف تحت رهبری آمریکا فعالیت داشتند، واشنگتن "نگرانی" خود را در مورد این دولت ابراز کرد.
انتهای پیام/
هشدار سازمان ملل در مورد احتمال گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار