رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان؛

دو میلیون و 245 هزار نفر کارمند در کشور/65 درصد از کارکنان دولت رسمی هستند

1400/06/16 - 23:26 - کد خبر: 50425 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، تعداد کارکنان دولت در کشور را ۲ میلیون و 245 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد حدود 95 هزار نفر یعنی 4.2 درصد در دستگاه‌های دولتی استان مشغول فعالیت هستند.

به گزارش نصر، داوود بهبودی ظهر امروز در مراسم تقدیر از برگزیدگان بیست و چهارمین جشنواره شهید رجایی استان، این جشنواره را فرصتی برای قدردانی از زحمات تلاشگران عرصه خدمات‌رسانی دولتی و ارتقاء شاخص‌های عملکردی دستگاه‌های مختلف دانست.
حکمرانی خوب یعنی «پاسخگویی»، «مشروعیت» و «شفافیت»!
وی تصریح کرد: الگوی حکمرانی خوب با بازسازی نیروهای اجتماعی در ساختار شبکه‌ای، هماهنگ و منسجم، دولت را بر اساس ویژگی‌ها و ماهیتی خاص در کنار جامعه‌ای با بازیگران متنوع قرار می‌دهد.
بهبودی یادآور شد: توسعه اغلب فرآیندی رنج‌آور و دشوار است و تا زمانی که همه مردم در قالب تشکل‌ها، انجمن‌ها و شبکه‌ها با آگاهی همگانی از تغییرات و نیاز به مطابقت در امر توسعه مشارکت جدی نداشته باشند، رسیدن به اهداف توسعه‌ای امکان‌پذیر نیست.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، ابراز داشت: دولت توسعه‌گرا دارای چشم‌اندازی از رهبری و ظرفیت بالا برای ایفای نقش مثبت در انتقال یک جامعه از حالت عقب ماندگی به حالتی از توسعه قلمداد می‌شود.
این اقتصاددان ادامه داد: دولت با محوریت نخبگان توسعه‌گرا وظیفه انباشت سریع سرمایه و سرمایه‌گذاری هدفمند آن در راستای ایجاد زیر ساخت‌های توسعه‌ای و بازارهای جدید را بر عهده دارد.
وی در ادامه به تشریح الگوی حکمرانی خوب؛ جامعه همکار و دولت کارآمد در مدیریت توسعه پرداخت و افزود: در تعریف حکمرانی سه اصطلاح «پاسخگویی و حساب پس‌دهی»، «مشروعیت» و «شفافیت» مورد توجه قرار می‌گیرد.
بهبودی، حق اظهار نظر و پاسخگویی، ثبات سیاسی و عدم خشونت، بار مالی مقررات، حاکمیت قانون و کارآیی و اثربخشی دولت را شاخص‌های حکمرانی خوب اعلام و متذکر شد: کارآمدی دولت در انجام وظایف محوله شامل مقولات ذهنی همچون کیفیت، تهیه و تدارک خدمات عمومی یا کیفیت نظام اداری، صلاحیت و شایستگی کارگزاران و استقلال خدمات همگانی از فشارهای سیاسی است.

۲ میلیون و ۲۴۵ هزار نفر کارمند در کشور
بهبودی تعداد نیروهای رسمی، پیمانی، قراردادی و کارگری دولت در کشور را ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار نفر (بدون احتساب نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی) اعلام و اضافه کرد: از این تعداد حدود ۹۵ هزار نفر یعنی ۴.۲ درصد در دستگاه‌های دولتی استان آذربایجان‌شرقی مشغول فعالیت هستند که باید مسیرهای ارتقاء و پیشرفت را طی کنند.
وی اذعان داشت: حدود ۶۵ درصد از کارکنان دولت رسمی، ۱۸ درصد پیمانی و مابقی قراردادی بوده و از لحاظ تحصیلات نزدیک به ۵۵ درصد کارکنان دارای مدرک کارشناسی، ۲۰ درصد کارشناسی ارشد، 5 درصد دکترای و مابقی دارای مدرک دیپلم و پایین‌تر هستند. 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۶۰ درصد کارکنان دولت مرد، ۴۰ درصد زن و اکثریت متولدین دهه ۵۰ هستند، خاطرنشان ساخت: با توجه به سیاست منطقی‌سازی اندازه دولت در طی سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ ضمن اصلاح و ارتقاء کیفی کارکنان از تعداد آنان نیز کاسته شده است.
بهبودی متذکر شد: بخش عمده بودجه هزینه‌ای دولت با همه محدودیت‌های مالی و اعتباری صرف پرداخت حقوق همین کارکنان می‌شود؛ با این حال دغدغه کاهش قدرت خرید کارمندان هنوز وجود دارد که ریشه آن در خلق نقدینگی و بروز تورم است که باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب و انضباط مالی و پولی ضمن مهار نمودن تورم، نقدینگی در خدمت سرمایه‎‌گذاری، تولید و صادرات قرار گیرد.

مراجعه تقریبی روزانه ۸۰ هزار نفر به ادارات آذربایجان‌شرقی
بهبودی در ادامه گزارشی از فرآیند اجرایی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در سال ۱۳۹۹ ارائه و تصریح کرد: بخشنامه جشنواره شهید رجایی به ۶۵ دستگاه استانی ارسال شد و در نهایت ۵۷ دستگاه در این ارزیابی شرکت کردند. 
وی با اعلام اینکه این ارزیابی در ۲۱ شاخص عمومی و شاخص‌های اختصاصی متناسب با مأموریت‌های ذاتی هر دستگاه انجام شده است، افزود: در استان بیش از ۲ هزار نوع خدمت اداری ارائه می‌شود و روزانه ۸۰ هزار مراجعه به ادارات استان انجام می‌شود.
بهبودی ابراز داشت: ضرورت حذف مراجعات فیزیکی به ادارات بدیهی است و بر این اساس، توسعه دولت الکترونیک از مهم‌ترین محورهای ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی همچنین از برنامه‌های تحول اداری در سال ۱۴۰۰ است.
 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی همچنین توانمندسازی کارکنان، شایسته‌سالاری، تدوین راهبردهای مدیریت و تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی را از دیگر شاخص‌های ارزیابی در جشنواره شهید رجایی عنوان کرد.
وی اذعان داشت: بهره‌وری حلقه مفقوده نظام اداری و اقتصادی کشور است که باعث شده از ظرفیت‌های خالی در بخش‌های مختلف استفاده نشود. 
بهبودی در پایان تصریح کرد: فرآیند جشنواره شهید رجایی براساس نظام مستندسازی است و برگزیده شدن یک دستگاه به معنی کم‌کاری سایر دستگاه‌ها نیست.
انتهای پیام/
دو میلیون و 245 هزار نفر کارمند در کشور/65 درصد از کارکنان دولت رسمی هستند خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار