پژوهشگر تاریخ معاصر ایران:

دیوار کشی مرز ترکیه و پاکستان بخاطر مسائل امنیتی و قاچاق است

1400/06/18 - 14:01 - کد خبر: 50546 نسخه چاپی

نصر: استاد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: زمانی دیوار کشی باید برداشته شود که مسئله نا امنی و اقتصاد زیرزمینی حل شود و قبل از آن باید اذهان ملت ها به هم نزدیک شود، اکنون مردم ما از تحولات اروپا بیشترین اطلاع را نسبت به پاکستان و افغانستان و ترکیه و سایر همسایگان دارند.

به گزارش نصر، "رامین مددلو" در گفتگو با خبرنگار نصر با اشاره به دیوار کشی مرز بین ایران با ترکیه و پاکستان، گفت: دیوار کشی در مرز های کشورمان ربطی به تحولات اخیر ندارد، بلکه سالها پیش صحبت دیوار کشی در همسایگان مطرح بوده است و هیچ ربطی به تحولات اخیر ندارد.
مددلو افزود: اصل قضیه دیوار کشی ربطی به دو ملت و دو دولت ندارد بلکه مربوط به مسائل امنیتی است، بحث قاچاق یکی از مهمترین این بحث ها است که بسیار مهم است.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: اینکه بگوییم تمام دنیا به سمت مرز های بدون دیوار حرکت می کنند گزاره درستی نیست، در بحث امنیت باید این واقعیت را قبول کنیم که در خاورمیانه قرار گرفته ایم و این یعنی بین ایران و ترکیه نزدیک ده گروه تروریستی وجود دارد که علیه امنیت ما فعالیت می کنند، دیوار کشی باعث می شود که دسترسی این گروهک ها به کشور سخت شود.
وی ادامه داد: مسئله دیگر، مسئله قاچاق است که به اقتصاد ضربه می زند و این ضربه ها نیز دو طرفه است.
استاد علوم سیاسی گفت: در سمت پاکستان هم همینطور است، قاچاق سوخت در مرز بین پاکستان و ایران زیاد است، بدون نظارت دولت پاکستان اقتصاد انرژی دولت پاکستان را مختل می کند، چون یک اقتصاد زیرزمینی است، از طرفی نیز قاچاق اسلحه، سیگار نیز در مرز پاکستان وجود دارد.
پژوهشگر تاریخ معاصر ایران اضافه: مرز ایران با پاکستان و افغانستان قابلیت کنترل از طریق نیروی انسانی ندارد، برخلاف مرز عراق و جمهوری آذربایجان که سنتی است، برای اینکه مرز ها را کنترل کنیم باید از تکنولوژی های نوین استفاده کنیم که هزینه های بالایی دارد، بخشی از این تکنولوژی‌های نوین هم دیوار کشی است.
وی افزود: البته دیواری که رژیم صهیونیستی به دور خود می‌کشد در ذهنمان نباشد، فضای آن دیوار کشی متفاوت است.
وی تصریح کرد: کلا جامعه را نسبت به خارج از مرز بد بین کرده ایم و به جهان بیرون بد بینانه نگاه کرده ایم.
وی ادامه داد: معتقدم در این عرصه بین المللی هیچ کشوری با کشور دیگری دوست نیست، اما کشور متحد وجود دارد و کشوری در راستای مسائلی با کشور دیگری متحد باشد.
مددلو گفت: ما نیز باید به سمت معامله و تعامل برویم، ذهنیت جامعه را به سمت بدبینی به جهان بیرون سوق داده ایم، ذهنیتی که ما در دنیا تنهاییم و همه می‌خواهند علیه ما متحد باشند.
وی تصریح کرد: دیوار کشی در ادبیات سیاسی رسانه با مسئله رژیم صهیونیستی آغاز شد و به دور خود دیوار کشید و بعد از آن با قضیه ترامپ شروع شد که بین آمریکا و مکزیک خواست دیوار کشی کند با تصاویر و فیلم های احساساتی.
وی ادامه داد: این پیشینه در مورد دیوار کشی باعث شده است نگاه ما در مسئله فضای مجازی ذهنیت منفی داشته باشد.
مددلو گفت: دیوار کشی بین ایران و ترکیه در مرحله اول امنیتی است، گروه های تروریستی که به هر دو کشور ضربه می زنند، ایران و ترکیه در این قضیه اشتراک برخورد با گروه های تروریستی دارند.
وی ادامه داد: اما در مورد مرز ایران و پاکستان مسئله امنیتی و هم اقتصادی وجود دارد.
مددلو اضافه کرد: البته ناگفته نماند که دزدان همیشه یک قدم جلوترند و اگر دیوار کشی می شود آنها از بین این دیوار کشی تونل کشی می کنند! اقتصاد زیرزمینی و قاچاق بسیار ثروتمند است.
وی افزود: از طرفی شاهد اتحادیه اروپا و همگرایی کشور ها هستیم پس چگونه است که ما به سمت دیوار کشی حرکت می کنیم؟ ابتدا این را بدانیم که تبدیل مرز ها به دیوار کشی در ذهنمان اتفاق افتاده است، چقدر ما درباره تحولات درونی کشور های همسایه خبر داریم و آنها چقدر درباره ما؟ این نکته نیز فراموش نشود که هر چقدر ما خودمان را نقد کنیم کشور های همسایه قابلیت نقد چندین برابر ما را دارند، تبدیل مرز به دیورا در اذهان ما اتفاق افتاده است.
وی تاکید کرد: زمانی دیوار کشی باید برداشته شود که مسئله نا امنی و اقتصاد زیرزمینی حل شود و قبل از آن باید اذهان ملت ها به هم نزدیک شود، اکنون مردم ما از تحولات اروپا بیشترین اطلاع را نسبت به پاکستان و افغانستان و ترکیه و سایر همسایگان دارند.
وی گفت: ناگفته نماند که هزینه دیوار کشی بالا است، اگر با واقعیت های عینی کشورمان حرکت کنیم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.
وی اضافه کرد: البته در عرصه تبلیغاتی کشوری که دیوار کشی می‌کند می‌تواند دست برتری داشته باشد، که این به فکر اقتصاد و امنیت است، اما در عرصه واقعی در هر دو کشور از این سود می برند.
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی باید آن را به سمت بهتر هزینه کردن ببریم، در مسایل دفاعی سرمایه گذاری که در پهباد ها انجام دادیم ده ها برابر از دیوار کشی مرز ها بهتر و یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه بود.
انتهای پیام/
 دیوار کشی مرز ترکیه و پاکستان بخاطر مسائل امنیتی و قاچاق است محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار